لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

روحانی: پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی هردو در کشور حضور داشته باشند


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن در نشست خبری خود به موضوع شبکه‌های اجتماعی و اینترنت پرداخت و گفت که «فضای مجازی در سیاست داخلی و خارجی بازیگر عمده شده‌است».

او در همین حال افزود که «در این زمینه انحصار معنا ندارد و اگر قرار باشد پیام‌رسانی بیاید و همه فضا را منحصراً در اختیار بگیرد به نفع کشور ما نیست، باید شبکه‌های داخلی و خارجی و پیام‌رسان‌های مختلف حضور داشته باشند و مردم استفاده کنند.»

رئیس جمهور ایران در این ارتباط بر تلاش جهت وارد شدن پیام‌رسان‌های داخلی به صحنه فضای مجازی تأکید کرد اما درباره ارتباط مردم ایران با امکانات اینترنتی خارجی گفت: «دیگر دوره بستن و فیلتر کردن و از پشت بام انداختن (منظورم دیش است نه آدم) گذشته‌است و باید در زمینه فضای مجازی سوادآموزی کنیم و جوانان به نحو احسن بتوانند از این فضا استفاده کنند.»

او همچنین بر نقش روزافزون فضای مجازی بر ایجاد شغل تأکید کرد و گفت که در ایران در دو سال گذشته ۲۰۰ هزار شغل در فضای مجازی به وجود آمده‌است.

این سخنان آقای روحانی در حالی بیان می‌شود که احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، به تازگی از جلسه «چندساعته» رهبر جمهوری اسلامی با شماری از «متخصصان» فضای مجازی خبر داد و افزود که در پی این جلسه، قرار است برای محدودتر کردن فضای مجازی «یک حرکتی انجام دهند.»

احمد جنتی همچنین گفت که «فضای مجازی بلایی است که به جان ما افتاده‌است و اگر جلو فضای مجازی را می‌گرفتند کار به اینجا نمی‌رسید. من گفته‌ام که نمی‌شود کلاً جلو فضای مجازی را گرفت ولی می‌توانیم آن را کند کنیم.»

نهادهای مدافع آزادی بیان همواره از ممانعت حکومت ایران از دسترسی آزادانه شهروندان به اینترنت انتقاد کرده و دولت آمریکا نیز به‌تازگی شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی ایران را مشمول تحریم کرد.

به گزارش «خانه آزادی» در دوران روحانی محدودیت‌های آزادی بیان کاهش پیدا نکرده‌است و در طول سال دستگیری و سرکوب مدیران کانال‌های اصلاح‌طلب در نرم‌افزار پیام‌رسان «تلگرام» ادامه داشته است.

بنا بر این گزارش، هم‌چنین در اوج اعتراضاتی که اغلب شهرهای کشور را دربر گرفت و طی آن مردم خواستار تغییرات سیاسی شدند، پاسخ مقام‌های دولتی محدود کردن دسترسی به «تلگرام» و «اینستاگرام» بود که از پلاتفرم‌های محبوب در ایران هستند.

«خانه آزادی» همچنین در گزارش تازه خود نوشته است که در دوره روحانی روزنامه‌ها و نشریات با سانسور روبه‌رو هستند و مقامات معمولاً از طریق فیلترینگ موضوعات و وبسایت‌ها مانع انتشار اطلاعات می‌شوند و مأموران همچنان به خانه‌ها حمله و دیش‌های ماهواره‌ای را مصادره می‌کنند.

روحانیون سنتی و جریان محافظه‌کار در ایران همواره با شک و تردید نسبت به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نگاه کرده و از آن با عنوان محلی که علاوه بر تهدید بنیان خانواده، از سوی «دشمن» نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، نام می‌برند.

«کلید حل مسائل بین ایران و آمریکا در دست آمریکا است»

حسن روحانی در بخشی دیگر از سخنان روز سه‌شنبه خود گفت که «اگر آمریکایی‌ها به تمام تعهدات خودشان در برجام عمل می‌کردند، به نظر من، شرایطی ایجاد می‌شد که ممکن بود راجع به موضوعات دیگری هم با هم صحبت می‌کردیم اما متأسفانه این فرصت طلایی را از بین بردند.»

وی در این زمینه از دولت دونالد ترامپ انتقاد کرده و گفت که دولت او «این فضا را از بین برده است» و تأکید کرد که هم‌اینک «کلید» حل مسائل در روابط بین دو کشور در دست آمریکا است.

او بار دیگر خواستار آن شد که آمریکا فشار و تحریم علیه ایران را کنار بگذارد و فضای دیگری ایجاد کند.

رئیس جمهوری ایران در عین حال بر ادامه برنامه‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی و منتفی بودن مذاکره با قدرت‌های جهانی در این خصوص تأکید کرد.

این در حالی است که دولت آمریکا عمدتاً از همین برنامه‌های تسلیحاتی ایران ابراز نگرانی کرده و ادامه آن را از دلایل اصلی فشار و تحریم علیه جمهوری اسلامی ذکر می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره اسرائیل را که از هم‌پیمانان اصلی آمریکا در منطقه است تهدید به «نابودی» کرده است. ایالات متحده تلاش‌های ایران را در این مسیر به مثابه «تروریسم» می‌داند؛ تعریفی که جمهوری اسلامی آن را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG