لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

دفاع دوباره ترامپ از طرح انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، جمعه چهارم اسفند، در سخنرانی در یک همایش با تأیید اینکه زیر فشارهای سنگین کشورها و افراد برای خودداری از انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم/بیت‌المقدس بوده‌است، این تصمیم را «کاری درست» نامید «که می‌بایست انجام می‌شد».

رئیس جمهوری آمریکا یادآور شد که همه روسای جمهوری پیشین این کشور در کارزار انتخاباتی خود قول انتقال سفارت به اورشلیم/بیت‌المقدس را می‌دادند اما زمانی که به کاخ سفید رسیدند، آن را رها کردند اما اکنون این اوست که این قول را عملی می‌کند.

دونالد ترامپ از پانزدهم آذر، اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و فرمان آغاز روند انتقال سفارت از تل آویو به اورشلیم را امضا کرد؛ اما وزارت خارجه آمریکا جمعه تأیید کرد که انتقال سفارت سه ماه دیگر خواهد بود.

هدر نائرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گزارش روز جمعه خبرگزاری‌ها را در خصوص انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم در سه ماه دیگر تأیید کرد.

خانم نائورت این اقدام را «یک گام تاریخی» نامید و گفت پیش بینی این است که انتقال، ماه مه (اواخر اردیبهشت) انجام شود.

رسانه‌های اسرائیل تاریخ ۱۴ ماه مه (۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷) را برای گشایش سفارت آمریکا در اورشلیم/بیت‌المدس ذکر کرده و نوشته‌اند که تعیین این تاریخ با هفتادمین سال تأسیس اسرائیل ارتباط دارد.

اسرائیل جشن استقلال خود را بر اساس تقویم عبری برگزار می‌کند که امسال اواخر آوریل است اما بنظر می‌رسد که آمریکا از این نظر روز ۱۴ ماه مه را انتخاب کرده‌است که این تاریخ، سالروز به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل از سوی هری ترومن رئیس جمهوری آمریکا در هفتاد سال پیش است.

گشایش سفارت آمریکا در اورشلیم در سه ماه دیگر، ظاهراً بیش از یک سال و نیم زودتر از موعدی که پیشتر اعلام شده بود، انجام می‌شود.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، ماه گذشته در سفر به اسرائیل گفته بود که سفارت تا پایان سال ۲۰۱۹ به اورشلیم/بیت‌المقدس منتقل خواهد شد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در روزهای گذشته برنامه ای را در خصوص تدابیر امنیتی برای کار سفارت آمریکا در اورشلیم امضا کرده بود.

رسانه‌های اسرائیل در روزهای گذشته گزارش داده‌اند که دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل، به تازگی خود هر چه بیشتر در اورشلیم اقامت دارد و بعد از انتقال رسمی سفارت، دفتر کار او در ساختمان کنونی کنسولگری آمریکا در منطقه آرنونا در اورشلیم برقرار خواهد شد زیرا احداث ساختمان جدیدی برای سفارتخانه که همه نیازهای امنیتی و لجستیک را تأمین کند، هنوز چند سال دیگر کار نیاز دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه جمعه اقدام آمریکا در انتقال سفارت در سه ماه آینده را «یک روز بزرگ برای ملت اسرائیل» نامید و گفت، با این کار هفتادمین سال استقلال اسرائیل را «به جشنی بزرگ‌تر مبدل شد».

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل پیشتر در روز جمعه اعلام کرده بود که آقای نتانیاهو درخواستی از دونالد ترامپ برای به جلو انداختن روند انتقال سفارت نداشته‌است؛ به گزارش کاخ سفید، رئیس جمهوری آمریکا در روزهای آینده در کاخ سفید با نخست‌وزیر اسرائیل در سفر او به آمریکا، دوباره دیدار می‌کند.

اما صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین، اقدام آمریکا را «تحریک احساسات اعراب و مسلمانان» نامید.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی، صائب عریقات گفت آمریکا می‌خواهد این تصمیم را اتفاقاً در روزی عملی کند که فلسطینیان آن را به عنوان «روز نکبت» ملت خود (به عربی: فاجعه) یادآوری می‌کنند.

به ادعای آقای عریقات، «این تصمیم آمریکا نشان می‌دهد که آن کشور خود را در جامعه جهانی منزوی کرده‌است».

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، هفته گذشته در سخنرانی در شورای امنیت، آمریکا را به خودداری از انتقال سفارت فرا خوانده و گفته بود که آمریکا با به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، سرنوشت سیاسی این شهر مورد نزاع را از دستور مذاکرات سیاسی اسرائیل و فلسطینی‌ها خارج کرده‌است.

جامعه جهانی و فلسطینی‌ها تأکید دارند که بیت‌المقدس شرقی باید پایتخت کشوری باشد که در آینده برای فلسطینیان بر پا می‌شود؛ اسرائیل در جنگ ۵۱ سال پیش بر این بخش از این شهر باستانی و مورد نزاع مسلط شد.

XS
SM
MD
LG