لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

تاکید آمریکا و کویت بر اتحاد شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با تهدیدهای ایران


رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ۱۷ شهریور در نشست خبری مشترک با خالد الحمد الصباح وزیر خارجه کویت بر ضرورت اتحاد شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با تهدید های منطقه ای از جمله تهدید ایران تاکید کرده است.

به گزارش وب سایت وزارت خارجه کویت، رکس تیلرسون از ابتکار امیر کویت برای حل اختلافات بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس حمایت کرده و گفته است: آمریکا و کویت بر نقش مهم اتحاد اعضای شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله باچالش های منطقه ای که ما همگی با آنها مواجهه ایم از جمله مقابله با تهدیدهای ایران،تاکید دارند.

در همین زمینه روز گذشته نیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با امیر کویت از کشورهای خاورمیانه خواست که در چارچوب تلاش‌های خود برای شکست گروه‌های تروریستی، با حکومت‌هایی چون حکومت ایران که از «گروه‌های تروریستی و ستیزه‌جویان افراط‌گرا» حمایت می‌کنند، مقابله کنند.

آمریکا و کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس، ایران رامتهم می کنند که با ثبات‌کننده و مخرب درگیری‌ها در سوریه، یمن، عراق، لبنانو دیگر کشورهای منطقه را تشدید می کند.

این در حالی است که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اخیرا بر سر مواضع و اقدامات کشور قطر دچار اختلاف شده اند.

عربستان، بحرین و آمارات، سه کشور عضو شورای همکاری، به همراه مصر روابط خود با قطر را قطع کرده اند. این چهار کشور عربی قطر را به تامین مالی گروه‌های افراطی و همچنین روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران متهم می کنند.

آمریکا از تلاش های میانجیگری کویت برای حل اختلافات بین قطر و چهار کشور عربی حمایت می کند.

همکاری های آمریکا و کویت

وزیر امور خارجه آمریکا در بخشی دیگری از اظهارات خودبه همکاری های امنیتی کویت و همچنین تبادل اطلاعات امنیتی برای مقابله با تهدید ها مشترک اشاره کرده است.

رکس تیلرسون همچنین از تقویت نظامی کویتتوسط آمریکا خبر داده و گفته است کهجنگنده‌های اف-۱۸به کویت فروخته خواهد شد.

وی امضای توافق های اخیر در جریان سفر امیر کویت به واشینگتن را نشانه نزدیکی کویت و آمریکا دانسته است.

خالد الحمد الصباح، وزیر خارجه کویت نیز گفته است در جریان این سفر آمریکا و کویت موافقت نامه و تفاهم نامه هایی در زمینه مبارزه با تروریسم، امور گمرکی، نفت، آموزش عالی، تحقیقات علمی، سرمایه گذاری، برق و آب امضا کردند.

XS
SM
MD
LG