لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

تأکید ترامپ بر لزوم مقابله با ایران در چارچوب تلاش‌ها برای شکست تروریسم


کنفرانس خبری دونالد ترامپ و امیر کویت در کاخ سفید.
کنفرانس خبری دونالد ترامپ و امیر کویت در کاخ سفید.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از کشورهای خاورمیانه خواست که در چارچوب تلاش‌های خود برای شکست گروه‌های تروریستی، با حکومت‌هایی چون حکومت ایران که از «گروه‌های تروریستی و ستیزه‌جویان افراط‌گرا» حمایت می‌کنند، مقابله کنند.

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با امیر کویت که پنجشنبه ۱۶ شهریور، در کاخ سفید آمریکا برگزار شد، آقای ترامپ تصریح کرد که «هر کشور مسئول باید تلاش کند که گروه‌های تروریستی، زمینه‌های تأمین مالی آنها و اراده دروغین ایدئولوژی شیطانی‌شان را از قلمرو خود بیرون براند».

او در این زمینه افزود که «این موضوع از جمله به معنی مقابله با کسانی چون حکومت ایران است که از گروه‌های تروریستی و ستیزه‌جویان افراط‌گرا حمایت می‌کنند».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در این زمینه به دیدار خود با رهبران کشورهای عربی-اسلامی در ریاض اشاره کرد. جایی که او ضمن ترغیب رهبران کشورهای اسلامی به مقابله با «بحران اسلام‌گرایی افراطی» خواستار منزوی کردن ایران به دلیل «پشتیبانی و تأمین مالی تروریسم» و نیز «بی‌ثبات‌سازی منطقه» شده بود.

دونالد ترامپ در دوران رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته، از منتقدان رفتارهای ایران و نیز توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران بود و از زمان به قدرت رسیدن او در بهمن ماه سال گذشته، هم رئیس‌جمهور آمریکا و هم مقام‌های ارشد دولت او بارها ایران را به دلیل رفتارهای بی‌ثبات‌کننده‌اش، که از نگاه آنها نقض روح توافق هسته‌ای است، ملامت کرده‌اند.

شواهدی که مقام‌های آمریکایی در مورد رفتارهای بی‌ثبات‌کننده و مخرب ایران عنوان می‌کنند، از جمله شامل «نقش ایران در تشدید درگیری‌ها در سوریه، یمن، عراق و لبنان»، و «حمایت از حملات به اسرائیل» است و آمریکا، ایران را «بزرگترین حامی تروریسم در جهان» می‌شناسد.

ابراز آمادگی برای میانجی‌گری در بحران قطر

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه کنفرانس خبری مشترک با امیر کویت از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به عنوان متحدان ایالات متحده در نبرد با تروریسم یاد کردو در عین حال تأکید کرد که اتحاد اعضای شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با کشورهای زیاده‌خواه و نبرد با گروه‌های تروریستی مهم است.

او بخشی از اظهارات خود در کنفرانس خبری روز پنجشنبه را به بحران قطر اختصاص داد و در این زمینه از آمادگی ایالات متحده برای میانجیگری بین قطر و چهار کشور عربی خبر داد.

سه کشور مصر و بحرین و امارات متحده عربی با رهبری عربستان سعودی، همسایه عرب خود یعنی قطر را به تامین مالی گروه‌های افراطی و همچنین روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران متهم کردند.

در پی این اتهام‌زنی، چهار کشور مذکور تحریم‌هایی را بر قطر تحمیل کرده و عملاً این کشور را در محاصره اقتصادی قرار دادند.

قطر در مقابل اتهام‌های این چهار کشور را رد کرده است.

این کشورها با تعیین شروطی ۱۳ گانه‌ اعلام کردند که شکستن محاصره تنها با اجرای این شرایط ممکن است. قطر اما این شروط را رد کرده و آن را ناقض حاکمیت ملی خود می‌داند.

در کنفرانس خبری روز پنجشنبه، دونالد ترامپ اضافه کرد که پیشتر به امیر کویت هم گفته‌ام اگر بتوانم مشخصاً بین قطر و عربستان و امارات متحده میانجی‌گری کنم، تمایل دارم چنین اقدامی را انجام بدهم. فکر کنم خیلی سریع توافقی در این خصوص حاصل شود. به نظرم این موضوعی است که به آسانی قابل حل است.

او همچنین در این کنفرنس خبری از نقش کویت برای میانجگیری در بحران قطر تمجید کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود واقعاً کویت هدایت تلاش‌ها برای حل این بحران را به عهده داشت و ما واقعاً از اقدامات این کشور تشکر می‌کنیم. اما باور دارم که می‌توانیم این مساله را حل کنیم. اگر حل نشد، من در همین کاخ سفید کار میانجیگری را انجام می‌‌دهم.

امیر کویت پیشتر نسبت به «عواقب نامطلوب» این بحران قطر برای شورای همکاری خلیج فارس هشدار داده است.

امیر کویت در خردادماه سال جاری گفته بود، برای نسل ما که ۳۷ سال پیش شورای همکاری خلیج فارس را بنیان گذاشت، بسیار سخت است که ببیند اختلافات ممکن است که چه عواقب نامطلوبی در پی داشته باشد.

امیر کویت برای حل بحران قطر هفته پیشتر به عربستان و امارات متحده عربی سفرکرده بود اما تلاش‌های وی نتیجه‌ای در بر نداشته است.

XS
SM
MD
LG