لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

ایالات متحده: هکرهای روسی به دنبال نفوذ به «شبکه‌های آب و برق» آمریکا هستند


آمریکا می‌گوید ویروس «نات‌پتیا» هم کار روسیه بوده است
آمریکا می‌گوید ویروس «نات‌پتیا» هم کار روسیه بوده است

ایالات متحده آمریکا برای نخستین بار دولت روسیه را متهم کرد که با یک کارزار تهاجم سایبری به‌طور سیستماتیک شبکه‌های برق و آب و دیگر زیرساخت‌های اساسی آمریکا را هدف حمله قرار داده‌است.

یک بیانیه هشدارآمیز امنیتی ایالات متحده که روز پنج‌شنبه ۲۵ اسفند منتشر شد، می‌نویسد که هکرهای دولت روسیه به دنبال رخنه به بخش‌های مختلف زیربنایی آمریکا هستند و هدف آنها، به‌ویژه بخش‌هایی است که مصرف‌کنندگان آمریکایی برای گذران امور روزانه به آنها وابسته‌اند.

این بیانیه می‌افزاید که این حملات هکری از مارس ۲۰۱۶ یا زمانی پیش از آن آغاز شده و بخش‌های انرژی، هسته‌ای، هوانوردی، و صنایع ایالات متحده را هدف گرفته‌است.

در همین حال وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز گفته‌است که این حملات سایبری روسیه یکی از دلایلی است که ایالات متحده روز پنج‌شنبه دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه روسیه به اجرا گذاشت.

دولت دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه (۲۴ اسفند) اعلام کرد که در ارتباط با دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، پنج نهاد و ۱۹ شخص حقیقی روس را هدف تحریم قرار داده‌است.

تحریم‌های جدید بر اساس قانونی اعمال شده‌است که کنگره آمریکا در تابستان گذشته تصویب کرد. اگرچه مهلتی که کنگره به دولت دونالد ترامپ برای اجرای این قانون داده بود یک ماه و نیم پیش به پایان رسید.

در زمینه حملات سایبری، از سوی دیگر وزارت امنیت داخلی آمریکا و همچنین اداره تحقیقات فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، با انتشار یک بیانیه‌ای هشدارآمیز گفته‌اند که «کارزار نفوذ چندمرحله‌ای توسط عاملان سایبری دولت روسیه» تأسیسات تجاری کوچک را نیز هدف قرار داده و علیه آن‌ها بدافزار به کار برده و موفق شده‌است کنترل شبکه‌های انرژی این تأسیسات را از راه دور در دست بگیرد.

در این بیانیه‌ها آمده‌است که اف‌بی‌آی و «مرکز یکپارچه‌سازی امنیت سایبری و ارتباطات ملی آمریکا» به این نتیجه رسیده‌اند که هدف نهایی این هکرها به خطر انداختن «شبکه‌های سازمانی» ایالات متحده است.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که این حملات سایبری قادرند با ایجاد خاموشی‌های گسترده و اختلال وسیع در سامانه ترابری یا اینترنت ایالات متحده «آسیب چشمگیری» به اقتصاد ایالات متحده برسانند.

بنابراین گزارش‌ها، رخنه هکرهای روسی که در روز ۱۵ مارس رخ داده ظاهراً باعث ایجاد اختلالات گسترده نشده‌است.

با این حال، مقام‌های آمریکایی، از زمانی که هکرهای روسی در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ موفق شدند در اوکراین صدها هزار شهروند آن کشور را با خاموشی برق مواجه کنند، نگران وقوع چنین حملاتی در خاک آمریکا نیز هستند.

افزون بر این، مقام‌های آمریکایی می‌گویند که به باور آنها حمله سایبری معروف به «نات‌پتیا» که در ژوئن ۲۰۱۷ رخ داد و بزرگترین و هزینه‌برترین آسیب تاریخ را به کسب‌وکار جهانی زد، کار ارتش روسیه بوده‌است.

به گفته مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، ویروس «نات‌پتیا» به سرعت در سراسر جهان پخش شد و با فلج کردن رایانه‌ها، به دریانوردی، تجارت، بخش سلامتی، و دیگر صنایع، میلیاردها دلار ضربه زد.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا اخیراً اعلام کردند که کرملین ظاهراً بر این باور است که می‌تواند بدون هراس از اقدامات تلافی‌جویانه مهم، عملیات هکری علیه غرب راه بیاندازد.

روسیه دست داشتن در هرگونه عملیات هکری علیه سیستم‌های کشورهای دیگر را تکذیب می‌کند.

با استفاده از رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی. آسوشیتدرپس، خبرگزاری آلمان و رویترز. پ.پ

XS
SM
MD
LG