لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

روسیه طرح قطع موقت ارتباط با شبکه جهانی اینترنت را بررسی می‌کند


ولادیمیر پوتین پیشتر از ایجاد اینترنت ملی برای روسیه حمایت کرده بود. (عکس از آرشیو)
ولادیمیر پوتین پیشتر از ایجاد اینترنت ملی برای روسیه حمایت کرده بود. (عکس از آرشیو)

گزارش رسانه‌های روسیه در روز دوشنبه ۲۲ بهمن حاکی است که مقام‌های این کشور در حالی بررسی قطع موقت اینترنت از شبکه جهانی هستند. گفته می شود این برنامه آزمایشی برای دفاع سایبری طراحی شده است.

خبرگزاری «آر بی کی» گزارش داده است که این اقدام در چارچوب بررسی نتایج طرح «برنامه ملی اقتصادی دیجیتالی» است که سال گذشته در پارلمان روسیه مطرح شد.

این طرح تامین کنندگان اینترنت را ملزم می کند که به هنگام قطع اینترنت روسیه توسط کشورهای خارجی، ارائه خدمات به شهروندان و کاربران روسی را تضمین کنند.

گزارش ها حاکی است، این طرح پس از آن که آمریکا سند راهبرد امنیت ملی سایبری ارائه کرد، مطرح شده است. آمریکا در این سند هشدار داده بود که روسیه، چین، ایران و کره شمالی برای حمله سایبری به ایالات متحده از فضای مجازی استفاده می‌کنند و آمریکا می‌بایست رویکرد خود را تغییر دهد.

به عنوان بخشی از طرح قطع موقت اینترنت، سازمان نظارت بر ارتباطات روسیه (روسکومادزور)، قرار است اطمینان حاصل کند که داده‌های رد و بدل شده بین شهروندان و سازمان‌های روسی در داخل کشور باقی می‌ماند و از خارج از روسیه قابل دسترسی نیستند.

پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از ایجاد اینترنت ملی و مستقل برای این کشور حمایت کرده بود.

شبکه خبری «آر تی» روسیه نیز گزارش داده است که وزارت ارتباطات روسیه در سال ۲۰۱۴ به‌ طور آزمایشی، خاموش کردن سرویس‌های اینترنت جهانی را شبیه‌سازی کرده بود. این گزارش می‌افزاید، وزارت ارتباطات روسیه در این شبیه سازی از یک سیستم جایگزین داخلی به طور موفقیت آمیز برای امور اینترنتی استفاده کرده بود.

ریانووستی نیز گزارش داده است که دوما، پارلمان روسیه در نشست روز سه شنبه خود این طرح را مورد بررسی قرار می‌دهد.

رسانه‌های روسیه می‌گویند، طرح قطع موقت اینترنت از شبکه جهانی قرار است تا پیش از اول آوریل اجرا شود. با این حال هنوز تاریخ دقیقا اجرای این طرح اعلام نشده است.

با استفاده از گزارش «ان پی آر»؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG