لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۱

هشدار سناتور آمریکایی: حکومتی که برای بقای خود به پالایش نفت نیاز دارد، باید محتاط باشد


لیندسی گراهام از «موضع قاطع» دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در رابطه با حمله به سفارت این کشور در بغداد استقبال کرد.
لیندسی گراهام از «موضع قاطع» دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در رابطه با حمله به سفارت این کشور در بغداد استقبال کرد.

شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی مسئولیت حمله به سفارت آمریکا در بغداد را متوجه ایران کرده و خواستار مسئولیت‌پذیر کردن ایران شده‌اند.

سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام با انتشار توئیتی با استقبال از «موضع قاطع» دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در رابطه با حمله به سفارت این کشور در بغداد گفته است، با این نگاه، «بنغازی» دیگری در کار نخواهد بود.

اشاره وی به حملات سال ۲۰۱۲ به سفارت آمریکا در بنغازی و کشته شدن چندین دیپلمات ارشد، از جمله سفیر این کشور در کشور لیبی است.

وی همچنین خطاب به ایران گفت دولتی که برای بقای خود به پالایش نفت نیاز دارد، باید بسیار محتاط باشد.

این اظهارات می‌تواند تحویحا هشداری به ایران برای حمله با تاسیسات پالایشگاهی این کشور باشد.

روزنامه نیویورک‌تایمز ماه سپتامبر امسال (سه ماه پیش) گزارشی منتشر کرد که می‌گوید ارتش آمریکا فهرستی از مکان‌هایی تهیه کرده که با آغاز عملیات نظامی در در خاک ایران مورد هدف قرار خواهد گرفت و یکی از آنها پالایشگاه آبادان است. آبادان، بزرگترین پالایشگاه ایران است که یک پنجم نیاز به بنزین، گازوئیل و دیگر محصولات نفتی کشور را تامین می‌کند.

این سناتور آمریکایی همچنین گفته است برخلاف باراک اوباما، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا، شما (جمهوری اسلامی) را در مقابل تهدیدات علیه آمریکایی‌ها پاسخگو خواهد کرد و بدترین ضربات را بر شما وارد خواهد کرد.

ترامپ ‌روز سه‌شنبه در یک پیام توییتری جمهوری اسلامی را متهم کرد که طراح و سازمان‌دهنده حمله به سفارت کشورش در بغداد، پایتخت عراق، است.

آمریکا روز یک‌شنبه هفته جاری در واکنش به حمله به یک پایگاه نظامی در کرکوک و کشته شدن یک آمریکایی، به پایگاه‌های کتائب حزب‌الله، یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق، حمله کرد.

در این حملات دست‌کم ۲۵ شبه‌نظامی شیعه کشته و ۵۵ نفر نیز زخمی شدند.

در ادامه این نوع واکنش‌ها بود که روز سه‌شنبه جمعیتی که خبرگزاری‌ها «چند هزار» نفر توصیف کردند با ورود به منطقه سبز بغداد خود را به ساختمان سفارت آمریکا رساندند و در نهایت به داخل آن راه یافتند.

در این میان سناتور تام کاتن نیز با انتشار توئیتی گفته است وقتی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران یک آمریکایی را کشتند، پاسخ محکمی دریافت کردند: «اکنون با اقدامی بی‌پروایانه و تنش‌افزا، سفارت ایران در بغداد را - که قلمرو مستقل ایالات متحده آمریکاست – مورد حمله قرار داده‌اند. همانطور که رئیس‌جمهور گفت، ایران باید پاسخگو باشد».

سناتور مارکو روبیو نیز گفته است ایران «مستقیما» مسئول حمله به سفارت آمریکا در بغداد است و باید در مقابل امنیت هر آمریکایی که در عراق خدمت می‌کند، پاسخگو باشد.

منابع: توئیتر، رادیو فردا. ف.ق
XS
SM
MD
LG