لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

وزارت خارجه آمریکا: تهران باید به‌طور جدی بر پیامدهای رفتارش تامل کند


هدر نائرت
هدر نائرت

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی پس از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، تاکید کرد، دولت ایالات متحده مایل است با حکومت ایران مذاکره کند، اما واشینگتن به‌دنبال تعهد تهران به انجام تغییرات بنیادین در رفتارش است.

بخشی از نشست خبری هدر نائرت در روز ۱۶ مرداد مربوط به ایران، بازگشت تحریم‌ها، توافق اتمی و نیز عملکرد تهران در منطقه می‌شد. ساعاتی پیش از این کنفرانس خبری، بخش نخست تحریم‌های آمریکا، پس از فرمان دونالد ترامپ، اجرایی شدند. ترامپ در مراسمی گفته بود سیاست دولتش، «وارد آوردن حداکثر فشار اقتصادی» به ایران است.

خانم نائرت در نشست خبری روز سه‌شنبه خود گفته است کشورش به‌دنبال توافق جدیدی با ایران است که نه تنها مسائل اتمی، بلکه -به توصیف او- «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده حکومت ایران» را هم در برگیرد. سخنگوی وزارت خارجه در توضیح این «رفتارها»، به برنامه موشکی ایران، «حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم» و «رفتارهای مخرب منطقه‌ای» اشاره کرده‌است.

این‌ها مواردی است که در ماه‌های اخیر و از زمان روی کار آمدن آقای ترامپ، بارها از سوی دولت ایالات متحده مطرح شده و ایران نیز آن‌ها را رد کرده‌است. از انتقادهای دونالد ترامپ به توافق اتمی در دوره باراک اوباما، از جمله این بود که «برجام» جلوی رفتارهای دیگر ایران را نگرفته‌است. از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در انتقاد از خروج دولت ترامپ از برجام گفته بود توافق اتمی «به‌طور چشم‌گیری برنامه اتمی تهران را به عقب رانده» و «برجام قصد حل تمام مشکلات آمریکا با ایران را نداشت». آقای ترامپ گفته است این توافق «یکی از ناقص‌ترین توافق‌هایی‌ست»، که دیده‌است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت ایالات متحده مایل است وارد گفت‌وگوهایی با حکومت ایران شود، اما به‌دنبال تعهد تهران برای انجام تغییرات بنیادین در رفتارش است: «ایران باید به‌طور جدی به پیامدهای رفتارش بیاندیشد؛ پیامدهایی که این رفتارها بر کشور، و به‌خصوص مردم ایران دارد. و آن‌ها (حکومت ایران) باید مسیر خود را، در حرکت به جلو، درست کنند».

هدر نائرت در بخش دیگری از نشست رسانه‌ای خود گفته دلیل خشم مردم ایران طی سال‌های گذشته، این است که حکومت ایران تصمیم گرفته پولی که باید هزینه مردم خود بکند، هزینه رفتارهای بی‌ثبات‌کننده در منطقه کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید از منظر دولت متبوع او، تحریم‌های اقتصادی، جلوی اقدامات و رفتارهای تهران را می‌گیرد و واشینگتن نیز استفاده از تحریم‌ها را به ابزار دیگری، برتری می‌دهد.

ترامپ پیشتر گفته بود حاضر است بدون پیش‌شرط با رئیس‌جمهوری ایران به گفت‌وگو بنشیند. پس از آن نیز وزیر خارجه آمریکا گفته بود: اگر ایرانی‌ها از خود این تعهد را نشان دهند که تغییرات اساسی در نحوه برخورد با مردم خود ایجاد می‌کنند، رفتار مخرب خود را در منطقه کاهش دهند، وارد توافقی بشوند که واقعا از گسترش تسلیحات هسته‌ای جلوگیری می‌کند، آنگاه رئیس جمهوری گفته، آماده است که با آنها بنشیند و گفت‌وگو کند.

روز گذشته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنشی تازه به پیشنهاد رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیدار گفت تهران از مذاکره «واهمه ندارد» اما «بعید است ترامپ اهل مذاکره باشد».

با استفاده از وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، رادیو فردا|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG