لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۰

روحانی در مورد شرایط کرونایی: «موقع خوبی برای عذرخواهی آمریکا بود»


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که دولتش مدتی است دست به تلاشی هرروزه برای برچیده شدن تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی با استدلال شرایط حساس شیوع ویروس کرونا زده، صبح روز ۱۳ فروردین گفت که «الان موقع خوبی بود که آمریکا از کار غلط خود عذرخواهی کند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او که در جلسه هیئت دولت سخن می‌گفت تحریم‌های آمریکا را «اشتباه» دانست و با اشاره به شیوع کرونا گفت: «این یک فرصت تاریخی برای آمریکا بود که از این کار اشتباه خود عذرخواهی کند.»

ایالات متحده خواستار رفع تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه اسرائیل و دیگر هم‌پیمانان خود در منطقه است و دست کشیدن از این تهدیدها را شرطی برای برچیده شدن تحریم علیه جمهوری اسلامی قرار داده است.

مقامات آمریکایی بارها خواستار مذاکره با ایران در این مورد شده‌اند، اما رهبر جمهوری اسلامی هرگونه مذاکره با طرف آمریکایی را ممنوع اعلام کرده و مقامات ایرانی هم تعهد کرده‌اند هیچ تغییری در سیاست منطقه‌ای خود ندهند.

در همین اثنا به گفته مرکز آمار ایران، ازجمله به خاطر فشار تحریم‌ها، مردم ایران ناچار به تحمل تورمی ۴۰ درصدی شده‌اند و حسن روحانی هم دی‌‌ماه امسال اعلام کرد درآمد و اعتبارات از دست رفته ایران به دلیل تحریم‌ها در سه سال اخیر حدود ۲۰۰ میلیارد دلار بوده است.

حسن روحانی در ادامه سخنان روز چهارشنبه خود در مورد وضعیت شیوع کرونا در ایران و جهان گفت: «متأسفانه آمریکایی‌ها در این شرایط حاد و سخت جهانی هم درس عبرت نگرفتند، چرا که الان موقع خوبی بود از کار غلط خود عذرخواهی کنند و بهترین فرصت تاریخی بود که برای یک بار هم شده بگویند ما ضد ملت ایران نیستیم.»


مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که مقصر فشار بر اقتصاد ایران را خود حکومت جمهوری اسلامی می‌دانند و مایک پومپئو،‌ وزیر خارجه آمریکا هم روز سه‌شنبه بار دیگر تاکید کرد که تجهیزات بشردوستانه و پزشکی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران معاف هستند.

او در عین حال احتمال بررسی کاهش تحریم‌های ایران برای مبارزه با ویروس کرونا را رد نکرد.

مقام‌های ایرانی پیشنهاد کمک از سوی آمریکا برای مقابله با ویروس کرونا در ایران را رد کرده‌اند و همزمان وزارت خارجه ایران کارزاری را برای رفع تحریم‌ها در شرایط کرونایی دنبال کرده است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه با اشاره به درخواست محمدجواد ظریف، وزیر خارحه ایران، برای رفع تحریم در دوران بحران کرونا گفت حکومت ایران می‌تواند برای مقابله با کرونا از «میلیاردها دلار» موجود در صندوق‌های وابسته به رهبر جمهوری اسلامی استفاده کند.

او در پیامی توئیتری نوشت: «دولت ایران باید از دروغ‌گویی و دزدی دست بردارد.»

روحانی: خودمان را اسیر تجربیات دیگران نکردیم

رئیس‌ جمهور ایران در بخش دیگری از سخنان امروز خود در جلسه هیئت دولت با اشاره به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که در سطح جهان در حال اجراست گفت: «ما تلاش کردیم از تجربه همه استفاده کنیم ولی خودمان را اسیر تجربیات دیگران نکردیم.»

او شیوه مقابله با کرونا در چین که نتایج خوبی از آن به‌دست آمده را قابل اجرا در ایران ندانست و از شیوه کشورهای غربی در مقابله با کرونا نیز انتقاد کرد.

دولت حسن روحانی از سوی شمار بسیاری از نمایندگان مجلس ایران و دیگر مسئولان هدف انتقاد قرار دارد که چرا هیچ گاه اقدام به قرنطینه کانون اصلی کرونا در ایران یعنی شهر قم نکرد.

آقای روحانی در ادامه سخنان امروز خود گفت: «دیروز تصمیماتی گرفتیم که شاید کار را کمی سخت‌تر کند و هر کس مبتلا شد باید به خود او و خانواده‌اش و محل کارش اطلاع داده شود و اگر کسی تخلف کند مشمول مجازات قانونی می‌شود. همه اینها برای این است که ما از این مرحله هم به خوبی عبور کنیم.»

XS
SM
MD
LG