لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۰

سپیده قلیان: در بیدادگاه علنی شرکت کرده و از خود دفاع می‌کنم


جلسه دادگاه رسیدگی به شکایت آمنه سادات ذبیح‌پور از سپیده قلیان قرار است به صورت «علنی» برگزار شود
جلسه دادگاه رسیدگی به شکایت آمنه سادات ذبیح‌پور از سپیده قلیان قرار است به صورت «علنی» برگزار شود

سپیده قلیان با انتشار نامه‌ای از زندان اوین گفته است که به‌دلیل «علنی» بودن دادگاه خود، در آن حاضر شده و از خود دفاع می‌کند.

این زندانی سیاسی روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه در نامه‌ای از زندان اوین با اشاره به این‌که پیش از این اعلام کرده بود در «دادگاه‌ نمایشی جمهوری اسلامی» شرکت نمی‌کند، نوشت: «امروز به من ابلاغ کردند که دادگاه من فردا علنی برگزار خواهد شد، از آنجایی که هیچ ترسی از بازگویی حقیقت در ملأعام ندارم، تصمیم گرفتم در این بیدادگاه شرکت کرده و از خودم دفاع کنم.»

او افزوده است: «امیدوارم در میان خیل امنیتی‌کارانِ خبری و فرهنگی‌شان، خبرنگاران و‌ فعالانی را در این بیدادگاه ببینم که به سراغ حقیقت آمده‌اند.»

خانم قلیان ۲۲ فروردین امسال با انتشار متنی از داخل زندان گفته بود تا زمانی که «حکومت اعدام اسلامی بر سر کار است و کاشفان فروتن چشمه و معترضین به استبداد، گروگان حکومت اسلامی هستند»، در هیچ دادگاهی شرکت نخواهد کرد.

دادگاه سپیده قلیان قرار است روز ٢۸ تیرماه به صورت «علنی» به شکایت آمنه سادات ذبیح‌پور از این فعال کارگری رسیدگی کند.

این فعال مدنی باید از بابت اتهام‌های «تشویش اذهان عمومی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در این دادگاه حاضر شود.

خانم قلیان چهارم دی‌ماه ۱۳۹۸ در یک رشته توئیت‌ نوشته بود که آمنه‌سادات ذبیح‌پور، گزارشگر صداوسیما و گوینده گزارش «طراحی سوخته» علیه فعالان کارگری، در طول بازجویی از او نه تنها «حضور» داشته، بلکه متنی از پیش آماده‌شده را برای خواندن از رو، مقابل وی گرفته بود.

پس از آن آمنه سادات ذبیح‌پور که در میان مخالفان جمهوری اسلامی به «بازجو-خبرنگار» مشهور است، به دلیل انتشار این رشته‌ توئیت از سپیده قلیان شکایت کرد.

خانم قلیان سابقه چندین بار بازداشت و تحمل حبس در زندان‌های مختلف ایران را دارد. او از جمله افرادی بود که در جریان پرونده اعتراضات نیشکر هفت‌تپه بازداشت و در مجموع به ۱۹ سال و شش ماه حبس محکوم شد که پنج سال از آن قابل اجرا بود.

این فعال مدنی که دو سال پیش بخشی از دوران حبس خود را در زندان بوشهر گذراند، در مرداد ۱۴۰۰ به مرخصی رفت اما دوماه بعد توسط نیروهای امنیتی در منزل خواهرش در اهواز بازداشت شد.

او آبان‌ همان سال برای تحمل ادامه حبس خود به زندان اوین انتقال یافت تا این‌که ۲۴ اسفند پارسال آزاد شد ولی ساعاتی بعد به اتهام سر دادن شعار «خامنه‌ای ضحاک می‌کِشیمت زیرخاک»، دوباره بازداشت شد.

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG