لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

تاکید کرملین بر «پیشتازی» روسیه در عرصه تسلیحات اتمی جدید


دیمیتری پسکوف می‌گوید، برنامه تسلیحاتی روسیه تقریبا منحصر به فرد است.
دیمیتری پسکوف می‌گوید، برنامه تسلیحاتی روسیه تقریبا منحصر به فرد است.

سخنگوی کاخ کرملین روز سه شنبه ۲۲ مرداد گفته است به رغم انفجار اخیر در جریان آزمایش موشکی در تاسیسات نیونوکسا، روسیه در عرصه تسلیحات اتمی جدید از سایر کشورها پیشی گرفته است.

شرکت دولتی «روس اتم» پیشتر اعلام کرده بود که در یک انفجار در جریان آزمایش سوخت موشک در مرکز نیونوسکا در شمال روسیه و در ساحل دریای سفید در ۱۷ مرداد پنج نفر کشته و سه نفر زخمی کشته شدند.

در همین زمینه، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته گفته بود که ایالات متحده در حال کسب اطلاعات بیشتر از آزمایش ناموفق موشکی در روسیه است.

رویترز می‌گوید، احتمالا این انفجار در جریان آزمایش در خصوص موشک «۹ ام ۷۳۰ بوروستنیک» که با سیستم سوخت اتمی کار می‌کند، روی داده است. مقام های روس پیشتر گفته بودند که این موشک «برد نامحدود» دارد و قادر است از همه سیستم‌های دفاعی بگذرد.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، به این موشک «اسکای فال» می‌گوید.

در همین زمینه، یک مقام ارشد دولت ترامپ که خواست نامش فاش نشود گفت: واشینگتن آماده نیست در این مرحله در خصوص این که آیا این انفجار هسته‌ای بوده یا نه اظهار نظر بکند، ولی معتقد است که شامل عناصر رادیواکتیو بوده است.

این مقام دولت آمریکا اضافه کرده است، انفجار می تواند نشانه ای از ناکامی مهم در برنامه روسیه باشد هرچند معلوم نیست این انفجار در جریان آزمایش ناموفق روی داده است.

دونالد ترامپ روز گذشته گفته بود که آمریکا تکنولوژی مشابه ولی پیشرفته تری دارد و افزوده بود این که مردم روسیه « نگران» هوای اطراف تاسیسات و مناطق فراتر از آن هستند، نشانه «خوبی نیست.»

در همین حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه روز سه شنبه گفته است: رئیس جمهوری ما بارها گفته است مهندسی روسیه در این عرصه بسیار پیشرفته‌تر از دیگر کشورها است و تقریبا منحصر به فرد است.

روز سه شنبه همچنین گزارش‌هایی در خصوص دستور مقامات محلی برای تخلیه ساکنان یک روستا در نزدیکی نیونوکسا به دلیل تشعشعات رادیواکتیو ناشی از انفجار هفته گذشته منتشر شد. اما خبرگزاری تاس به نقل از یک مقام محلی گزارش داد که برنامه تخلیه این روستا لغو شده است.

این انفجار روز پنجشنبه ۱۷ مرداد در شهر نیونوکسا در یک تاسیسات نیروی دریایی روسیه روی داد که از چند دهه پیش محل آزمایش موشک‌های دریایی از جمله موشک‌های بالستیک قاره‌پیما بوده است. این شهر بندری در سواحل خلیج دوینا و در نزدیکی شهر سورودوینسک قرار دارد.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛خ/ت
XS
SM
MD
LG