لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

روسیه از عربستان و متحدانش خواست به اختلافات با قطر پایان دهند


لاوروف و جبیر در جده دیدار کرده‌اند
لاوروف و جبیر در جده دیدار کرده‌اند

وزیر خارجه روسیه از عربستان سعودی و دیگر متحدان آن کشور که اخیرا روابط خود را با دوحه قطع کرده و قطر را در انزوا قرار داده‌اند، خواسته‌است تا از طریق مذاکرات به اختلافات پایان دهند. یک روز پیش از این ریاض گفته بود هرگونه گفت‌و‌گو با قطر را به حالت تعلیق درآورده‌است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ۱۹ شهریور ماه در دیدار با هم‌تای سعودی خود در جده، گفته است «ما بر موضع خود تاکید داریم که این اختلافات باید از طریق مذاکره حل‌وفصل شوند».

وزارت خارجه روسیه، که متن گفت‌وگو میان آقای لاوروف و عادل جبیر را منتشر کرده، می‌گوید دیپلمات ارشد آن کشور از تلاش‌های کویت برای میانجی‌گری میان طرف‌ها ستایش کرده‌است.

در خرداد ماه گذشته، عربستان سعودی، بحرین امارات عربی متحده و مصر با وارد کردن اتهام‌هایی مانند حمایت یا تامین مالی تروریسم، با قطر رابطه کردند. این کشورها شروطی را برای تجدید روابط با قطر اعلام کردند که از جمله آنها قطع رابطه با ایران، تعطیلی شبکه الجزیره، تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر و نیز قطع حمایت از گروه‌های تروریستی است. قطر اما گفته بود این شروط عملا حاکمیت ملی آن کشور را نادیده می‌گیرند و آن‌ها را رد کرد.

دیدار لاوروف و جبیر یک روز پس از آن انجام شده که خبرگزاری رسمی عربستان با متهم کردن رسانه‌های قطری به «تحریف محتوای» گفت‌وگو میان امیر قطر و ولیعهد عربستان، گفت ریاض هرگونه گفت‌وگو و تماس با دوحه را متوقف می‌کند.

بنا بر گزارش‌ها تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، روز جمعه ۱۷ شهریور با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در خصوص بحران اخیر گفت‌وگوی تلفنی کرده بود.

عادل جبیر در جریان دیدار با سرگئی لاوروف گفته «قطر می‌داند چه باید بکند تا بحران پایان یابد». او در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه روسیه به شروط چهار کشور عربی اشاره کرده و می‌گوید «با واکنش دوحه به آن‌ها می‌توان فصل تازه‌ای گشود».

وزیر خارجه عربستان گفته «ما انتظار داریم موضع قطر روشن باشد. ما خواستار جدیت برای پیدا کردن راه‌حل هستیم… برای اجرا کردن اصولی که همه کشورها پشتیبان آن هستند: حمایت نکردن از تروریسم، میزبانی نکردن از مهمانان ناخوانده، پایان دادن به نفرت‌پراکنی، دخالت نکردن در امور دیگر کشورها».

تلاش‌های تازه خارج از حوزه کشورهای عربی، برای پایان دادن به بحران میان عربستان و متحدانش و قطر، چند روزی‌ست که ادامه دارد، هر چند هنوز نتیجه مشخصی از آن‌ها دیده نشده‌است.

در پایان هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز با ولیعهد عربستان سعودی، ولیعهد امارات متحده عربی، و هچنین امیر قطر، به طور جداگانه گفت‌و‌گو کرده بود. بنا بر بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده آقای ترامپ خواستار همبستگی بین متحدان عرب آمریکا «در حفظ و ارتقای ثبات منطقه» شده‌است.

سرگئی لاوروف پس از دیدار با جبیر، ۲۰ شهریور ماه در اردن با مقام‌های آن کشور دیدار خواهد کرد؛ بنا بر گزارش‌ها انتظار می‌رود جنگ داخلی سوریه در مرکز گفت‌وگوها میان طرف‌ها باشد.

XS
SM
MD
LG