لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

واکنش روحانی به سخنان ترامپ: حرف دل‌تان را درباره ایران زدید


حسن روحانی (راست) می‌گوید آمریکایی‌ها هرگز قادر نخواهند بود که ایران را به گذشته برگردانند و ایران در مسیر پیش رو حرکت می‌کند.
حسن روحانی (راست) می‌گوید آمریکایی‌ها هرگز قادر نخواهند بود که ایران را به گذشته برگردانند و ایران در مسیر پیش رو حرکت می‌کند.

رئیس‌جمهوری ایران به اظهارات همتای آمریکایی خود که دلیل باقی ماندن نیروهای این کشور در عراق را زیر نظر داشتن تهران اعلام کرده بود، واکنش نشان داد و گفت که «شما می‌خواهید مراقب قدرت روسیه، چین و ایران باشید».

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسن روحانی روز سه‌شنبه ۱۶ بهمن خطاب به دونالد ترامپ گفت که «شما با زبان سخیف و غیر دیپلماتیک می‌گوئید در عراق می‌مانیم».

وی افزود: «پیش از این می‌گفتید برای مبارزه با تروریسم در عراق هستیم، اما چه خوب شد که حرف دل‌تان را زدید و گفتید در عراق می‌مانیم تا مراقب ایران باشیم».

آقای روحانی تاکید کرد که نیروهای آمریکا در افغانستان نیز با همین هدف باقی مانده‌اند.

وی اظهار داشت: «شما که نیروی دریایی و هوایی دارید چرا خاک یک کشور را اشغال می‌کنید؟ چرا دروغ می‌گوئید؟ شما می‌خواهید مراقب قدرت روسیه، چین و ایران باشید».

رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه به شبکه سی‌بی‌اس گفته بود، قصد دارد پایگاه «فوق‌العاده‌» آمریکا در عراق را که در نبرد با نیروهای داعش از آن استفاده شد، برای زیر نظر داشتن ایران حفظ کند.

در واکنش به این سخنان، برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق،​ اعلام کرد که دونالد ترامپ برای این موضوع از عراق اجازه نخواسته است و آمریکا نباید در این کشور اولویت‌های خود را دنبال کند.

آقای ترامپ ضمن تاکید بر حضور نیروهای آمریکا از عراق در عین حال از خروج نیروهای این کشور از سوریه ​دفاع کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید، «حال‌ که داعش به‌شکل گسترده‌ای شکست خورده، کشورهای منطقه، از جمله ترکیه، به راحتی قادر خواهند بود تا به حساب باقی‌مانده آن برسند».

با این حال سنای ایالات متحده در یک رای‌گیری نمادین، از تصمیم آقای ترامپ در مورد بازگشت نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان، انتقاد کرده و در مورد «خروج شتاب‌زده» از منطقه هشدار داده‌ است.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش به انتقاد خود از آمریکا ادامه داد و گفت که آمریکایی‌ها هرگز قادر نخواهند بود که ایران را به گذشته برگردانند و ایران در مسیر پیش رو حرکت می‌کند.

وی از این سخن گفت که «ملت ایران برای آرمان‌هایش ایستادگی می‌کند» و ایالات متحده را متهم کرد که می‌خواهد ایران را به «چهل سال قبل» برگرداند و افزود که «این ارتجاع امکان‌ناپذیر است».

ایران این روزها در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ به سر می‌برد و این در حالی است که روابط تهران و واشینگتن در این دوره نه تنها بهبود نیافته است، بلکه با روی کار دونالد ترامپ و انتقاد از رفتارهای ایران در سیاست خارجی، بیشتر حالت خصمانه به خود گرفته است.

آمریکا در اردیبهشت امسال از توافق شش قدرت جهانی با ایران بر سر برنامه هسته‌ایش که در دولت روحانی به دست آمد، خارج شد و دو دور تحریم‌های فلج‌کننده علیه تهران را که در نتیجه برجام معلق شده بود باز گرداند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های صداوسیما و ایرنا، شبکه سی‌بی‌اس و سایت رادیو فردا /ا.م / ک.ر
XS
SM
MD
LG