لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۶

روسیه: دیگر دلیلی برای خودداری از تحویل اس-۳۰۰ به اسد نمی‌بینیم


سرگئی لاوروف در گفت‌وگوی روز پنجشنبه خود با خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه
سرگئی لاوروف در گفت‌وگوی روز پنجشنبه خود با خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه

وزیر خارجه روسیه می‌گوید حملات نظامی هفته گذشته ایالات متحده به سوریه باعث شده‌است که هر گونه «معذوریت اخلاقی» در راه تحویل سامانه موشکی ضدهوایی اس-۳۰۰ به سوریه از میان برداشته شود.

سرگئی لاوروف روز پنجشنبه ۳۰ فروردین در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری روسی ریانووستی، همچنین افزود که پیش از حمله موشکی آمریکا به برخی تأسیسات در سوریه، مسکو به مقام‌های آمریکایی خبر داده بود که کدام مناطق سوریه را خط قرمز به‌شمار می‌آورد و به گفته آقای لاوروف عملیات نظامی آمریکا از این خطوط قرمز عبور نکرده‌است.

سرگئی لاوروف همچنین با اشاره به موضوع تحویل سامانه اس-۳۰۰ افزود: «حدود ۱۰ سال پیش به خاطر درخواست شرکای شناخته‌شده خود قول داده بودیم که تحویل ندهیم اما اکنون دیگر تعهدات اخلاقی نداریم».

موشک ضدهوایی اس-۳۰۰ قادر است هواپیماها را در ارتفاع ۳۰ کیلومتر و در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری هدف قرار دهد و قابلیت رهگیری چندین هدف را به صورت همزمان دارد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، بنابر گزارش‌های تحلیلگران نظامی، سامانه موشکی زمین‌به‌هوای اس-۳۰۰ می‌تواند توان روسیه برای کنترل حریم هوایی سوریه را بهبود بخشیده و به عنوان یک ابزار استراتژیک برای جلوگیری از تحریم‌های بیشتر آمریکا علیه مسکو به کار بیاید.

وزیر خارجه روسیه در پایان سخنان تازه خود در عین حال افزود که به باور او رؤسای جمهور روسیه و آمریکا اجازه رویارویی نظامی بین دو کشور را نخواهند داد.

ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا حکومت بشار اسد در سوریه را مسئول حمله با گاز سمی به شهروندان در شهر دوما نزدیک به پایتخت سوریه می‌دانند و هفته گذشته به تلافی این اقدام ۱۰۵ موشک را به تأسیسات حکومت سوریه پرتاب کردند.

در حمله شیمیایی به دوما بنا بر گزارش‌های مختلف شماری بین دست‌کم ۴۱ تا ۱۵۰ نفر کشته شده‌اند.

بازرسان بین‌المللی که تقریباً یک هفته پیش از این وارد سوریه شده‌اند هنوز در انتظار صدور مجوز برای بازرسی محل حمله شیمیایی در دوما هستند.

وزارت خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهارات خود روسیه و حکومت سوریه را به پاک‌سازی «آثار حمله شیمیایی» دوما متهم کرده‌است.

در همین حال از سوریه خبر می‌رسد که روز جمعه مخالفان بشار اسد در آخرین منطقه‌ای که در نزدیکی دمشق در دست خود داشتند تسلیم نیروهای دولتی شده‌اند. تسلیم این افراد پس از بمباران شدید این منطقه صورت می‌گیرد که از شب گذشته تا بامداد روز جمعه ادامه داشته‌است.

بنابر گزارش رویترز، این مخالفان مسلح پس از تسلیم از اردوگاه پناهندگی یرموک به شرق سوریه منتقل می‌شوند.

در همین حال، ارتش روسیه می‌گوید نزدیک به ۶۱ هزار شهروند غیرنظامی هم‌اکنون به خانه‌های خود در غوطه شرقی بازگشته‌اند. غوطه شرقی از مناطقی است که مدت‌ها در کنترل مخالفان اسد بود اما ارتش سوریه در هفته‌های اخیر موفق به بازپس‌گیری تقریباً تمامی آن ناحیه شده‌است.

بشار اسد که از حمایت روسیه و ایران برخوردار است کارزار خود برای بازپس‌گیری چند منطقه باقی‌مانده در دست مخالفان را در هفته‌های اخیر سرعت بخشیده‌است. بیشتر این مناطق ناحیه‌های کوچکی هستند که توسط ارتش سوریه در محاصره قرار گرفته‌اند.

با بازپس‌گیری مناطق نزدیک به پایتخت توسط دولت اسد، برای مخالفان تنها دو سنگرگاه اصلی در شمال غرب و جنوب غرب کشور باقی می‌ماند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز جمعه گفت نمی‌تواند پیش‌بینی کند که وضعیت سوریه از نظر یک‌پارچگی ارضی چه آینده‌ای خواهد داشت.

وی در مصاحبه با شبکه «دویچه‌وله» آلمان گفت: «در مورد این مسئله که آیا ممکن است سوریه را به عنوان یک کشور متحد نگاه داشت، نمی‌دانیم که وضعیت به چه سمتی خواهد رفت.» وی توضیح بیشتری در این مورد نداد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، ریانووستی و دویچه‌وله؛ پ.پ./م.ا.
XS
SM
MD
LG