لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

کابینه عربستان «سیاست ملی برنامه انرژی هسته ای» را تصویب کرد


یکی از جایگاه های اصلی پالایش نفت در شرق عربستان
یکی از جایگاه های اصلی پالایش نفت در شرق عربستان

گزارش ها حاکی است که کابینه دولت عربستان روز سه شنبه ۲۲ اسفند سیاست ملی برنامه انرژی هسته ای این کشور را تصویب کرد.

به گزارش رویترز،«اس پی ا»، خبرگزاری عربستان سعودی، ضمن اعلام این خبر اضافه کرده است،«سیاست ملی» شامل همه فعالیتهای هسته ای برای مقاصد صلح آمیز و در چارچوب و محدوده تعیین شده در معاهدات بین المللی خواهد بود.

گفته می شود، عربستان سعودی برای کاهش اتکا به نفت با سرعت در حال پیشبرد یک برنامه هسته‌ای است. ولی نگرانی‌ها در مورد گسترش سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه ممکن است برنامه‌های بلندپروازانه این کشور را با موانع جدی روبرو کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سیاست هسته‌ای عربستان سعودی که گفته می شود فقط برای تولید برق است، چند روز قبل از سفر محمد بن سلطان ولیعهد آن کشور به واشینگتن توسط هیئت دولت تصویب شد.

به گفته اداره انرژی اتمی و انرژی‌های قابل بازیافت عربستان سعودی تا سال ۲۰۴۰ حدود ۵۵ درصد از انرژی مورد نیاز آن کشور توسط نیروگاههای هسته ای، انرژی خورشیدی و باد و ژئوترمال (انرژی حاصل از گرمای زمین) تامین خواهد شد.

طرح‌های عربستان سعودی برای تولید انرژی هسته‌ای در واشینگتن حساسیت هایی برانگیخته است. برخی از قانونگذاران آمریکایی از برنامه دونالد ترامپ برای امضای یک قرارداد همکاری با عربستان سعودی در این زمینه انتقاد کرده اند.

کارشناسان هشدار می دهند که رسیدن به توانایی‌های لازم برای تولید انرژی هسته‌ای می تواند در را به روی تولید سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه بگشاید.

برخی از کارشناسان معتقدند ابهام در مورد آینده توافق هسته‌ای با ایران و آمادگی کشورهایی مثل چین و روسیه برای ساخت راکتورهای هسته‌ای در کشورهای دیگر بدون کنترل ریسک و خطرات آن از عوامل اصلی نگرانی‌ها در مورد وقوع یک مسابقه هسته‌ای در منطقه خاورمیانه است.

عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت جهان می گوید، انگیزه اصلی در پیش گرفتن برنامه‌های هسته‌ای نیازهای اقتصادی آن کشور است. مصرف انرژی در این کشور با سرعت در حال افزایش و از سوی دیگر بهای نفت بسیار کمتر از اوج آن در سال ۲۰۱۴ است.

وزیر انرژی عربستان سعودی در ماه اکتبر اعلام کرد برنامه‌های هسته‌ای آن کشور با احداث دو نیروگاه اتمی با ظرفیت تولید ۱.۲ و ۱.۶ گیگاوات برق آغاز خواهد شد.

این گزارش می گوید در شرایطی که تنش بین آمریکا و ایران در مورد برنامه‌های هسته‌ای آن کشور رو به افزایش است واشینگتن طرح‌های هسته‌ای بلندپروازانه عربستان سعودی را با دقت زیر نظر خواهد گرفت.

هئیت دولت عربستان سعودی می گوید برنامه‌های هسته‌ای آن کشور «اصول شفافیت را به طور کامل رعایت کرده و با نظارت و بازرسی دائم و مستقل برای رعایت استانداردهای بین المللی انطباق دارد.»

این کشور طرح‌های مربوط به احداث ۱۶ راکتور هسته‌ای طی ۲۰ سال آینده را تسریع کرده که به گفته مقامات و کارشناسان حدود ۸۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. انتظار می رود که مجموع این راکتورها تا سال ۲۰۴۰ بتواند ۱۷.۶ گیگاوات برق تولید کنند که ۱۰ درصد از نیاز کشور را تامین خواهد کرد.

به گفته یکی از مشاوران دولت عربستان سعودی این کشور طی دو تا سه ماه آینده قرار است از میان شرکتهای فرانسوی، چینی، کره جنوبی، روسی و آمریکایی کاندیدهای اصلی برای احداث نیروگاههای هسته‌ای را انتخاب کند. به گفته او در ماه دسامبر امسال شرکتی که قرار است دو راکتور اول را احداث کند، انتخاب خواهد شد.

ساخت نیروگاهها قرار است از سال آینده آغاز شود ولی قبل از سال ۲۰۲۷ به مرحله تولید نخواهند رسید.

خبرگزاری فرانسه می افزاید میزان مصرف انرژی در عربستان سعودی هر سال ۵ درصد افزایش می یابد هر چند در سال ۲۰۱۷ به خاطر قطع یارانه‌های دولتی و افزایش بهای انرژی این رشد تا حدی کاهش یافته است.

با استفاده از گزارش های رویترز و خبرگزاری فرانسه/ ش.ر.
XS
SM
MD
LG