لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۳

واکنش‌ها به پیشنهاد فروش جزایر ایران برای پرداخت مستمری بازنشستگان: «باید در دهان چنین مدیری زد»


نمایی هوایی از جزیره کیش در جنوب ایران
نمایی هوایی از جزیره کیش در جنوب ایران

پیشنهاد یک مقام وزارت کار درباره فروش جزایر ایران برای پرداخت حقوق بازنشستگان، واکنش‌هایی در میان مقام‌های کنونی و پیشین دولتی، نمایندگان مجلس و کاربران شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشته است.

معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت به خبرگزاری ایلنا گفت: «باید در دهان چنین مدیری زد، من تعجب می‌کنم دولت چگونه به خودش اجازه می‌دهد این‌گونه با احساسات میلیون‌ها ایرانی بازی کند؟»

او ادامه داد: «چرا یک مدیر نامدیر به خودش اجازه می‌دهد این‌گونه مام میهن را دچار چالش کند؟ من از دولت آقای رئیسی تعجب می‌کنم چرا اجازه می‌دهند مدیران این‌گونه مقدسات مردم را زیر سوال ببرند؟ اگر در این شرایط نمی‌توانند مرهمی بر دردهای مردم باشند اقلا نمک روی دردهای مردم نپاشند.»

پیشتر مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار در اظهاراتی پیشنهاد کرده بود که دولت برای پرداخت حقوق بازنشستگان بخشی از خاک ایران را بفروشد.

سجاد پادام روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» گفت: «۳۰۰ هزار شهید دادیم که یک وجب خاک از دست ندهیم، اما ممکن است ما هم مثل یونان که برای مطالبات بازنشستگانش حدود ۱۰۰ جزیره را فروخت، مجبور شویم کیش و قشم و خوزستان را بفروشیم تا بتوانیم حقوق بازنشستگان را بدهیم».

این اظهارات در شرایطی مطرح شد که دور جدیدی از اعتصاب‌های کارگری و تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان سراسری ایران پس از تعطیلات نوروز آغاز شده است.

اما آقای سعیدی با اشاره به ادعاهای مقام‌های وزارت نفت افزود: «از یک طرف آقایان می‌گویند در بحث فروش نفت به چنین دستاوردهایی رسیده‌ایم، ما تحریم‌ها را دور زده‌ایم، ما منابع فروش نفت‌مان افزایش پیدا کرده است، از سوی دیگر این‌گونه دل مردم را خالی می‌کنند که با این روند مجبوریم برای مطالبات جامعه بازنشستگان قشم، کیش و خوزستان را بفروشیم.»

اشاره این نماینده به اظهارات مکرر مقام‌های وزارت نفت درباره رکورد فروش نفت ایران پس از خروج آمریکا از برجام است.

در تازه‌ترین مورد، جواد اوجی وزیر نفت روز دوشنبه مدعی شد: «تولید نفت کشور از آغاز فعالیت دولت سیزدهم طی ۲۰ ماه به بیش از ۳ میلیون بشکه و تولید گاز خام به بیش از یک میلیارد مترمکعب رسیده است.»

اما نماینده چابهار در مجلس ضمن درخواست استعفای پادام از مقام خود، گفت که ایده فروش خاک ایران، «در تضاد با صحبت‌های دولت در خصوص رشد اقتصادی و سایر دستاوردهایی است که مطرح می‌کند. این پارادوکس محض است.»

احسان صالحی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز در توئیتی اعلام کرد که سخنان جنجالی مقام وزارت کار موضع شخصی او بوده است.

صالحی نوشت: «در خصوص بی‌دقتی و کج‌سلیقگی یک مدیر وزارت رفاه در بیان راه‌حلی نادرست برای حل ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، وزیر محترم رفاه تأکید کرد موضع مذکور، شخصی و مؤکداً برخلاف سیاست‌های دولت و اقدامات این وزارتخانه برای حل ریشه‌ای و ساختارمند معضلات بجا مانده از گذشته است.»

اما محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات در کانال تلگرامی خود تا حدودی از اظهارات مقام وزارت کار دفاع کرد و نوشت: «جدا از اینکه سخن بسیار نابجایی درباره‌ فروش جزایر ایرانی مطرح کرده‌اند، سخنان مطرح شده در مورد بحران بزرگ و قریب‌الوقوع صندوق‌های بازنشستگی، هشدار بجا و صحیحی است.»

آذری جهرمی افزود: «به هم خوردن نسبت تعداد شاغلین به بازنشستگان به دلیل تغییرات هرم جمعیتی و سیاست‌های سن بازنشستگی شاغلین، باعث شده است تا جریان ورودی صندوق‌های بازنشستگی کفایت لازم برای هزینه‌های خروجی را نداشته باشد.»

اشاره وزیر پیشین ارتباطات به «سیاست‌های سن بازنشستگی» در حالی است که پیشتر دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱، پیشنهاد داده بود که سن بازنشستگی ۲ سال افزایش یابد، اما مجلس به این افزایش سن رای نداد.

این در حالی است که وبسایت تجارت نیوز درباره این بحران نوشت: «کاهش استخدام به شیوه قانون خدمات کشوری و افزایش قراردادهای موقت کار، ولخرجی سیستم بازنشستگی در اجرای نظام مزایای معین، ورودی پایین حق بیمه به دلیل افزایش نرخ بیکاری و عملکرد ضعیف اقتصادی از جمله دلایلی هستند که کارشناسان آنها را دلیل تضعیف صندوق‌های بازنشستگی عنوان می‌کنند. در نتیجه آنها یک راه را پیش پای دولت قرار می‌دهند؛ اصلاحات ساختاری.»

اظهارات پادام واکنش‌هایی نیز در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی داشته است.

هنگامه شهیدی، زندانی سیاسی سابق در توئیتی نوشت: «کیش و قشم جزو مناطق آزاد ایران است. اگر مدیریت درست، بدون تفکرات متحجرانه و آزادی عمل بر سازمان مناطق آزاد حاکم بود می‌شد با اهدای کمی آزادی در این دو جزیره درآمدهای ارزی که ایرانیان برای تفریح به ترکیه و امارات و قبرس و مالزی سرازیر می‌کنند را از این دو جزیره و جزایر اطرافش کسب کرد.»

یک کاربر توئیتر نیز نوشت: «۱۹ بنای تاریخی را گذاشتن برای فروش حالا حرف از فروش قشم و کیش و خوزستان میزنن. در هر دولت دیگری بود کفن پوشان در خیابان‌ها بودن اما گویا در این دولت کفن‌ها را هم فروختند.»

اشاره این کاربر به خبر به فروش گذاشته شدن ۱۹ بنای تاریخی ایران در چارچوب طرح «مولدسازی» است که روز دوشنبه در روزنامه سازندگی منتشر شد.

پیشتر جمهوری اسلامی متهم شده که در جریان توافق با کشورهای حاشیه دریای خزر، نتوانسته از حقوق ایران در این دریا دفاع کند.

بر اساس گزارش‌های ایلنا، شانا، توئیتر و رادیو فردا؛ م.ت /ب.ب.
XS
SM
MD
LG