لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

نماینده کنگره آمریکا: شمار تلفات سربازان روس «بسیار بالا است»


شهروندان اوکراینی در حال نظاره بقایای خودروهای نظامی روسی در جاده‌ای در شهر بوچا، حومه پایتخت اوکراین- یکم مارس ۲۰۲۲
شهروندان اوکراینی در حال نظاره بقایای خودروهای نظامی روسی در جاده‌ای در شهر بوچا، حومه پایتخت اوکراین- یکم مارس ۲۰۲۲

یک نماینده دموکرات کنگره آمریکا پس از برگزاری نشست محرمانه با مقام‌های دولت جو بایدن به رسانه‌ها اعلام کرد که شمار تلفات ارتش روسیه در اوکراین «بسیار بالا است.»

الیسا اسلوتکین، نماینده ایالت میشیگان در مجلس نمایندگان آمریکا، روز پنج‌شنبه ششم مرداد پس از شرکت در این جلسه محرمانه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان، شمار نظامیان کشته‌شده و مجروح‌شده روس از آغاز تهاجم به اوکراین در شش ماه گذشته به بیش از ۷۵ هزار تن رسیده است.

این رقم حدودا نیمی از نیروهایی است که مسکو در ماه فوریه برای تصرف اوکراین به جبهه جنگ اعزام کرده بود.

الیسا اسلوتکین تصریح کرد آن‌طور که حاضران در این نشست مطلع شدند از آغاز جنگ در اوکراین «بیش از ۷۵ هزار نفر از نیروهای روسیه کشته و یا مجروح شده‌اند که رقم بسیار بزرگی است».

او افزود که روسیه شمار قابل توجهی نیروی زمینی به جبهه‌های جنگ اعزام کرده بود اما در شش ماه گذشته «بیش از ۸۰ درصد این نیروها زمین‌گیر و یا به شدت فرسوده شده‌اند».

تلفات نظامیان حتی در دوران صلح در روسیه جزو اسرار حکومتی است و مسکو تاکنون رقم تلفات خود را به‌طور رسمی اعلام نکرده است.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در جدیدترین ارزیابی خود اعلام کرد از ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) که مسکو به نام «عملیات ویژه نظامی» وارد قلمرو اوکراین شد، حدود ۱۵ هزار نظامی روسیه کشته شده‌اند.

تشدید ضد حمله‌های اوکراین تا «پیش از آغاز زمستان»

الیسا اسلوتکین که هفته پیش به‌همراه تعداد دیگری از نمایندگان کنگره آمریکا به کی‌یف سفر کرده بود در بخش دیگری از مصاحبه با سی‌ان‌ان از قصد اوکراین برای تشدید ضد حملات علیه روسیه به‌ویژه در جبهه‌های جنوبی خبر داد.

او با استناد به اظهارات ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، و همچنین نشست امروز با مقام‌ها کاخ سفید نیز گفت که «اوکراین قبل از آغاز فصل زمستان قصد دارد ضد حمله‌های موثر و شدیدی علیه روسیه به ویژه در جبهه‌های جنوبی انجام دهد تا در موقعیت بهتری قرار بگیرد».

همزمان، ضد حمله‌های اوکراین در جبهه‌های جنوبی برای بازپس گرفتن شهر خِرسون ادامه دارد. این شهر که مرکز استانی به همین نام است تا پیش از شروع جنگ حدود ۲۹۰ هزار نفر جمعیت داشت.

گزارش‌های مختلف حاکی است که از زمان تصرف این شهر توسط روسیه در هفته نخست تهاجم به اوکراین، اداره خرسون به دست «مقام‌های دست‌نشانده مسکو» افتاده است.

تازه‌ترین برآورد وزارت دفاع بریتانیا از تحولات در اوکراین

در همین حال، وزارت دفاع بریتانیا روز پنج‌شنبه در اطلاعیه روزانه خود در مورد تحولات جنگ اوکراین از دستاوردهایی در ارتباط با ضد حمله اوکراین علیه نیروهای روسیه خبر داد.

بر اساس این اطلاعیه، نیروهای اوکراینی به احتمال فراوان می‌توانند برای پیشروی به سمت ساحل جنوبی رودخانه اینگولت، در شمال استان خرسون، پل‌های شناور احداث کنند.

بازپس‌گیری شهر خرسون می‌تواند در پیشروی نیروهای اوکراین برای آزادسازی سایر مناطق حاشیه دریای سیاه نقشی مهم ایفا کند.

بنابر اعلام وزارت دفاع بریتانیا، ارتباط خرسون به عنوان بزرگ‌ترین شهری که در تصرف روسیه است اکنون با سایر مناطق اشغالی «در عمل قطع شده است».

در بخش دیگری از این اطلاعیه گفته می‌شود که پل «آنتونیوسکی» که در روزهای اخیر هدف حملات اوکراین قرار گرفته است روز چهارشنبه آسیب بیشتری دیده و به احتمال فراوان گذر از آن ناممکن است.

آنتونیوسکی یکی از سه پلی است که بر فراز رودخانه دنیپر قرار دارند و ارتش روسیه برای حمل‌ونقل سلاح و تدارکات از آن‌ها استفاده می‌کند.

ارتش اوکراین در حملات روزهای اخیر با استفاده از راکت‌اندازها و توپخانه‌های دوربردی که از غرب دریافت کرده است تلاش می‌کند این پل‌ها را تخریب کند.

افزایش حجم تسلیحات ارسالی غرب به کی‌یف

اولکسی دانیلوف، رئیس شورای امنیت اوکراین، روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با تلویزیون اوکراین گفته بود که روسیه در حال اعزام نیروهای بیشتری به خرسون و استان همجوار آن زاپوریژیا است.

به گفته این مقام اوکراینی، همچنین حجم جنگ‌افزاری که کشورهای غربی برای اوکراین ارسال می‌کنند، «افزایش یافته است».

تسلیحات سنگین و پیشرفته‌ای که آمریکا و کشورهای غربی در هفته‌های اخیر به اوکراین داده‌اند از جمله سامانه‌های متحرک موشک‌انداز «هایمارس» آمریکایی و توپخانه‌های دوربرد بریتانیایی در مقایسه با سلاح‌های قدیمی دوران شوروی که اوکراین در زرادخانه خود داشت دقت و کارآمدی بیشتری دارند.

سخنگوی سرفرماندهی نیروهای مسلح اوکراینی در جنوب روز پنج‌شنبه گفت که «ضد حمله ارتش اوکراین در جبهه‌های جنوب در حال پیشروی است و نیروهای روسیه روحیه خود را باخته‌اند».

او همچنین از آزادسازی دو روستا در این مناطق به دست نیروهای اوکراینی خبر داد.

وزارت دفاع اوکراین نیز اعلام کرد که روز چهارشنبه در پی انفجار بمبی که «نیروهای مقاومت» کار گذاشته بودند یک مأمور پلیس در خرسون کشته و یک تن دیگر هم مجروح شد.

بخش ضد اطلاعات ارتش اوکراین اخیرا از ساکنان خرسون خواسته است محل زندگی نیروهای روس و هویت افرادی را که با مقام‌های مرتبط با روسیه همکاری می‌کنند، برملا کنند.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، سی‌ان‌ان و گزارش‌های رادیو فردا/ ش.ر./ آ. ت. و پ.پ.
XS
SM
MD
LG