لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

رویترز: مذاکره وزیر آمریکایی با همتایان روس و سعودی در آستانه تحریم‌های ایران


ریک پری روز دوشنبه با همتای سعودی و روز پنج‌شنبه با همتای روس خود گفت‌وگو می‌کند
ریک پری روز دوشنبه با همتای سعودی و روز پنج‌شنبه با همتای روس خود گفت‌وگو می‌کند

در حالی‌که آمریکا قصد دارد تا دو ماه دیگر تحریم‌های نفتی علیه ایران را بازگرداند، خبرگزاری رویترز می‌گوید وزیر انرژی ایالات متحده، با همتایان خود از عربستان سعودی و روسیه گفت‌وگو می‌کند.

رویترز ۱۹ شهریور، به نقل از «منابع آگاه» گزارش داده است که ریک پری با وزیر نفت عربستان در واشینگتن و با وزیر انرژی روسیه در مسکو دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

این مذاکرات در شرایطی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ و دولت او در تلاش برای افزایش تولید نفت توسط صادرکنندگان، جلوگیری از کمبود سوخت و جلوگیری از افزایش بهای آن هستند.

به گفته یک مقام آمریکایی ریک پری و خالد فالح، و نیز شماری دیگر از مقام‌های ارشد ریاض، قرار است صبح روز دوشنبه به‌وقت واشینگتن در پایتخت آمریکا دیدار و گفت‌وگو کنند. عربستان، متحد ایالات متحده، رقیب منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان است.

وزیر انرژی آمریکا سپس در روز پنج‌شنبه در مسکو با همتای روس خود، الکساندر نوواک، به گفت‌وگو می‌نشیند. بنا بر آمار «سیتی‌گروپ» از بهار گذشته، روسیه ۷.۴ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند. خود ایالات متحده نیز روزانه بیش از ۸ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند.

رویترز می‌گوید بهای بالای نفت، برای دونالد ترامپ و حزب جمهوری‌خواه، در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ایالات متحده، یک چالش سیاسی به‌شمار می‌رود.

انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، نوامبر سال جاری برگزار می‌شود و ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا به رای گذاشته می‌شود. در حال حاضر رقابت میان دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان جریان دارد و دمکرات‌ها در تلاش هستند دست‌کم در بخشی از کنگره، اکثریت موجود به‌نفع جمهوری‌خواهان، را تصاحب کنند.

طی هفته‌های گذشته، بهای نفت، در سایه نگرانی‌های بازار از کاهش یا قطع صادرات نفت ایران، به بیش از ۷۶ دلار رسیده‌است.

دولت دونالد ترامپ، از توافق اتمی با ایران که در دولت باراک اوباما، میان آمریکا، تهران، روسیه، فرانسه، چین، بریتانیا و آلمان پاگرفت، خارج شده‌است. ترامپ می‌گوید این توافق یکی از «بدترین توافق‌هایی که دیده» است و امنیت آمریکا را تامین نمی‌کند.

دولت فعلی آمریکا خواستار احیای مذاکرات تازه‌ای با ایران است که گستره‌ای از مسائل از فعالیت‌های منطقه‌ای تهران، تا برنامه اتمی و برنامه موشکی را در برگیرد. مقام‌های ایرانی اتهام‌های واردشده از سوی واشینگتن از جمله در مورد دخالت در امور منطقه را رد کرده و در پی خروج آمریکا از توافق اتمی می‌گویند در فایده و یا دوام نتیجه مذاکره با مقام‌های ایالات متحده، ضمانتی وجود ندارد.

آمریکا دور نخست تحریم‌ها علیه تهران را بازگردانده و دور دوم که قرار است تحریم‌های نفتی را شامل شود، قرار است در میانه آبان‌ ماه اجرایی شوند. ایالات متحده می‌گوید تا آن زمان در تلاش است صادرات نفت ایران را به صفر برساند. در حال حاضر هند، دومین خریدار عمده نفت ایران، واردات را کاهش داده‌است. رسانه‌های ژاپنی نیز گزارش داده‌اند که توکیو موفق نشده آمریکا را قانع کند معافیت‌هایی برایش در نظر بگیرد و بنا بر این انتظار می‌رود ژاپن واردات نفت از ایران را در ماه اکتبر «متوقف کند». مقام‌های رسمی ژاپن هنوز این گزارش‌ها را تائید نکرده‌اند.

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، ارشدترین مقام این کشور است که از زمان دیدار ترامپ و ولادیمیر پوتین در هلسینکی، به مسکو می‌رود. در حال حاضر هیئتی از بازرسان و کمیته‌هایی در کنگره آمریکا در حال انجام تحقیقات در مورد اتهام‌های وارد شده به روسیه، مبنی بر دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ هستند. روسیه این اتهام‌ها را رد کرده‌است. علاوه بر این روابط دو طرف به دلیل تحریم‌های واشینگتن، اختلاف نظر در مورد بحران سوریه، اوکراین و برخی دیگر مسائل نیز با تنش‌هایی روبه‌رو است.

رویترز، سیتی‌گروپ، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG