لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۰

پیش‌بینی زنگنه از امکان تعدیل محدودیت تولید نفت اوپک


وزیر نفت ایران در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت ژورنال پیش‌بینی کرده که سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، ممکن است از نیمه سال جاری میلادی آغاز به تعدیل محدودیت تولید نفت برای سال ۲۰۱۹ کند.

اوپک به همراه چندین کشور دیگر تولیدکننده نفت به رهبری روسیه توافق کرده بود که تولید روزانه نفت را در سال گذشته ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. این توافق نهایتاً تا آخر سال جاری میلادی تمدید شد، اما گفته شد که در ژوئن سال جاری بازبینی محدودیت بر تولید مذاکره مذاکره خواهد شد و احتمالاً مقداری بر تولید نفت افزوده شود.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز اوایل ماه جاری میلادی گزارش داد که وزیر نفت عربستان گفت که در سال آینده میلادی محدودیت تولید می‌تواند به تدریج رفع شود.

بر اساس توافق اوپک و غیر اوپک، ایران موظف بود که تولید خود را روزانه زیر ۳.۸ میلیون بشکه در روز نگه دارد، اما آمارهای اوپک حاکی است که ایران عملاً بیش از این مقدار تولید داشته است.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال همچنین گفته است که قیمت نفت باید در محدوده ۶۰ دلار نگه داشته شود تا تولید شیل آمریکا اوج نگیرد. هم اکنون قیمت نفت شاخص برنت در بازارهای جهانی حدود ۶۵ دلار است.

سال گذشته برای اولین بار از دهه هفتاد میلادی، تولید نفت آمریکا از مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز عبور کرد و بنا به ارزیابی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این رقم طی ماه گذشته به ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه اوج گرفته و انتظار می‌رود در سال آینده دوباره روزانه یک میلیون بشکه بر این رقم افزوده شود.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز گزارش داده است که تا سال ۲۰۲۰، آمریکا سهمی حدود ۸۰ درصدی در کل رشد تولید جهانی نفت خواهد داشت.

آقای زنگنه در ادامه گفته است که اگر قیمت نفت به ۷۰ دلار صعود کند، انگیزه‌ای برای تولید نفت بیشتر آمریکا خواهد بود.

پیشتر السکاندر نواک، وزیر نفت روسیه، نیز در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی این کشور نفت ۶۴ دلاری را رضایت‌بخش خوانده بود.

وزیر نفت ایران درباره تولید کنونی نفت ایران گفته است که این رقم هم اکنون ۳.۸ میلیون بشکه در روز است و ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه دیگر نیز وجود دارد.

او درباره امکان رسیدن به توافقی میان کشورهای متعهد به کاهش تولید نفت و آمریکا برای ایجاد ثبات در بازار یادآوری کرده که «توافق جامعی نمی‌تواند حاصل شود، چرا که بیش از هزار شروکت و نهاد آمریکایی در حوزه نفت شیل فعالیت می‌کنند و اتحادیه‌ای نیست که بشود با آن وارد مذاکره شد».

افزایش نفت مازاد در جهان باعث شد که قیمت نفت از بالای ۱۰۵ دلار در نیمه اول سال ۲۰۱۴ به زیر ۳۰ دلار در اوایل سال ۲۰۱۶ برسد. اما توافق کاهش تولید نفت دوباره باعث افزایش قیمت نفت شد.

با استفاده از گزارش‌های وال‌استریت ژورنال، رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، و تلویزیون روسیه ۲۴؛ د.خ./م.ا.
XS
SM
MD
LG