لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

چهار کشور عربی تعیین هر گونه پیش‌شرط برای مذاکره با قطر را رد کردند


چهار کشور عربی شروطی سیزده‌گانه را برای تجدید روابط با قطر در نظر گرفته‌اند.
چهار کشور عربی شروطی سیزده‌گانه را برای تجدید روابط با قطر در نظر گرفته‌اند.

به رغم اعلام آمادگی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای میانجی‌گیری در مورد قطر، عربستان سعودی و متحدانش روز جمعه اعلام کردند که هیچ‌گونه پیش‌شرطی برای مذاکره با دوحه را نخواهند پذیرفت.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه، ۱۶ شهریور میزبان شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت بود، و در این دیدار که به بحران روابط عربستان و متحدانش با قطر نیز پرداخته شد، رئیس‌جمهور آمریکا برای میانجی‌گری ابراز آمادگی کرد.

آقای ترامپ در این زمینه گفت که «من مایلم میانجی‌گری کنم... دوست دارم این کار را بکنم، و فکر می‌کنم خیلی زود بتوان به یک توافق دست یافت. به نظرم این موضوع می‌تواند به احتمال زیاد آسان حل و فصل شود.»

روز اما جمعه عربستان و متحدانش با صدور بیانیه‌ای تصریح کردند که «گفت‌وگو درباره خواسته‌های مطرح شده، نباید به هیچ شرطی منوط باشد.»

عربستان سعودی، امارات عربی متحده، بحرین و مصر که در خرداد امسال با قطر قطع رابطه کردند، شروط سیزده‌گانه را برای تجدید روابط با قطر اعلام کردند که از جمله آنها قطع رابطه با ایران، تعطیلی شبکه الجزیره، تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر و نیز قطع حمایت از گروه‌های تروریستی است.

قطر اما این شروط را رد کرده و درخواست پذیرش آن را ناقض حاکمیت ملی خود می‌داند.

قطر همچنین در هفته‌ای که گذشت سفیر خود را پس از دو سال به ایران بازگرداند. سفیر قطر از زمان حمله به اماکن دیپلماتیک سعودی در ایران به همراه چند سفیر دیگر ایران را ترک کرده بود.

در بیانیه عربستان و متحدانش، همچنین از اظهارات امیر کویت که در مورد «موفقیت میانجی‌گری‌اش در جلوگیری از مداخله نظامی» در قطر، ابراز «تأسف» شده است.

چهار کشور عربی در این بیانیه تأکید کرده‌اند که «گزینه نظامی» تحت هیچ شرایطی «مدنظر نبوده و نخواهد بود».

در دیدار با دونالد ترامپ، امیر کویت از جمله ابراز خوش‌بینی کرده بود که قطر ممکن است شرایط تعیین شده از سوی چهار کشور عربی را بپذیرد. در عین حال در این دیدار دونالد ترامپ از نقش کویت برای میانجی‌گری در بحران قطر تمجید کرده بود.

در روزهای آغازین مناقشه قطر، دونالد ترامپ در توئیت‌های خود از موضع چهار کشور عربی در قبال قطر استقبال کرد و قطر را متهم کرد که مدت‌هاست از تروریسم حمایت مالی می‌کند.

چند روز پس از این موضع‌گیری، دونالد ترامپ و وزیر خارجه‌اش رکس تیلرسون موضع نرم‌تری نسبت به قطر اتخاذ کردند و قرارداد ۱۲ میلیارد دلاری فروش ۳۶ فروند جنگنده اف‌-۱۵ با این کشور نهایی شد.

XS
SM
MD
LG