لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

روسیه: تهدید آمریکا در ارتباط با پیمان موشکی «خطرناک» است


ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه

روسیه از موضع آمریکا در ارتباط با سامانه‌های موشکی کروز انتقاد کرده و سخنان نماینده آمریکا در ناتو در این خصوص را «خطرناک» نامید.

وزارت خارجه روسیه ضمن رد اتهام‌های واشنیگتن اعلام کرده که حاضر است در مورد اتهامات آمریکا در این خصوص توضیح بدهد.

ایالات متحده معتقد است که روسیه در حال توسعه غیرقانونی سامانه‌ای از موشک‌های زمین‌به‌هوا است که می‌تواند در فرصتی کوتاه برای حمله اتمی به خاک اروپا استفاده شود.

کی بیلی هاچیسون، نماینده ایالات متحده در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، تأکید کرده‌ است که این اقدام نقض پیمان موشکی جنگ سرد است.

او همچنین گفت که واشینگتن متعهد به یافتن راه حل‌های دیپلماتیک است، اما در عین حال آماده است که در صورت ادامه توسعه سامانه موشکی میان‌برد توسط روسیه گزینه «ضربه» نظامی را نیز در نظر بگیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم هاچیسون در یک نشست مطبوعاتی گفت: «در چنین حالتی گزینه هدف قرار دادن آن دسته از موشک‌های روسی را که قابلیت رسیدن به هر یک از کشورهای ما را داشته باشد، مدنظر قرار خواهیم داد.»

این اظهار نظر واکنش تند روسیه و تعجب برخی از کارشناسان را به دنبال داشت.

در پی این واکنش‌ها بود که خانم هاچیسون سپس در یک پیام توئیتری توضیح داد که منظورش حمله پیشگیرانه علیه روسیه نیست.

وی در این پیام البته بار دیگر تأکید کرد که وضعیت کنونی در ارتباط با روسیه یک «نقض فاحش است و نمی‌توان به همین وضعیت ادامه داد.»

پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ توسعه هر گونه سامانه موشکی میان‌برد که اروپا و آلاسکا را در تیررس خود قرار دهد، ممنوع اعلام کرده‌ است.

در واشینگتن، هدر نائرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که ایالات متحده مدتی است که به این نتیجه رسیده که مسکو از پیمان یادشده پیروی نمی‌کند.

در واکنش به سخنان نماینده ایالات متحده در ناتو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه این اظهارات را «خطرناک» توصیف کرده و در عین حال گفت که مسکو پاسخ‌های مفصل و باجزئیات خود را در این پیوند به واشینگتن ارائه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت: «به نظر می‌آید کسانی که چنین اظهاراتی می‌کنند سطح مسئولیت خود و خطر استفاده از الفاظ تهاجمی را درک نمی‌کنند.»

وزارت خارجه روسیه پیش از این برای گفت‌وگو با آمریکا جهت حفظ پیمان موشکی یادشده و پیروی خود از این پیمان ابراز آمادگی کرده‌ است.

اما در همان سال یک گزارش وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که روسیه تعهدات مربوط به عدم آزمایش و ساخت موشک‌های کروز زمین‌به‌هوا با برد ۵۰۰ کیلومتر تا ۵۵۰۰ کیلومتر را نقض کرده‌ است.

اتهامات ایالات متحده به مسکو می‌تواند به تنش بیشتر در روابط دو کشور منجر شود که از زمان ضمیمه ساختن شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ و کارزار بمباران سوریه توسط روسیه و اتهامات مرتبط به دخالت مسکو در انتخابات آمریکا رو به وخامت گذاشته‌ است.

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، خبر داد که از روز چهارشنبه قصد دارد در دیدار دو روزه خود با همتایان ناتو در بروکسل قضیه موشک‌های میان‌برد روسی را به بحث بگذارد.

منابع: خبرگزاری‌های رویترز و ایتارتاس/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG