لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۰

روسیه و قزاقستان صادرات نورد گرم فولاد به ایران را کاهش می‌دهند


به گفته کارشناسان، کاهش صادرات نورد گرم فولاد روسیه و قزاقستان بر ایران تاثیر چندانی نخواهد گذاشت
به گفته کارشناسان، کاهش صادرات نورد گرم فولاد روسیه و قزاقستان بر ایران تاثیر چندانی نخواهد گذاشت

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه در گزارشی به نقل از معامله‌گران فولاد نوشت که روسیه و قزاقستان به دلیل تحریم‌های آمریکا صادرات نورد گرم فولاد به ایران را کاهش می‌دهند.

این تصمیم نشان می‌دهد که با وجود اعتراضات دولت روسیه که می‌گوید تحریم‌های یکجانبه آمریکا نباید بر فعالیت‌های شرکت‌های روسی تاثیر بگذارد این شرکت‌ها به دلیل هراس از تحریم‌های آمریکا مناسبات تجاری خود با ایران را کاهش می‌دهند.

نورد گرم فولاد محصول روسیه و قزاقستان که در صنایع مختلفی از جمله لوله سازی، خودرو و وسایل کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد فقط بخش کوچکی از مصرف ایران را تشکیل می‌دهد و به راحتی می‌تواند جایگزین شود. صادرات این محصول به خاطر کاهش تقاضا و قیمت پایین حتی قبل از تصمیم آمریکا به تحریم مجدد ایران رو به کاهش بود.

اما به گفته معامله‌گران، تصمیم آمریکا باعث شده کاهش صادرات این محصولات به ایران تسریع شود.

شرکت‌های روسی سوراستال و‌ ام‌ام‌کی و شرکت فولادسازی آرسلورمیتال در قزاقستان این محصول را به ایران صادر می‌کنند.

یک تاجر ایرانی فولاد گفت: «به نظرم آرسلور و سایر شرکت‌ها به خاطر فشارهای دونالد ترامپ معامله با ایران را کاهش می‌دهند.»

مشاور مدیرعامل شرکت آرسلور میتال نیز تایید کرد کاهش صادرات این شرکت به ایران به دلیل تحریم‌های آمریکاست.

الکس آگوریو گفت: «صادرات به ایران موقتا به دلیل تحریم‌ها متوقف خواهد شد. وقتی تحریم‌ها لغو شوند صادرات از سرگرفته می‌شود.»

او مشخص نکرد قطع صادرات به ایران چه زمانی صورت می‌گیرد و جزییات بیشتری در این مورد ارائه نداد.

آرسلور میتال بزرگترین تولید کننده محصولات فولاد در جهان است. شرکت‌های روسی سوراستال و‌ ام‌ام‌کی و سخنگوی وزارت صنایع و معادن ایران نیز حاضر نشدند در این مورد اظهار نظر کند.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که تحت تاثیر خروج آمریکا از برجام که به از سرگیری تحریم‌های واشنگتن علیه ایران منجر خواهد شد تعدادی از شرکت‌های انرژی و موسسات مالی اروپایی اعلام کرده‌اند که فعالیت‌های خود در ایران را متوقف کرده و یا معاملات با آن کشور را لغو خواهند کرد.

تحریم‌های آمریکا که از آبان ماه به اجرا گذاشته خواهند شد دسترسی حکومت ایران به دلار آمریکا، تجارت طلا و سنگ‌های قیمتی با آن کشور، فروش و انتقال سرب سیاه (گرافیت) فلزات خام، ذغال سنگ و فناوری‌های مربوط به این صنایع را شامل می‌شود.

روسیه و کشورهای اروپایی با خروج آمریکا از برجام مخالفند. روسای جمهور فرانسه و روسیه گفته‌اند در برابر اقدامات آمریکا برای تحریم شرکت‌هایی که با ایران معامله می‌کنند، مقاومت خواهند کرد.

ولادیمیر پوتین چندی پیش با اشاره به استناد به قوانین آمریکا برای مجازات شرکت‌های غیرآمریکایی گفت: «باید به این وضعیت پایان دهیم. این قابل قبول نیست.»

اما مدیران شرکت‌های غیرآمریکایی با این واقعیت روبرو هستند که بخش اعظم معاملات آنها با دلار انجام می‌شود و در نتیجه مشمول قوانین آمریکاست. به این دلیل نمی‌توانند تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرند.

طبق آمارهای شرکت‌های مشاوره در عرصه فلزات و معادن، میزان مصرف نورد گرم فولاد در ایران طی سال ۲۰۱۷ حدود ۵.۶ میلیون تن بوده و فقط ۰.۸ تن از این میزان از خارج وارد شده است.

میزان واردات این محصول از روسیه حدود ۴۱۰ هزار تن و از قزاقستان حدود ۲۴۰ هزار تن بوده است.

در نتیجه به گفته کارشناسان، کاهش صادرات نورد گرم فولاد روسیه و قزاقستان روی ایران تاثیر چندانی نخواهد داشت.

شرکت دولتی فولاد مبارکه ماه گذشته تولید فولاد نورد ۱.۸ میلی متری را آغاز کرده و اعلام کرد با افزایش تولید تا سال آینده قادر خواهد بود تمام نیاز بازار ایران به محصولات خارجی را تامین کند.

بهادر اهرامیان یکی از اعضای هیئت رئیسه صنف تولید کنندگان فولاد ایران می‌گوید حتی قبل از تصمیم آمریکا برای از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران پیش‌بینی می‌شد که به دلیل افزایش تولید شرکت فولاد مبارکه واردات فولاد از خارج در سال جاری کاهش یابد.

آقای اهرامیان می‌افزاید: «صادرات ایران ممکن است از تحریم‌ها ضربه بخورد و احتمالا پیامدهای آن جدی‌تر خواهد بود.»

منبغ: خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG