لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۶

روسیه تحریم‌های آمریکا را «غیرقابل قبول» نامید؛ ارزش روبل کاهش یافت


نمایی از برج کرملین در مسکو
نمایی از برج کرملین در مسکو

مسکو، تحریم‌های تازه ایالات متحده علیه مقام‌ها و چهره‌های بانفوذ اقتصادی روسیه، را «غیرقابل قبول» و «غیرقانونی» خوانده‌است. همزمان گزارش‌ها از کاهش ارزش روبل و افت بازارهای بورس آن کشور حکایت دارد.

یک مقام ارشد دولت ولادیمیر پوتین، ۲۰ فروردین ماه گفته مسکو در حال برآورد آسیب‌های وارشده به شرکت‌های روسی‌ست و از شرکت‌های بزرگی که تحت تاثیر تحریم‌های تازه قرار گرفته‌اند، حمایت خواهد کرد.

نخست‌وزیر روسیه نیز تاکید کرده تحریم‌ها «بدون شک غیرقابل قبول هستند، و از آن‌جایی که کاملا خارج از دایره قوانین بین‌المللی‌ست، از منظر ما غیرقانونی نیز هستند».

بنا بر گزارش‌ها ارزش روبل و بازارهای بورس در روسیه کاهش یافته‌است. نشریه فوربس برآورد کرده‌است که ارزش سهام و سرمایه‌گذاری‌های ۵۰ تن از ثروتمندترین شهروندان روس، طی یک روز، ۱۲ میلیارد دلار سقوط کرده‌است.

آمریکا روز ۱۶ فروردین تحریم‌هایی علیه هفت چهره‌ اقتصادی «مرتبط با کرملین»، ۱۷ مقام ارشد و نیز چندین نهاد و شرکت روسی وضع کرد. در میان چهره‌هایی که هدف تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، می‌توان به مدیر ابـَرشرکت گازپروم، یا اولگ دریپاسکا، غول صنعت آلومینیوم اشاره کرد.

این افراد به‌طور عمومی با عنوان «الیگارش» شناخته می‌شوند و مقام‌های آمریکایی می‌گویند آن‌ها ثروت و قدرت خود را به دلیل ارتباط با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به دست آورده‌اند.

وزارت خارجه روسیه یک روز پس از وضع تحریم‌ها اعلام کرد به آن‌ها «قاطعانه» پاسخ خواهد داد: «ما اقدامات کنونی و هر حمله ضد روسی دیگر را بدون پاسخ سخت نخواهیم گذاشت. اما مایل هستیم به واشینگتن توصیه کنیم، این توهم که می‌تواند با ما به زمان تحریم سخن بگوید را کنار بگذارد».

با این حال هنوز مشخص نیست واکنش روسیه به این تحریم‌ها دقیقا چه خواهد بود. دمیتری پسکوف، سخنگوی آقای پوتین، گفته است روسیه در حال ارزیابی و تحلیل پیامدهای احتمالی تحریم‌ها است. آقای پسکوف گفته «ما برای آن‌که پیامدهای آن‌ها را دریابیم به زمان نیاز داریم و باید واکنش‌های متقابل را هم آماده کنیم».

وزارت خارجه روسیه هفته پیش گفته بود، تحریم‌های آمریکا شرکت‌هایی را هدف قرار داده که رابطه تجاری گسترده و طولانی با آمریکا داشته‌اند.

این تحریم ها، دارایی‌ها و اموال این افراد و شرکت‌ها در آمریکا را مسدود خواهد کرد و شهروندان آمریکایی نیز اجازه همکاری و معامله تجاری با آنها را ندارند.

تحریم‌های تازه بر اساس قانونی اعمال می‌شوند موسوم به «کاتسا» که، به دلیل اتهام‌های واردشده به مسکو در مورد الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین، دخالت‌ها در سوریه و دخالت‌ها در انتخابات آمریکا، تصویب شده‌است. روسیه دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده و می‌گوید به درخواست دولت مرکزی سوریه و برای «مبارزه با تروریسم» وارد کارزار و درگیری‌های آن کشور شده‌است.

با استفاده از گزارش‌های اروپای آزاد و رادیو فردا|ت.ت|خ.ک|
XS
SM
MD
LG