لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

عربستان «بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار» در هند سرمایه‌گذاری می‌کند


دیدار محمد بن سلمان و نارندرا مودی، نخست وزیر هند
دیدار محمد بن سلمان و نارندرا مودی، نخست وزیر هند

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز چهارشنبه ۱ اسفند در جریان نخستین سفر رسمی خود به هند که با بالا گرفتن تنش‌ها میان دهلی نو و اسلام آباد همزمان شده است، گفت که انتظار دارد تا دو سال آینده فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در هند به میزان بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار فراهم شود.

هند که در پی یکی از حملات شبه‌نظامیان در منطقه مناقشه‌انگیز کشمیر به دنبال حلب حمایت‌های دیپلماتیک علیه پاکستان است، برای ولیعهد عربستان فرش قرمز پهن کرد و نخست وزیر آن کشور به دیدار محمد بن سلمان رفت.

محمد بن سلمان همین هفته سفری نیز به پاکستان داشت که با استقبال گرم مقامات این کشور مواجه شد و طرفین تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۲۰ میلیارد دلار برای کمک به دوام اقتصاد پاکستان امضا کردند.

ولیعهد عربستان سعودی در کنفرانس خبری مشترکی که با نارندرا مودی، نخست وزیر هند، داشت، گفت که مسئله تروریسم مورد نگرانی هر دو کشور است و ریاض آماده تبادل اطلاعات امنیتی با هند برای مهار آن است.

وی اظهار داشت: «ما با چالش‌های مشابهی مواجهیم که در راس آنها افراط‌گرایی و تروریسم قرار دارد... و ما تصریح می‌کنیم که آماده کار اطلاعاتی و سیاسی برای هماهنگ کردن اقداماتمان با هند هستیم.»

نهادهای اطلاعاتی عربستان سعودی یک دهه قبل موفق شدند رشته بمب‌گذاری‌های القاعده را مهار کنند. اما این کشور پادشاهی همچنان با حملات گاه و بی‌گاه شبه‌نظامیان سنی داعش و شبه‌نظامیان شیعه در استان‌های شرقی خود مواجه است.

محمد بن سلمان همچنین ضمن تاکید بر روابط تجاری عربستان و هند گفت که ریاض قصد دارد تا دو سال آینده در حوزه‌های مختلف بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این حوزه‌های سرمایه‌گذاری شامل انرژی، کشاورزی، تولیدات صنعتی و تاسیسات زیربنایی می‌شود. از سویی شرکت نفتی بزرگ آرامکو عربستان سعودی نیز گفته در که در حال مذاکره با صنایع ریلاینس هند برای سرمایه‌گذاری احتمالی است.

منبع: خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG