لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

گروه مورد حمایت آمریکا در سوریه بیش از ۲۸۰ عضو داعش را به عراق تحویل داد


اعضای «نیروهای دمکراتیک سوریه» در باغوز، استان دیرالزور
اعضای «نیروهای دمکراتیک سوریه» در باغوز، استان دیرالزور

مقام‌های بغداد اعلام کرده‌اند که شبه‌نظامیان مورد حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه، بیش از ۲۸۰ تن از نفرات بازداشت‌شده داعش را به دولت عراق تحویل داده‌اند.

مقام‌های عراقی می‌گویند افرادی که به این کشور تحویل داده شده‌اند، «تنها شمار اندکی» از نفرات بازداشت‌شده داعش توسط گروه «نیروهای دمکراتیک سوریه» هستند.

یک مقام امنیتی عراق دوم اسفند ماه اعلام کرده بود که «نیروهای دمکراتیک» بیش از ۱۵۰ پیکارجوی عراقی این گروه را به آن کشور تحویل داده و در آینده نزديک قرار است تعداد بیشتری از اسرای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» به این کشور تحویل داده شوند.

نخست‌وزیر عراق اعلام کرده است که این کشور تمامی نفرات عراقی گروه موسوم به حکومت اسلامی، و خانواده‌های آن‌ها، که در نبردهای سوریه بازداشت شده‌اند را تحویل خواهد گرفت.

به گفته مقام‌های عراقی انتقال بازداشت‌شدگان «تا زمانی که به‌طور کامل به پایان برسد، ادامه خواهد داشت».

گفته شده بود بیش از ۵۰۰ پیکارجوی عراقی زنده در میان افراد بازداشت‌شده در سوریه هستند.

گروه موسوم به حکومت اسلامی در سال ۲۰۱۴ بخش‌های گسترده‌ای از عراق و سوریه را به کنترل خود درآورد و نیروهایش حتی تا نزدیکی مرزهای ایران نیز رسیده بودند.

اما در نهایت نیروهای نظامی عراق، با کمک ایالات متحده، عملیات گسترده‌ای را علیه نفرات این گروه آغاز کردند. شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی نیز در این عملیات حضور داشتند. در نهایت در میانه تیر ماه سال ۱۳۹۶ این گروه از عراق رانده شد.

با این حال حضور این گروه در سوریه همچنان ادامه پیدا کرد تا اواخر بهمن ماه سال جاری که فرماندهی «نیروهای دمکراتیک سوریه» اعلام کرد این گروه در آستانه شکست کامل قرار گرفته‌است.

بنا بر گزارش‌ها در حال حاضر نیروهای دمکراتیک سوریه باقیمانده داعش در این کشور را در قصبه‌ای کوچک در بیابان سوریه محاصره کرده‌اند.

با این حال همچنان چالش‌های مختلفی در برابر ائتلاف به رهبری آمریکا، شبه‌نظامیان مورد حمایت آن، و نیز کشورهایی که نفرات داعش از آن‌ها به سوریه رفته‌اند، وجود دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرده نیروهای نظامی کشورش را پس از پایان نبردها از سوریه خارج می‌کند.

البته کاخ سفید آمریکا اخیرا اعلام کرده است که یک «نیروی کوچک حافظ صلح» این کشور در سوریه باقی خواهد ماند.

دونالد ترامپ در عین حال از متحدان اروپایی آمریکا خواسته صدها تن از نفرات بازداشت‌شده داعش را «پس بگیرند».

به گزارش کمیسیون اروپایی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶، در مجموع ۴۲ هزار نفر به داعش پیوسته‌اند که نزدیک به پنج هزار نفر از آن‌ها شهروندان قاره اروپا هستند.

خبرگزاری فرانسه، رویترز|ت
XS
SM
MD
LG