لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۸

هیات جدایی‌طلبان جنوب یمن برای مذاکره به عربستان رفت


عیدروس الزبیدی، رئیس «شورای انتقالی جنوب» یمن در راس هیاتی به عربستان رفته است.
عیدروس الزبیدی، رئیس «شورای انتقالی جنوب» یمن در راس هیاتی به عربستان رفته است.

هیاتی از اعضای «شورای انتقالی جنوب» یمن برای مذاکره با مقام های عربستان سعودی روز سه شنبه ۲۹ مرداد وارد جده در عربستان شد. همزمان گزارش‌هایی از بمباران مواضع جدایی طلبان یمنی به وسیله هواپیماهای ائتلاف به رهبری عربستان منتشر شده است.

به گزارش رویترز، شورای انتقالی جنوب یمن اعلام کرده است که عیدروس الزبیدی، رئیس این شورا به دعوت عربستان برای شرکت در نشستی در خصوص بحران عدن در راس هیاتی به جده سفر کرده است.

شبکه عربی العربیه نیز می گوید، ناصر الخبجي، علي الكثيري، عبدالرحمن شيخ وعدنان الكاف از دیگر اعضای هیات مجلس انتقالی جنوب در نشست با دولت قانونی یمن در جده حضور دارند.

منابع یمنی به رویترز گفته‌اند، نتیجه احتمالی این مذاکرات به افزایش قدرت «شورای انتقالی جنوب» در دولت عبدربه منصور هادی منجر خواهد شد.

نیروهای دولت قانونی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی و نیروهای شورای انتقالی جنوب بخشی از ائتلافی در یمن هستند که با شبه نظامیان حوثی که کنترل پایتخت یمن را در اختیار دارند، می‌جنگند.

نیروهای «شورای انتقالی جنوب» از چند هفته پیش با نیروهای دولتی درگیر شده و روز ۱۹ مرداد ساختمان‌ها و پایگاه نظامی دولت یمن در عدن را تصرف کردند.

شاهدان عینی روز سه شنبه گفته‌اند در دور تازهای از درگیری بین نیروهای دولت یمن و «شورای انتقالی جنوب» روی داده است و جدایی طلبان جنوب یمن پایگاههای نظامی دولت از جمله پادگان‌های دژبان ارتش و اطلاعات کل در زنجبار، حدود ۶۰ کیلومتری شرق عدن واقع در استان ابین، را تصرف کردند.

به گزارش رویترز، جدایی طلبان جنوب که از سوی امارات متحده عربی حمایت می‌شوند، توانسته‌اند مرکز استان ابین را تصرف کنند.

منابع محلی به رویترز گفته اند، هواپیماهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی که از دولت عبدربه منصور هادی حمایت می‌کنند به مواضع نیروهای جدایی طلب در زنجبار حمله کردند.

در همین حال، وزارت خارجه یمن اعلام کرد ٬ اقدامات نیروهای شورای انتقالی در استان ابین « مردود و غیر قابل قبول است.»

سازمان ملل متحد پیشتر از ادامه درگیری و جنگ در درون ائتلافی که با شورشیان حوثی می‌جنگد ابراز نگرانی کرده و گفته بود این اختلافات تلاش ها برای برقراری صلح در یمن را دشوارتر کرده است.

در جنگ داخلی یمن که از حدود پنج سال پیش آغاز شده است هزاران نفر کشته شده و میلیون‌ها نفر در معرض گرسنگی و قحطی قرار دارند.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان به دنبال تصرف صنعا، پایتخت یمن توسط حوثی‌ها در سال ۱۳۹۴ و همچنین به حمایت از دولت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری قانونی یمن، در این کشور دخالت نظامی کرد.

رویترز می‌گوید، جنگجویان جنوب یمن بدنه اصلی نیروهای نظامی در جنگ علیه حوثی ها را تشکیل می‌دهند. اما جنگ داخلی در یمن باعث سرباز کردن زخم‌ها و شکاف‌های قدیمی بین دو بخش شمالی و جنوبی یمن شده است. تا قبل از اتحاد یمن در سال توسط علی عبدالله صالح در سال ۱۹۹۰، یمن جنوبی یک کشور مستقل بود.

رویترز می‌گوید، با گسترش اختلافات در میان نیروهایی که در گذشته متحد بودند جنگ یمن که به عنوان یک نبرد نیابتی بین ایران و عربستان سعودی تلقی می‌شود به بن‌بست رسیده است.

شورای انتقالی جنوب که از سوی امارات متحده عربی حمایت می‌شود اعلام کرده تا زمانی که افراد حزب اسلامگرای اصلاح، یکی از عناصر مهم دولت عبد ربه منصور هادی و سایر شمالی‌ها از قدرت در جنوب برکنار نشوند، کنترل عدن را واگذار نخواهد کرد.

این رویارویی اختلاف بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی را برجسته کرده است. ابوظبی در ماه ژوئن اعلام کرد حضور نظامی در یمن را کاهش خواهد داد ولی هنوز از هزاران شبه نظامی جنوبی که آنها را آموزش داده و مسلح کرده است حمایت می‌کند.

شورشیان جنوب پس از متهم کردن حزب اسلام‌گرای اصلاح به همدستی با حوثی‌ها در حملات اوایل ماه جاری به نیروهای جنوب، بندر عدن را تصرف کردند. امارات متحده عربی حزب اصلاح را شاخه‌ای از اخوان المسلمین می‌داند.

با استفاده از رویترز، العربیه و رادیو فردا؛ خ

.

XS
SM
MD
LG