لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

دو مقام بلندپایه تشکیلات فلسطینی از انفجار جان سالم به در بردند


رامی حمدالله‌ (راست) پس از رسیدن به غزه
رامی حمدالله‌ (راست) پس از رسیدن به غزه

رامی حمدالله، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی، و ماجد فرج، رئیس سازمان امنیت و اطلاعات این حکومت، روز سه‌شنبه، ۲۲ اسفندماه، تنها دقایقی بعد از ورود به نوار غزه، هدف یک انفجار تروریستی قرار گرفتند.

این دو مقام فلسطینی از انفجار جان به در بردند، اما شماری از محافظان و اطرافیان آنها در کاروان اتومبیل ها زخمی شدند.

در حالی که حماس تاکید کرد که عاملان انفجار روز سه‌شنبه را یافته و مجازات خواهد کرد، دفتر ریاست تشکیلات خودگردانی در بیانیه‌ای مسئولیت این انفجار را متوجه حماس دانست.

به گفته اشرف المجدلانی، یکی از مقامات ارشد جنبش فلسطینی، در گفت‌وگو با رسانه‌ها، دست‌کم هفت تن از محافظان دو مقام ارشد حکومت خودگردانی در میان زخمی‌ها هستند، هر چند که جراحت آنها سطحی توصیف شد.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی و خبرگزاری ها، انفجار از طریق کنترل از راه دور یک بسته تخریبی در کنار کاروان اتومبیل‌ها طراحی و اجرا شد؛ هنگام عبور این کاروان از جاده صلاح‌الدین که به سوی شهرک «بیت حانون» می رفت، بسته تخریبی که زیر پایه تیر چراغ برق کار گذاشته شده بود، منفجر شد.

کاروان خودروهای حامل دکتر رامی حمدالله و سرهنگ ماجد فرج تنها دقایقی پیش از انفجار، از گذرگاه زمینی مشترک با اسرائیل به نام «ارز» وارد غزه شده بود.

اتومبیل دکتر حمدالله و ماجد فرج که ضد گلوله بود، آسیب ندید اما انفجار به سه خودروی انتهایی از کاروان اتومبیل ها که محافظان آنها در آن بودند، آسیب زد.

در همین حال نیروهای امنیتی حماس گفتند که یک بسته انفجاری دیگر را «کشف و خنثی کردند».

همچنین رسانه های فلسطینی از «دستگیری شماری از مظنونین مرتبط با انفجار» از سوی نیروهای امنیتی حماس خبر دادند.

نخست وزیر حکومت فلسطینی با وجود انفجار به مسیر خود ادامه داد و برای حضور در گشایش طرح شیرین‌سازی آب نوار غزه که در «بیت حانون» اجرا شده است، وارد این شهرک شد.

رامی حمدالله در آیین بهره برداری از طرح عمرانی در «بیت حانون» در حالی که بر شمار محافظانش افزوده شده بود، گفت: «باز به غزه باز می‌گردم» و ابراز امیدواری کرد که «روند آشتی ملی فلسطینی ادامه یابد».

آقای حمدالله پس از مراسم «بیت حانون» که دو ساعت طول کشید، از غزه خارج شد تا از راه خاک اسرائیل به رام الله در کرانه باختری بازگردد. وی تاکید کرد که حضور او از آغاز نیز تنها برای ساعاتی محدود برنامه ریزی شده بود و قرار نبود بیشتر از این زمان در غزه باشد.

این دومین بار در ماه‌های گذشته است که نخست وزیر حکومت فلسطینی به نوار غزه می‌رود.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردانی، در ۱۲ سال گذشته در غزه نبوده است.

نبیل ابو ردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردانی، گفت که انفجار «حمله به وحدت ملی فلسطینی بود».

اما سخنگویان حماس با رفع اتهام از این جنبش در این ماجرا گفتند که کسانی که این اقدام را تدارک دیدند، «همان ها هستند که به تازگی به مقامات حماس نیز سوء قصد کرده اند».

هنوز هیچ سازمانی مسئولیت انفجار را بر عهده نگرفته، اما به گزارش برخی از رسانه های فلسطینی، ظاهرا گروه‌های رادیکال این انفجار را به عنوان «هشدار به رهبری تشکیلات فلسطینی» طراحی کردند.

حماس از یازده سال پیش حکومت غزه را در دست دارد و با وجود توافق آشتی ملی، هنوز اختیارات حکومتی را به تشکیلات خودگردانی محول نکرده است.

بر اساس توافق آشتی ملی میان فتح و حماس، که پاییز امسال با میانجی گری سازمان اطلاعات مصر حاصل شد، قرار بود حکومت خودگردانی با تشکیل «دولت وفاق ملی» از چهار ماه پیش مسئولیت کامل امور غزه را در دست بگیرد.

XS
SM
MD
LG