لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

یک گزارش: عملیات انتشار اطلاعات غلط وابسته به دولت روسیه هنوز فعال است


نمایی از کرملین (عکس از آرشیو)
نمایی از کرملین (عکس از آرشیو)

بر اساس یافته‌های یک پژوهش جدید عملیات انتشار اطلاعات غلط توسط عوامل وابسته به دولت روسیه که هدفش دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ بود در سالهای بعد و با هدف ایجاد تفرقه و بی‌اعتبار کردن دمکراسی‌های غربی ادامه پیدا کرده ولی به دلیل روشهای محتاطانه تری که در پیش گرفته میزان تاثیر گذاری آن کاهش یافته است.

این شبکه که پژوهشگران آنرا «سکنداری اینفکشن » (شیوع ثانوی) نامیده اند یکی از کارزارهای دولت روسیه برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا بود. پژوهش اخير نشان داده که این شبکه در اقدامات مشابهی در اوکراین، فرانسه، بریتانیا و کشورهای دیگر نقش فعالی ایفا کرده است. این شبکه از سال ۲۰۱۴ در بیش از ۳۰۰ پلاتفرم اینترنتی هزاران مطلب منتشر کرده است.

برخی مضامین این مطالب توهین به مسلمانان و مهاجران، متهم کردن هیلاری کلینتون به قتل و الکلی جلوه دادن آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بوده است. در برخی از این مطالب از اسناد و اظهار نظرهای جعلی استفاده شده است که یک نمونه آن توئیت جعلی است که به مارکو روبیو، سناتور آمریکایی نسبت داده شده و در آن بریتانیا به جاسوسی از دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا متهم شده بود.

یک شرکت تجزیه و تحلیل مطالب شبکه‌های اجتماعی به نام «گرافیکا» که دفتر آن در نیویورک است روز سه شنبه ۲۷ خرداد گزارش تحقیقات خود در مورد عملکرد این شبکه وابسته به حکومت روسیه را منتشر کرد. در بخشی از این گزارش گفته می شود که شبکه موسوم به «سکنداری اینفکشن» در مقایسه با شبکه‌های دیگری که توسط اداره امنیت نیروهای مسلح روسیه و یا آژانس پژوهش‌های اینترنتی در مسکو هدایت می شوند سخت تلاش می کند ردپای خود را پنهان کند حتی اگر به قیمت تضعیف فعالیت‌هایش تمام شود.

بن نیمو، رییس بخش تحقیقات شرکت «گرافیکا» و از تنظیم کنندگان گزارش گفت:«آنها به پنهانکاری بیش از گردش سریع اطلاعاتی که در اینترنت منتشر می کنند اهمیت می دهند.»

بسیاری از مطالب این شبکه توسط حساب‌های کاربری «خودسوزی» منتشر می شود که پس از یک بار استفاده و قبل از جذب خوانندگان و بازدید کنندگان زیاد به طور اتوماتیک حذف می شوند. استفاده از این روش ردیابی فعالیت‌های این شبکه را دشوار می کند ولی درعین حال مانع از آن می شود که این شبکه تعداد زیادی از بازدید کنندگان و خوانندگان را که برای پیشبرد عملیات خود به آن نیاز دارد جلب کند.

شرکت «گرانیکا» در بخش نتیجه گیری گزارش خود می نویسد: تقریبا هیچیک از اقدامات این شبکه نتوانسته است در مقیاس وسیعی تاثیر گذار باشد. یک نکته اسرار آمیز دیگر در مورد این شبکه این است که گرداندگان آن با وجودیکه می دانستند میزان تاثیر گذاری آن بسیار محدود است چرا ۶ سال این عملیات را ادامه داده اند.»

شواهد نشان می دهد که هدف اصلی عملیات انتشار اطلاعات غلط توسط این شبکه اوکراین بوده و در بسیاری از مطالب اوکراین یک کشور فاسد توصیف شده است. در مطالب دیگر آمریکا یک کشور تجاوزگر و اروپا ضعیف توصیف شده است .هدف برخی دیگر از مطالب این شبکه رد اتهام‌های مربوط به دوپینگ ورزشکاران روس بوده است.

با وجودی که حجم فعالیت این شبکه کاهش یافته ولی شواهد نشان می دهند که تا سال جاری میلادی فعال بوده و در یکی از مطالبی که اخیرا منتشر کرده ادعا می کند که دولت آمریکا ویروس کرونا را به عنوان یک سلاح شیمیایی تولید کرده است.

هویت افرادی که این عملیات را هدایت می کنند هنوز ناشناخته است ولی پژوهشگران با استفاده از سرنخ‌های فنی و زبانشناسی کشف کرده اند که به حکومت روسیه وابسته است.

شبکه موسوم به «سکنداری اینفکشن» سال گذشته و در پی حذف تعداد یحساب کاربری وابسته به این شبکه توسط فیسبوک شناسایی شد.

پژوهشگران بخش دیجیتال پژوهشکده «شورای آتلانتیک» با الهام از «اوپریشن اینفکشن»، کارزار اتحاد جماهیر شوروی که با پخش یک تئوری فرضیه آمریکا را مسئول خلق ویروس اچ آی وی معرفی می کرد نام «سکنداری اینفکشن» را برای این شبکه انتخاب کردند.

XS
SM
MD
LG