لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

عربستان برای تحقیقات در مورد حملات «خواستار حضور کارشناسان بین‌المللی می‌شود»


یکی از تصاویری که اخیرا دولت آمریکا در مورد نحوه حملات و اهدافی که آسیب دیده‌اند منتشر کرده‌است. واشینگتن انگشت اتهام را به سوی تهران گرفته‌است.
یکی از تصاویری که اخیرا دولت آمریکا در مورد نحوه حملات و اهدافی که آسیب دیده‌اند منتشر کرده‌است. واشینگتن انگشت اتهام را به سوی تهران گرفته‌است.

عربستان سعودی می‌گوید از کارشناسان سازمان ملل و دیگر کارشناسان بین‌المللی دعوت خواهد کرد برای انجام تحقیقات در مورد حملات اخیر به تاسیسات نفتی، به آن کشور سفر کنند.

ریاض می‌گوید تحقیقات اولیه آن نشان می‌دهد که سلاح‌های استفاده‌شده در حملات به تاسیسات نفتی عربستان در بقیق و میدان نفتی خریص، «ایرانی هستند».

تهران دست‌داشتن در حملات به این تاسیسات را رد کرده‌است. حوثی‌های یمن که مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند می‌گویند حملات کار آن‌ها بوده‌است.

با این حال مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند شواهد حاکی‌ست ایران حملات را طرح‌ریزی و انجام داده‌است.

عربستان سعودی می‌گوید از کارشناسان بین‌المللی خواهد خواست تا برای شرکت در تحقیقات به محل بروند.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه حکومت سعودی منتشر کرده آمده است «پادشاهی عربستان بر پایه نتایج تحقیقات دست به اقدامات مناسبی خواهد زد، تا ثبات و امنیت خود را تضمین و تامین کند».

عربستان تاکید کرده «ظرفیت‌ها و عزم کافی برای دفاع از سرزمین و مردم خود را دارد و قویا به تجاوزات واکنش نشان خواهد داد».

وزارت خارجه سعودی می‌گوید هدف حملات «در اصل ذخایر انرژی جهانی بود» و این حملات «امنیت و ثبات جهان را به خطر انداخته‌است».

ولیعهد عربستان نیز در جریان گفت‌وگوی تلفنی خود با وزیر دفاع ایالات متحده، گفته «ایران نه فقط علیه عربستان سعودی بلکه تهدیدی علیه کل منطقه و جهان است».

روز دوشنبه مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، نیز حملات اخیر را «ضربه ایران» به قوانین بین‌المللی توصیف کرده و گفته بود کشورش در مورد نحوه واکنش به آن‌ها، در حال مذاکره با متحدان خود است.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته به نظر می‌رسد ایران مسئول حملات به تاسیسات نفتی است، اما باید منتظر نتیجه قطعی تحقیقات در این زمینه ماند و عجله‌ای برای پاسخ دادن نیست.

مقام‌های جمهوری اسلامی دست‌ داشتن در حملات را رد کرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه ایران اتهام‌های وارد شده به ایران را زمینه‌سازی «برای اقداماتی در آینده» توصیف کرده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، تاکید کرده حملات به‌وسیله حوثی‌های یمن انجام شده و می‌گوید «کاری که مردم یمن انجام می‌دهند دفاع مشروع از خودشان و به عبارتی حمله متقابل است».

او در عین «راه‌حل اساسی» برای این بحران را پایان حملات ائتلاف عربی به یمن توصیف کرده‌است.

طی روزهای گذشته بسیاری از کشورهای جهان حملات به تاسیسات نفتی عربستان را محکوم کرده‌اند. از جمله روسیه که نه تنها حملات را محکوم کرده، بلکه پیشنهاد فروش سامانه پدافند هوایی خود را به عربستان داده‌است.

اسوشیتدپرس، العبریه، سعودی‌گزت، ایسنا، الجزیره، رویترز/ت/خ
XS
SM
MD
LG