لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۴

افزایش ۲۱۸ درصدی مهاجرت روس‌ها به ترکیه در مقایسه با پیش از تهاجم به اوکراین


یک مغازه روس در استانبول
یک مغازه روس در استانبول

تازه‌‎ترین داده‌های رسمی دولت آنکارا نشان داده که حدود ۱۰۰ هزار شهروند روسیه در سال میلادی ۲۰۲۲ به ترکیه مهاجرت کردند.

این آمار که روز دوشنبه دوم مرداد منتشر شد، حاکی است شمار مهاجرین روس در ترکیه نسبت به آخرین سالی که هنوز جنگ روسیه در اوکراین آغاز نشده بود، ۲۱۸ درصد افزایش داشته است.

براساس این داده‌ها، از میان هر چهار مهاجری که در سال ۲۰۲۲ به ترکیه رسیدند، یک نفر شهروند روسیه بود.

شمار مهاجرین اوکراینی که وارد ترکیه شدند، به ۸ درصد از کل مهاجرین در این سال افزایش یافت و معادل حدود ۴۰ هزار تن بود.

بیشتر مهاجرین روس و اوکراینی به آنتالیا در ترکیه رفته‌اند؛ موضوعی که موجب افزایش چشم‌گیر بهای مسکن و اجاره‌خانه و ناخشنودی عمیق ساکنان محلی در این استان از ساحل دریای مدیترانه شده است.

داده‌های جدید حاکی است که استانبول، کلان‌شهر ترکیه، بیش از ۳۴ درصد از کل مهاجرین در این کشور را در خود جای داده است.

آمار حاکی است که نزدیک به ۲۶ هزار شهروند ایران، بیش از ۲۱ هزار و ۵۰۰ افغانستانی و ۲۰ هزار عراقی در سال ۲۰۲۲ ترکیه را برای مهاجرت انتخاب کردند.

افزایش چشم‌گیر مهاجران روس، ایرانی و افغانستانی در ترکیه در حالی است که براساس آمار رسمی دولت آنکارا، شمار کلی مهاجرینی که در سال ۲۰۲۲ میلادی وارد ترکیه شده‌اند، نسبت به سال قبل از آن، بیش از ۳۳ درصد کاهش یافته است.

همچنین داده‌های رسمی دولت رجب طیب اردوغان که این هفته منتشر شد، نشان داده که با وجود جذابیت زیاد ترکیه برای مردم کشورهای همسایه، مهاجرت از خود ترکیه به کشورهای دیگر در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۲ درصد افزایش داشته که بیشتر آن‌ها جوانان ۲۵ تا ۲۹ ساله بوده‌‌اند.

در این میان، به نوشته روزنامه حریت، دولت جدید رجب طیب اردوغان پس از انتخابات میانه بهار امسال، درصدد برداشتن گام‌های جدی‌تری برای سخت‌تر کردن اعطای مجوز کار و شهروندی است.

این در حالی است که ترکیه به اتحادیه اروپا قول داده که برای پیشبرد درخواست آنکارا جهت پیوستن به این اتحادیه، سیاست‌های مهاجرتی خود را «اصلاح کند».

با استفاده از گزارش‌های المانیتور و حریت؛ ف.ر/ب.ب.
XS
SM
MD
LG