لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

طرح پیشنهادی قانونگذاران روسیه برای اعمال محدودیت بر واردات کالا و خدمات از آمریکا


شماری از نمایندگان دومای روسیه طرحی پیشنهاد کرده‌اند که در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا، ورود کالاها و خدمات از آمریکا به روسیه ممنوع شود. در این زمینه ایوان ملنیکوف، نایب رئیس دومای روسیه روز جمعه گفت این طرح همچنین روابط اقتصادی دو طرف را محدود می‌کند.

پیش‌نویس این طرح قرار است هفته آینده در مجلس سفلی بررسی شود، گرچه مشخص نیست این طرح با شکل کنونی‌اش تصویب شود یا حتی کرملین با تهمدیات در نظر گرفته شده در آن موافق باشد.

برخی کارشناسان گفته‌اند این کرملین گاه از طرح‌های پیشنهادی در دومای روسیه برای ارسال پیام‌های جدی به قدرت‌های خارجی استفاده می‌کند ولی بسیاری از این طرح‌ها به اقدام مشخصی منجر نمی‌شود.

کرملین گفته مفاد پیش‌نویس پیشنهادی را هنوز بررسی نکرده، ولی اینکه نمایندگان دوما خواستار اقدام تلافی‌جویانه باشند، قابل درک است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه گفت که هرگونه پاسخ مسکو به تحریم‌های وضع شده از سوی ایالات متحده آمریکا، نباید به منافع روسیه آسیب بزند.

نسخه‌ای از پیش‌نویس این طرح توسط نایب رئیسان دوما، مجلس سفلی روسیه، در اختیار خبرنگاران قرار گرفته، مجلسی که در حال حاضر اکثریت آن در دست نمایندگان وفادارا به کرملین است.

این پیش‌نویس، واردات محصولات آمریکایی در حوزه نرم‌افزار و محصولات کشاورزی، و محصولات دارویی که تهیه آن از کشورهای دیگر امکان‌پذیر نیست، و همچنین تنباکو و نوشید‌نی‌های الکلی را محدود می‌کند.

این طرح همچنین پیشنهاد کرده همکاری با آمریکا در حوز‌ه‌هایی چون انرژی اتمی، موتور راکت و ساخت هواپیما ممنوع شود و نیز شرکت‌های آمریکایی را از حضور در توافق‌های خصوصی‌سازی در روسیه منع می‌کند.

این طرح پس از آن ارائه شده که آمریکا در ششم آوریل اعلام کرد شماری از مقام‌های امنیتی، سیاستمداران و افراد متنفذ نزدیک به ولادیمیر پوتین را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و با مسدود کردن دارایی آنها، محدودیت‌هایی اقتصادی را در مورد آنها در نظر گرفت.

روسیه این اقدام آمریکا را «غیرقابل قبول» خوانده و گفته است که حق مقابله به مثل را برای خود محفوظ می‌داند.

مسکو پیشتر در سال ۲۰۱۴ و در واکنش به تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه به خاطر الحاق کریمه اوکراین، محدودیت‌هایی مستقل را بر واردات غذایی از کشورهای غربی اعمال کرده بود.

طبق آمار رسمی از گمرک روسیه،‌ رقم واردات روسیه از آمریکا در سال گذشته میلادی، بالغ بر ۱۲.۵ میلیارد دلار بوده است. این مبادلات حوزه‌هایی چون هواپیمایی، ماشین‌آلات، و محصولات دارویی و شیمیایی را شامل می‌شود.

شرکت‌های آمریکایی چون فورد و کوکاکولا، از زمان فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی سابق، سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی و طولانی‌مدت کرده‌اند برای محصولات محلی در روسیه انجام داده‌اند.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، بر اساس گزارش‌های آسوشیتدپرس و رویترز؛ ک.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG