لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

گفت وگوی تلفنی ترامپ و ملک سلمان درباره ایران و قطر


دونالد ترامپ و ملک سلیمان
دونالد ترامپ و ملک سلیمان

کاخ سفید روز چهارشنبه هشتم شهریور در بیانیه ای اعلام کرد که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا با ملک سلمان پادشاه عربستان در خصوص «تهدید» ایران و همچنین اختلافات چهار کشور عربی با قطر تلفنی گفت وگو کرده است.

کاخ سفید می گوید، ملک سلمان بن عبدالعزیز در این گفت وگوی تلفنی با قربانیان طوفان «هاوری» ابراز همدردی کرده است.

طوفان هاروی شامگاه جمعه گذشته ایالت تگزاس را درنوردید.به گزارش رویترز، دستکم ۲۵ نفر در این طوفان کشته و ۱۷ نفر مفقود شده اند و بین ۳۰ تا ۴۰ هزار خانه بر اثر سیلاب ناشی از طوفان آسیب دیده‌اند.

کاخ سفید همچنین می گوید، رهبران آمریکا و عربستان درباره تهدید ایران برای منطقه گفت وگو کرده اند.

کاخ سفید جزییات بیشتری از این محور گفت وگوی دونالد ترامپ و ملک سلمان ارائه نکرده است.

مقام های نظامی آمریکا معتقدند ایران بزرگترین تهدید بلندمدت برای ثبات در منطقه است و کشورهای عرب منطقه نیز تهران را به «پشتیبانی از تروریسم و تهدید ثبات منطقه» متهم می کنند. این در حالی است که ایران این اتهامات را رد می کند.

حل دیپلماتیک بحران قطر

کاخ سفید همچنین در خصوص گفت وگوی تلفنی دونالد ترامپ و ملک سلمان می گوید: رییس‌ جمهور آمریکا از تمامی طرف‌های درگیر در اختلاف با قطر خواست تا براساس تعهدات خود در نشست ریاض به راه حلی دیپلماتیک برای این مناقشه دست یابند تا وحدت این کشورها در مبارزه با تروریسم حفظ شود.

سه کشور مصر و بحرین و امارات متحده عربی دو ماه پیش با رهبری عربستان سعودی، همسایه عرب خود یعنی قطر را به تامین مالی گروه‌های افراطی و همچنین روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران متهم کردند.

در پی این اتهام‌زنی، چهار کشور مذکور تحریم‌هایی را بر قطر تحمیل کرده و عملا این کشور را در محاصره اقتصادی قرار دادند.

قطر در مقابل اتهام‌های این چهار کشور را رد کرده است.

این کشورها با تعیین شروطی ۱۳ گانه‌ اعلام کردند که شکستن محاصره تنها با اجرای این شرایط ممکن است. قطر اما این شروط را رد کرده و آن را ناقض حاکمیت ملی خود می‌داند.

XS
SM
MD
LG