لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

روحانی: مقام‌های آمریکا هر روز پیغام می‌فرستند که بیایید مذاکره کنیم


رئیس جمهور ایران بدون اشاره به جزئیات و ارائه شواهد مدعی شد که مقامات آمریکا « هر روز از طرق مختلف» برای مقام‌های جمهوری اسلامی «پیغام می‌فرستند» و درخواست مذاکره می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن روحانی روز شنبه، ۱۷ شهریور، در یک سخنرانی گفت که مقامات آمریکا «از یک طرف ملت ایران را تحت فشار قرار می‌دهند و از طرف دیگر هر روز برای ما از طرق مختلف پیغام می‌فرستند که بیایید با هم مذاکره کنیم».

وی اضافه کرد: «دو هفته نمی‌گذرد که یک پیغام جدید برای ما می‌آید. اینجا یا آنجا مذاکره کنیم. ما می‌خواهیم مسائل را حل کنیم اما قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟ پیغامتان را ببینیم، نرمش در پیام را ببینیم یا عمل ددمنشانه شما را؟ اگر شما راست می‌گویید و دوستدار ملت ایران هستید، چرا می‌خواهید در زندگی مردم ایران فشار وارد کنید؟»

آقای روحانی جزئیات و شواهدی درباره این ادعای خود بیان نکرده است.

رئیس جمهور ایران در جلسه روز چهارشنبه ۲۴ مرداد هیات دولت نیز گفته بود که روند مذاکرات ایران و آمریکا داشت به «خوبی» پیش‌ می‌رفت اما آمریکا «خودش آن را تخریب کرده و پل را خراب کرده» است.

در هفته‌های اخیر و پس از اعلام آمادگی دونالد ترامپ برای دیداری «بدون پیش‌شرط» با حسن روحانی، گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال دیدار دو رئیس‌جمهور، یا دست‌کم برخی مقام‌های دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شده بود.

با وجود اعلام خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، رئیس‌‌جمهوری آمریکا هشتم مرداد برای دیدار با رهبران ایران اعلام آمادگی کرد و گفت که «هیچ شرطی» هم در این زمینه ندارد.

این پیشنهاد با واکنش بسیار تند فرماندهان نظامی در ایران روبرو شد، و وزارت خارجه ایران نیز چنین پاسخ داد که جمهوری اسلامی از مذاکره «واهمه ندارد» اما «بعید است ترامپ اهل مذاکره باشد».

رهبر جمهوری اسلامی نیز مذاکره با آمریکا را «ممنوع» اعلام کرده و محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، نیز گفت که ایران نه با دونالد ترامپ و نه با روسای جمهوری بعدی آمریکا وارد مذاکره نخواهد شد.

آقای ترامپ در روزهای بعد با تاکید بر اینکه وضع اقتصادی ایران سریعاً رو به وخامت است، پیش‌بینی کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به زودی با دولت آمریکا وارد مذاکره خواهند شد.

جمهوری اسلامی در حالی به مذاکره علنی با آمریکا پاسخ منفی داده که پس از انقلاب ۵۷ چندین بار بین دو کشور مذاکرات مخفیانه برگزار شده است.

در سال‌های پایانی دولت آقای احمدی‌نژاد نیز معاونان وزیران خارجه دو کشور به شکل محرمانه در عمان مذاکره کردند.

آقای روحانی روز شنبه همچنین گفت که ایران امروز درگیر با یک «جنگ اقتصادی» و «روانی است» و « دولت در صف مقدم این جنگ است».

وی اضافه کرد: «در این شرایط همه احزاب‌، گروه‌ها، قوا و ارگان‌های مختلف بدانند که امروز نه روز گله‌مندی، نه روز رقابت و نه خدای ناکرده روز انتقام است، چرا که همه در میدان مبارزه قرار داریم».

آقای روحانی همچنین با طرح این پرسش که دولت باید در چند جبهه بجنگد؟ در سه جبهه؟ افزود که «دولت نمی‌تواند با آمریکا و اسرائیل بجنگند و از طرف دیگر حواسش به چپ و راست باشد».

وی تاکید کرد: «در این شرایط اگر جناحی تصور کند که چنانچه علیه دولت حرفی بزند، محبوب می‌شود، در خطا و اشتباه است و بدانید که مغضوب خواهید شد و مردم به شما پشت خواهند کرد».

در هفته‌های اخیر و به‌ویژه با شدت گرفتن نوسانات بازار ارز، امامان جمعه و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی شدیدا به دولت حمله کرده‌اند.

به دنبال این روند، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه ۱۵ شهریور گفت: «راه علاج مشکلات کشور، خالی کردن پشت دولت و ابراز برائت از فعالیت دستگاه‌های مسئول نیست، بلکه راه علاج، ایجاد رابطهٔ سالم بین افکار عمومی و دستگاه‌های مسئول، سخن گفتن و انتقاد کردن، و در عین حال کمک فکری و عملی کردن است».

در همین حال حسن روحانی روز شنبه با اشاره به این سخنان گفت که امروز «اصول انقلاب و منافع ملی، اقتضاء می‌کند که در کنار یکدیگر و یاور یکدیگر باشیم».

وی با اشاره به انتقادها از سخنانش در نشست پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس افزود که اگر «شرایط صلح بود و آمریکا شمشیر را از غلاف خارج نکرده بود، من جور دیگر صحبت می‌کردم اما امروز روز جنگ با دشمن است».

نمایندگان مجلس در جلسه روز سه‌شنبه ششم شهریور، از پنج سوال خود در مورد وضعیت اقتصادی و کاهش شدید ارزش ریال، تنها درباره پرسش مربوط به تحریم‌های بانکی قانع شدند و پاسخ‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، درباره چهار سوال دیگر را قانع‌کننده ندانستند.

برخی از فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس سخنان آقای روحانی در این جلسه را «محافظه کارانه» خوانده بودند.

مجلس ایران همچنین پس از نوسانات بازار ارز وزیران اقتصاد و کار را استیضاح و برکنار کرد.

با استفاده از ایرنا، ایسنا، فارس و رادیو فردا / ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG