لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

تاخیر در بازرسی از محل «حملات شیمیایی» دوما به دلیل تیراندازی به تیم سازمان ملل


گزارش ها حاکی است که یک تیم امنیتی سازمان ملل که برای بررسی و ارزیابی وضعیت «محل حملات شیمیایی» به شهر دوما رفته بود، هدف تیراندازی قرار گرفته است.

به گزارش رویترز، احمد اوزومجو، رئیس سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفته بود، به توجه به تیراندازی به نیروهای امنیتی سازمان ملل مشخص نیست که چه زمانی هیات بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی از محل های احتمالی «حمله شیمیایی» بازدید کنند.

این در حالی است مقام های سازمان ملل متحد می گویند در حال مذاکره با مقام های سوریه و روسیه هستند تا امکان دسترسی بازرسان به شهر دوما را فراهم کنند.

بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به سوریه سفر کرده اند تا در خصوص «حمله شیمیایی» منتسب به نیروهای دولتی سوریه به شهر دوما در هفتم آوریل تحقیق کنند. کشورهای غربی حکومت بشار اسد را عامل این حمله می دانند و می گویند دهها نفر در این حمله کشته شده اند. این در حالی حکومت سوریه این اتهام را رد می کند.

احمد اوزومجو گفته است: بخش تامین امنیت سازمان ملل تصمیم گرفت قبل از حضور بازرسان از دو مکان در شهر دوما بازدید کند.

وی اضافه کرده است: در مکان اول به دلیل ازدحام بیش از حد مردم نیروی امنیتی سازمان ملل توصیه خروج بازرسان را از محل را داشت. ولی در مکان دوم، به این هیات تیراندازی شد و انفجاری نیز روی داد. بهمین دلیل تیمی که قرار بود کار ارزیابی را انجام دهد به دمشق بازگشت.

با این حال، سازمان ملل می گوید که امیدوار است با همکاری نیروهای دولتی سوریه و پلیس نظامی روسیه، امنیت مکان های مورد نظر برای حضور بازرسان تامین شود.

این در حالی است که جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، حکومت سوریه را متهم کرده که باعث تاخیر در حضور بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در محل حملات شیمیایی در دوما می شود تا شواهد و مدارک در این زمینه را از بین ببرد.

وزیر دفاع آمریکا که در قطر به سر می برد گفته است: ما از تاخیری که حکومت (سوریه) در کار هیات بازرسان ایجاد کرده، آگاه هستیم، اما می دانیم آنها در گذشته چگونه عمل کردند تا آثار سلاح های شیمیایی که مورد استفاده خود را از بین ببرند.

آمریکا، فرانسه و بریتانیا بامداد شنبه گذشته در واکنش به «حملات شیمیایی در دوما» به سه مرکز تحقیقاتی شیمیایی و پایگاه نظامی سوریه حمله کردند.

با استفاده از گزارش های رویترز و خبرگزاری فرانسه؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG