لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

عربستان می‌گوید یک حمله موشکی دیگر حوثی‌ها را دفع کرده است


موشک‌هایی که حوثی‌ها در حمله‌های خود از آن استفاده می‌کنند.
موشک‌هایی که حوثی‌ها در حمله‌های خود از آن استفاده می‌کنند.

ائتلاف به رهبری عربستان که با شورشیان یمن درگیر است، اعلام کرد که پدافند هوایی سعودی یک موشک دیگر پرتاب شده از سوی شورشیان حوثی به سوی شهر نجران در جنوب عربستان، را رهگیری و نابود کرده است.

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف یادشده، روز شنبه ۱۱ فروردین به خبرگزاری رسمی عربستان گفت که این موشک بدون هدف مشخص به سمت مناطق مسکونی نجران شلیک شده بود و و پس از نابودی، فرود بقایای آن در مناطق مسکونی باعث زخمی شدن یکی از مهاجران هندی ساکن نجران شده است.

خبرگزاری سبا، وابسته به شورشیان حوثی مورد حمایت ایران، روز شنبه اعلام کرد که هدف این موشک پایگاه گارد ملی سعودی در نجران بوده‌است.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان روز پنج‌شنبه نیز خبر داد که موشک دیگری را که توسط حوثی‌ها به سوی شهر جازان در جنوب عربستان پرتاب شده بود، رهگیری و نابود کرده‌است.

این حملات موشکی از مدت‌ها پیش ادامه داشته و محکومیت گسترده کشورهای مختلف را در پی داشته است.

سخنگوی ائتلاف عربستان روز شنبه بار دیگر ایران را متهم کرد که با حمایت خود از این حملات موشکی «امنیت عربستان، منطقه و همه جهان را به خطر می‌اندازد».

شورای امنیت سازمان ملل نیز «به شدیدترین وجه ممکن» حملات متعدد موشکی توسط حوثی‌ها به خاک عربستان را محکوم و اعلام کرده‌است که این اقدام‌ها «تهدیدی برای امنیت کل منطقه است».

در یکی از بزرگترین حملات اخیر، نیروهای سعودی هفته گذشته گفتند هفت موشک را که توسط حوثی‌ها به سمت شهرهای مختلف از جمله ریاض شلیک شده بود، ردگیری و نابود کرده‌اند اما بر اثر این حملات یک نفر جان خود را از دست داده است.

ائتلاف سعودی برای عقب راندن حوثی‌ها و بازگرداندن دولت یمن به قدرت در این کشور دخالت نظامی کرده‌است، اما حوثی‌ها همچنان کنترل بیشتر مناطق غرب کشور از جمله پایتخت یمن را در دست دارند.

پیشتر وزیر خارجه عربستان گفته بود که کشورش از بهار سال ۹۴، یعنی زمانی که ریاض ائتلافی نظامی را برای دفاع از دولت قانونی یمن شکل داد، تاکنون هدف ۸۰ موشک شلیک شده توسط شورشیان حوثی قرار گرفته است.

​ریاض، تهران را متهم به تأمین سلاح و موشک برای شیعیان حوثی‌ها می‌کند و ایران را به این خاطر تهدید به اقدامات تلافی‌جویانه کرده‌است.

ایران که هیچگاه حمایت خود از شورشیان حوثی یمن را پنهان نکرده، این حمایت را معنوی توصیف می‌کند و تاکنون گزارش‌های مربوط به تجهیز تسلیحاتی و موشکی این گروه را رد کرده است.

با این حال، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، به تازگی اذعان کرد که جمهوری اسلامی «کمک مستشاری» نیز در اختیار حوثی‌ها قرار داده است.

درگیری‌های یمن تاکنون به کشته شدن نزدیک به ۱۰ هزار تن انجامیده؛ بیش از دو میلیون نفر متأثر از جنگ داخلی در این کشور آواره شده‌اند و بخش قابل توجهی از جمعیت این کشور با گرسنگی و بیماری‌هایی چون وبا دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

بمباران‌های ائتلاف سعودی در یمن تلفات جانی زیادی در میان غیرنظامیان به جای گذاشته که این امر انتقاد گروه‌های حقوق بشری را در پی داشته‌است.

در ماه اکتبر، سازمان ملل متحد این ائتلاف را در لیست سیاه مربوط به کشتن کودکان قرار داد.

XS
SM
MD
LG