لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

ظریف: «اعتیاد آمریکا به تحریم» مانع هرگونه گفت‌وگوست


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، می‌گوید قرار نیست دیداری میان مقام‌های ایرانی و آمریکایی از جمله وزیران خارج دو کشور صورت گیرد و «اعتیاد آمریکا به تحریم» مانع انجام هر گفت‌وگویی میان دو کشور است.

آقای ظریف روز شنبه، ۲۰ مرداد، در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم در مورد دیدار احتمالی‌اش با مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، تصریح کرد که قرار نیست دیداری بین این دو صورت گیرد.

او همچنین یادآور شد که در مورد پیشنهاد ترامپ برای دیدار و گفت‌وگو با حسن روحانی نیز موضع رسمی ایران توسط رئیس‌جمهور و وزارت خارجه اعلام شده و آمریکایی‌ها برای چنین دیداری «صداقت ندارند».

هفته گذشته پس از آن که روند بازگشت دور نخست از تحریم‌های ایران رسماً با فرمان دونالد ترامپ آغاز شد، جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا گفت که ایران برای پیشگیری از اعمال دوباره تحریم‌ها پیشنهاد دونالد ترامپ را بپذیرد و پای میز گفت‌وگو بیاید.

در هفته‌های اخیر و پس از اعلام آمادگی دونالد ترامپ برای دیداری «بدون پیش‌شرط» با حسن روحانی، گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال دیدار دو رئیس‌جمهور، یا دست‌کم برخی مقام‌های دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شده بود.

این گمانه‌زنی‌ها با این اظهار نظر دونالد ترامپ که «احساس می‌کنم ایرانی‌ها به زودی با ما دیدار می‌کنند»، تقویت شد.

برخی از این گمانه‌زنی‌ها مبتنی بر سفر وزیر خارجه ایران به عمان، و پس از آن سفر یوسف بن علوی همتای عمانی او به واشینگتن بود، و منابع خبری و ناظران مسائل ایران از احتمال رد و بدل کردن پیام‌هایی بین دو کشور توسط وزیر خارجه عمان خبر می‌دادند. عمان پیش از این هم در مواردی میان ایران و ایالات متحده میانجی‌گری کرده است.

اما اکنون وزیر خارجه ایران می‌گوید، پیامی در میان نیست، و اضافه می‌کند سیاست ایران «روابط دوجانبه با دوستان و همسایگان» است و «این طور نیست که برای هدف سومی رفت و آمد با کشوری داشته باشیم».

در مورد گفت‌وگوهای احتمالی میان آمریکا و ایران، پیشتر وزیر خارجه آمریکا تصریح کرده است که تعهد ایران به تغییر رفتار، محکی است که ارزش گفت‌وگوی احتمالی با ایران را نشان می‌دهد.

«اعتیاد به تحریم» مانع گفت‌وگوست

محمدجواد ظریف همچنین در گفت‌وگو با تسنیم «اعتیاد آمریکا به تحریم» را مانع شکل‌گیری گفت‌وگو بین ایران و آمریکا دانسته است.

او این گونه اظهار نظر کرده که آمریکایی‌ها «درگیر اعتیاد خود هستند، اعتیاد تحریم اجازه نخواهد داد که ‌گفت‌و‌گویی صورت بگیرد».

آقای ظریف همین مضمون را روز شنبه در توئیتی در نقد رویکرد سخت‌گیرانه آمریکا در قبال ترکیه نیز تکرار کرد و ضمن ملامت کردن رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل «ابراز شعف» از وخامت مشکلات اقتصادی ترکیه که متحد ناتوست، افزود که آمریکا باید «اعتیادش به تحریم و قلدری» را رها کند، یا جهان باید متحد و فراتر از محکومیت کلامی، او را به این کار مجبور کند.

او اضافه کرد که ما همواره در گذشته کنار همسایگان‌مان ایستاده‌ایم و اکنون نیز خواهیم ایستاد.

ترکیه که در روزهای گذشته سقوط شدید ارزش پول خود در برابر دلار را تجربه می‌کند، اخیراً از زبان وزیر خارجه‌اش تصریح کرده بود که نمی‌تواند با آمریکا در از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران همراهی کند، چرا که جایگزینی برای نفت و گاز وارداتی از ایران ندارد.

پس از اختلافات دیپلماتیک اخیر میان آنکارا و واشینگتن و در سایه برخی تحریم‌ها علیه مقام‌های ترکیه، ارزش پول و بازار بورس این کشور با تلاطم مواجه شد و دوشنبه گذشته به دنبال آنکه آمریکا اعلام کرد معافیت‌ از تعرفه‌های گمرکی ارائه شده به ترکیه را بازبینی می‌کند، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار به شدت کاهش یافت.

نقطه اوج روند کاهش ارزش لیر ترکیه، روز جمعه بود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد مجوز دو برابر شدن تعرفه فولاد و آلومینیوم وارداتی از ترکیه را صادر کرده است.

آن طور که رویترز بامداد شنبه گزارش کرد، ارزش لیر در برابر دلار در سال جاری ۴۰ درصد سقوط کرده است، اما جمعه حتی در لحظاتی تا ۱۸ درصد در یک روز سقوط کرد که از سال ۲۰۰۱ تاکنون چنین کاهش ارزشی بی‌سابقه است.

منابع: توئیتر، و گزارش‌های تسنیم، رویترز و رادیوفردا/ م. ا./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG