لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۱

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا: روسیه به دنبال دخالت در انتخابات آینده ایالات متحده است


سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند روسیه با دنبال کردن عملیات گسترده سایبری و راه‌اندازی کارزار اطلاعات غلط، به دنبال دخالت در انتخابات میان دوره‌ای کنگره و ایالتی آمریکا در نوامبر امسال است.

در گزارش این سازمان‌ها که روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن منتشر شد، همچنین ضمن ارزیابی تهدیدهای جهانی سال ۲۰۱۸ تصریح شده که خطر برخورد با کره شمالی امروزه بیش از هر موقع دیگری از زمان پایان جنگ سرد جدی است. تنش‌های میان ایران و عربستان نیز به عنوان عامل برهم زننده ثبات در خاورمیانه توصیف شده است. خطر سلاح‌های کشتار جمعی هم رو به افزایش است.

این گزارش می‌گوید: «سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی روسیه در سال آینده به رصد زیرساخت‌های اساسی ایالات متحده و متحدانش و همچنین هدف قرار دادن آمریکا، ناتو و متحدان‌شان برای اطلاع از سیاست آمریکا ادامه خواهند داد».

بر اساس ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، «انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده یک هدف بالقوه برای عملیات‌های نفوذی روسیه است».

دان کوتس، مدیر اطلاعات ملی، در این زمینه حتی با اطمینان بیشتری حرف می‌زند.

او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: «روس‌ها بازی سایبری خود را بویژه در سال ۲۰۱۶ تشدید کردند».

انتظار کوتس این است: مداخله روس‌ها در انتخابات میان دوره‌ای یا ایالتی.

مدیر اطلاعات ملی می‌افزاید: «ما فکر می‌کنیم که این اتفاق خیلی محتمل است چرا که نمی‌بینیم چنین تلاش‌هایی را رها کرده باشند».

نهادهای امنیتی آمریکا به این نتیجه رسیدند که روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ دخالت داشته و این باعث شد که اف‌بی‌آی در حال حاضر در مورد احتمال همکاری کارزار دونالد ترامپ با عوامل روسیه تحقیق کند.

دولت روسیه این اتهامات را رد کرده و دونالد ترامپ نیز تحقیقات اف‌بی‌آی را «تعقیب مغرضانه» توصیف کرده است.

گزارش روز سه‌شنبه پیش‌بینی می‌کند که نهادهای امنیتی روسیه به پخش اطلاعات غلط از طریق رسانه‌های تحت کنترل دولت آن کشور و حساب‌های جعلی روی شبکه اینترنت و همین‌طور پخش دیدگاه‌های ضد آمریکایی و تشدید شکاف سیاسی در آمریکا ادامه خواهند داد.

مایک پومپئو، رییس سازمان سیا، گفته است که به نظر او روسیه در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در ماه نوامبر که صحنه رقابت جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها برای کنترل کنگره آمریکاست دخالت خواهد کرد.

آقای پومپئو اخیرا به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: «ما به شیوه بسیار موثری با این اقدامات مقابله خواهیم کرد تا تاثیر آن بر انتخابات ما زياد نباشد».

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته به شبکه خبری فاکس نیوز گفت: آمریکا شاهد «رفتارهای مشخصی» از سوی دولت روسیه است که نشان‌دهنده دخالت آن کشور در انتخابات کشورهای نیمکره شمالی از جمله انتخابات امسال آمریکاست.

کوتس و سایر مقامات امنیتی روز سه‌شنبه برای ارائه ارزیابی سالانه خود از خطراتی که آمریکا را تهدید می‌کند در جلسه کمیسیون امور امنیتی مجلس سنا حاضر شدند.

تداوم اقدامات کره شمالی برای تولید موشک‌های دوربرد مجهز به کلاهک هسته‌ای که می‌تواند خاک آمریکا را هدف بگیرد، اقدامات تهاجمی روسیه و چین، رویارویی گروه‌های مورد حمایت عربستان سعودی و ایران در سطح منطقه و خطرات ناشی از جنگ سایبری رئوس عمده مطالب مندرج در این گزارش ۲۸ صفحه‌ای هستند.

کوتس گفت: «عرصه مجازی از بسیاری جنبه‌ها وضعیت را تغییر داده است و اکنون آمریکا مورد حمله قرار می‌گیرد».

او گفت منشاء حملات سایبری، دولت‌های رقیب و متخاصم، گروه‌های تروریستی، شبکه‌های تبهکاری سازمان‌یافته و حتی دانشجویان و افرادی هستند که قابلیت‌های فنی برای رخنه در سامانه‌های کامپیوتری نهادهای امنیتی و نظامی آمریکا را دارند.

کوتس گفت آمریکا باید با در پیش گرفتن اقدامات مشخصی دامنه این حملات را کاهش دهد. در این گزارش روسیه، چین، کره شمالی و ایران به عنوان خطرهای سایبری اصلی مشخص شده‌اند.

کوتس افزود اگر آنهایی که سعی می‌کنند به زیرساخت‌های حساس و یا شبکه مالی آمریکا رخنه کنند مجازات نشوند به کار خود ادامه خواهند داد.

او پذیرفت که «هنوز در این زمینه سیاست مشخصی وجود ندارد.»

در بخش‌های دیگر این گزارش جامع گفته می‌شود:

- کره شمالی به احتمال زیاد در سال جاری آزمایش‌های موشکی بیشتری انجام خواهد داد و در مورد قابلیت‌های هسته‌ای خود مذاکره نخواهد کرد.

- تعادل قوا در جنگ داخلی سوریه به نفع رژیم بشار اسد تغییر کرده و این به روسیه و ایران امکان خواهد داد تا مواضع خود را در آن کشور تقویت کنند. مبارزه هفت ساله شورشیان سوری قادر به سرنگون کردن رژیم نیست.

- گروه‌های تروریستی و شبکه‌های تبهکاری به سوءاستفاده از نقاط ضعف حکومت‌های ضعیف در آفریقا، خاورمیانه و آسیا ادامه خواهند داد. خشونت ناشی از فعالیت گروه‌های تندرو و تروریستی در داخل آمریکا با وجودی که از سال ۲۰۱۷ رو به کاهش بوده ولی هنوز هم مهمترین خطر ولی در عین حال دشوارترین مورد برای شناسایی است.

- سلاح‌های روسیه و چین برای حمله به ماهواره‌های دشمن در فضا به احتمال زیاد طی چند سال آینده به مرحله عملیاتی مقدماتی خواهند رسید.

- شبه نظامیان شیعه در عراق به اهداف آمریکایی حمله خواهند کرد چون معتقدند حضور امنیتی آمریکا در آن کشور دیگر ضروری نیست و از تلاش‌های ایران برای کاهش نفوذ آمریکا در عراق حمایت خواهند کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ک.ر- ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG