لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

اعلام آمادگی ولیعهد سعودی برای همکاری با هند «علیه تروریسم»


محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی (نفر سوم از سمت راست)
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی (نفر سوم از سمت راست)

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند روز چهارشنبه قول دادند تا فشار بر کشورهایی را که به گفته آنان «به تروریسم دامن می‌زنند» بیشتر کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولیعهد عربستان در یک نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر هند گفت که کشورش آماده همکاری سیاسی با هند است.

او گفت در زمینه «افراط‌گرایی و تروریسم که دغدغه مشترک ماست به هند اعلام می‌کنیم که از هر طریق ممکن با آنها همکاری خواهیم کرد، ازجمله از طریق به اشتراک گذاشتن اطلاعات.»

بن سلمان و مودی که در دهلی نو دیدار داشتند نامی از کشورهای مورد اشاره خود نبرده‌اند اما دولت هند هشدارهای خود علیه پاکستان را در پی حمله اخیر در کشمیر افزایش داده‌است.

هفته پیش در جریان انفجاری در منطقه پولوامای هند، ۴۰ تن از اعضای «نیروهای ذخیره پلیس» هند، که بزرگ‌ترین شاخه «پلیس مسلح هند» است، کشته شدند.

گروه شبه‌نظامی و اسلام‌گرای «جیش محمد» مسئولیت این حمله انتحاری را برعهده گرفته‌است. جیش محمد در حدود ۲۰ سال پیش توسط مسعود اظهر در کراچی پاکستان تأسیس شد.

از سوی دیگر عربستان سعودی همواره جمهوری اسلامی ایران را متهم به دست داشتن در «تروریسم» می‌کند.

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی، در روزهای اخیر جمهوری اسلامی ایران را «بزرگ‌ترین حامی تروریسم» خواند، و در مقابل، مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی نیز عربستان را «پدرخوانده تروریسم تکفیری» و «قلب شرارت در منطقه و جهان» نامیدند.

در جریان نشست خبری چهارشنبه، نخست‌وزیر هند نیز گفت که با محمد بن سلمان در زمینه تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های «مقابله با تروریسم، دریانوردی و امنیت سایبری» به توافق رسیده‌است.

ولیعهد عربستان سعودی از زمان آغاز بحران قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، در ماه اکتبر نخستین تور منطقه‌ای خود را انجام می‌دهد. از ولیعهد سعودی بامداد شنبه در کاخ ریاست جمهوری هند استقبال رسمی شد.

محمد بن سلمان با دولت مودی توافقاتی در زمینه صنایع و فرهنگ به امضا رساند اما امضای قراردادهای بزرگی را با هند اعلام نکرد. این در حالی است که او در پاکستان اعلام کرد که کشورش در پاکستان ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام خواهد داد.

محمد بن سلمان قرار است شامگاه چهارشنبه در ادامه سفر خود از هند به چین برود.

با استفاده از رویترز و خبرگزاری فرانسه / پ.پ
XS
SM
MD
LG