لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

انتقاد دیدبان حقوق بشر از بازداشت‌های جمعی مبارزه با فساد در عربستان


در صورت ضبط دارایی‌ها، کل مبلغ به ۸۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید
در صورت ضبط دارایی‌ها، کل مبلغ به ۸۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید

سازمان دیدبان حقوق بشر روز چهارشنبه، ۱۷ آبان‌ماه، در بیانیه‌ای از بازداشت‌های جمعی در عربستان سعودی به اتهام فساد مالی انتقاد کرده و از حکومت این کشور خواست تا درباره بنیان حقوقی و قضایی این بازداشت‌ها اطلاع‌رسانی کند.

ده‌ها نفر از اعضای حکومت آل سعود، مقام‌ها و مدیران تجاری عربستان روز شنبه گذشته در یک اقدام ناگهانی با حکم «کمیته مبارزه با فساد» دستگیر شدند.

این دستگیری‌ها تنها ساعاتی پس از تشکیل این کمیته از سوی ملک سلمان، پادشاه عربستان، رخ داد.

روز چهارشنبه در همین زمینه خبرگزاری رویترز گزارش داد انتظار می‌رود تعداد کسانی که «کمیته مبارزه با فساد» به سراغ‌شان می‌رود به صدها نفر برسد.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است که تاکنون نزدیک به ۵۰۰ نفر دستگیر شده‌اند که بیشتر آنها در «مجلل‌ترین زندان دنیا» یعنی هتل ریتز-کارلتون واقع در منطقه دیپلماتیک ریاض نگهداری می‌شوند.

این خبرگزاری همچنین به نقل از منابع بانکی عربستان گفت که شمار حساب‌های مسدود شده تا روز چهارشنبه در بانک‌های داخلی سعودی به بیش از ۱۷۰۰ رسیده است. این رقم روز سه‌شنبه ۱۲۰۰ حساب گزارش شده بود.

خبرگزاری آلمان روز چهارشنبه به نقل از بیانیه دیدبان حقوق بشر این بازداشت‌های گسترده را بیشتر نشانه «بازی قدرت در داخل» دانست تا حرکتی که «رسانه‌های سعودی» به عنوان مبارزه با فساد جلوه می‌دهند.

در این بیانیه آمده است: «عالی است که مقامات سعودی اعلام می‌کنند که می‌خواهند ریشه فساد را بکنند، اما راه درست این کار تحقیقات قضایی درباره خلاف‌کاری‌های واقعی است، نه بازداشت‌های جمعی نمایشی.»

به گفته منابع آگاه، کمیته مبارزه با فساد حساب‌های شاهزاده محمد بن نایف، ولیعهد برکنار شده عربستان، را نیز مسدود کرده است.

پادشاه عربستان در تابستان سال جاری با خلع محمد بن نایف از ولیعهدی، فرزندش محمد بن سلمان را جایگزین وی کرد.

کمیته مبارزه با فساد در عربستان اعلام کرده است که پول و دارایی‌های خلاف‌کاران را مصادره و ضبط خواهد کرد.

رویترز به نقل از یک مقام در اتاق بازرگانی و صنایع ریاض گزارش داده است که در صورت ضبط دارایی‌ها، کل مبلغ به ۸۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

در همین رابطه، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۱۵ آبان ماه گفت که اعتماد زیادی به اقدامات پادشاه و ولیعهد عربستان در «مبارزه با فساد» در این کشور دارد.

XS
SM
MD
LG