لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

برگزاری نشست برای بررسی «بحران انسانی غزه» بدون حضور فلسطینی‌ها


جیسون گرینبلت (راست) و جرد کوشنر در سازمان ملل
جیسون گرینبلت (راست) و جرد کوشنر در سازمان ملل

کاخ سفید روز سه‌شنبه، ۲۲ اسفندماه، در نشستی با میزبانی جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا، «بحران انسانی غزه» را بررسی کرد؛ در این نشست که مقامات اسرائیل، عربستان سعودی، قطر و چند کشور دیگر در آن شرکت کردند، خود فلسطینی‌ها حضور نداشتند.

به گزارش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اسرائیل، در این نشست ویژه در روز سه‌شنبه هیئت‌های نمایندگی ۱۹ کشور، از جمله اسرائیل و کشورهای عربی، بحران اقتصادی و انسانی غزه را بررسی کردند.

این نخستین بار بود که هیئت رسمی اسرائیل در یک نشست علنی در کنار نمایندگان عربستان، قطر، امارات متحده عربی، بحرین و عمان دیده می‌شد؛ مصر و اردن نیز که با اسرائیل پیمان صلح دیرینه داشتند، از دیگر اعضای نشست ویژه کاخ سفید بودند.

نیکلای ملادنوف، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در صلح خاورمیانه، هیئت‌هایی از اتحادیه اروپا و کانادا در کنار دیگر هیئت‌ها، راههای بهبود زندگی حدود دو میلیون تن فلسطینی های ساکن غزه را بررسی کردند.

وضعیت اقتصادی و انسانی در غزه در ماه‌های اخیر به وخامت گراییده است؛ این باریکه از کمبود شدید آب، برق، نرخ به‌شدت بالای بیکاری و کمبود امکانات اولیه مانند درمان و بهداشت رنج می برد.

شرایط بحرانی غزه در سال های حکومت حماس بر این باریکه، نظر به رقابت حماس با جنبش فتح، وخیم تر نیز شده است.

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، گادی آیزنکوت، فرمانده ارتش اسرائیل ماه گذشته گفته بود، بحرانی تر شدن اوضاع غزه به جنگ در سال ۲۰۱۸ میان اسرائیل و نیروهای فعال غزه منجر می شود؛ او تاکید کرده بود که اسرائیل نیز باید برای جلوگیری از «سقوط غزه» تلاش «جدی» انجام دهد.

جیسون گرینبلات، نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در مذاکرات بین المللی و صلح خاورمیانه، در آغاز نشست ویژه کاخ سفید، با ابراز تاسف از غیبت هیئت فلسطینی، تاکید کرد که این جلسه «فارغ از سیاست، با هدف زندگی بهتر مردم غزه و همه فلسطینی ها، اسرائیلی ها و مصری ها در ارتباط با غزه، تشکیل شده است» تا «راهکارهای عملی برای مسائلی مانند آب، برق، اشتغال و امنیت غزه به دست آید».

حکومت فلسطینی در چارچوب تحریم تماس با آمریکا، از فرستادن نماینده برای شرکت در نشست کاخ سفید خودداری کرده بود.

تشکیلات خودگردانی بر اساس تصمیم اخیر سازمان آزادیبخش فلسطین از مدتی پیش به نشانه اعتراض به تصمیم دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، تماس با آمریکا را قطع کرده و مقامات آن نیز از ملاقات با مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در سفر اخیر او به منطقه، خودداری کردند، رفتاری که آقای ترامپ «بی‌احترامی» نامید.

جیسون گرینبلات در جلسه ویژه کاخ سفید، تلاش برای کشتن نخست وزیر و سایر مقامات ارشد تشکیلات فلسطینی در غزه را نکوهش کرد و گفت این رخداد نباید حکومت فلسطینی را از برعهده گرفتن امور غزه هراسان کند زیرا «نقشی مهم» در سرنوشت غزه دارد.

ساعاتی پیش از نشست کاخ سفید، رامی حمدالله، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی، و ماجد فرج، رئیس سازمان امنیت و اطلاعات این حکومت، روز سه‌شنبه، ۲۲ اسفندماه، تنها دقایقی بعد از ورود به نوار غزه، هدف یک انفجار تروریستی قرار گرفتند.

آقای گرینبلات در نشست کاخ سفید در اشاره به تلاش ناکام برای کشتن مقامات ارشد فلسطینی گفت: «این هیئت که برای گشایش یک طرح آب‌رسانی به غزه رفته بود، مورد حمله قرار گرفت» و «مردم غزه بخاطر سیاست های حماس و دیگر افراطی ها، به آستانه فروپاشی کشیده شده اند».

دیپلمات ارشد آمریکایی با تاکید بر این که از آغاز به کار دولت دونالد ترامپ خود بارها به اسرائیل و مرز این کشور با غزه سفر کرده و اوضاع را از نزدیک دیده است، گفت، در حالی که اسرائیلی های ساکن مناطق نزدیک غزه از تکرار حملات راکتی نگرانی دارند، مردم غزه نیز در رویای زندگی بهتر هستند ولی حماس با پول هایی که برای بهبود وضع مردم غزه اهدا می شود، تونل حفر می کند تا به اقدامات تروریستی علیه اسرائیل دست بزند.

جیسون گرینبلات حماس را فراخواند تا اداره غزه را به طور کامل به حکومت فلسطینی واگذار کند. وی همچنین حماس را به تحویل دادن جسد چند سرباز اسرائیلی کشته شده و آزاد کردن اسرائیلی های گروگان در اسارت حماس فرا خواند.

حماس که از یازده سال پیش حکومت غزه را در دست دارد، هنوز توافق آشتی ملی با فتح را که پاییز امسال با میانجی گری مصر به دست آمد، برای تحویل امور غزه به حکومت خودگردانی، عملی نکرده است.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، روز سه‌شنبه همزمان با نشست ویژه کاخ سفید، کشورهای عرب و اسلامی را فراخواند یک راهبرد واحد با هدف «شکست طرح دونالد ترامپ» تعیین کنند.

به گفته آقای هنیه، ابتکار سیاسی آمریکا برای صلح اسرائیلی و فلسطینی، «لعنت قرن» خواهد بود، نه «معامله قرن».

دولت دونالد ترامپ اعلام کرده است که در حال نهایی کردن ابتکار سیاسی برای صلح اسرائیل و فلسطینیان است که باید به‌زودی ارائه شود؛ آقای ترامپ توافق صلح را در صورت دستیابی «معامله قرن» نامیده است.

XS
SM
MD
LG