لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

ایران ادعای بحرین درباره بازداشت ۱۴ ایرانی با گذرنامه جعلی را رد کرد


سخنگوی وزارت خارجه ایران ادعای وزارت کشور بحرین مبنی بر بازداشت ۱۴ ایرانی با گذرنامه جعلی را «غیر قابل تأیید و اتکا» خواند و گفت که «تاکنون هیچ سند و مدرکی در این زمینه به مقامات ذیصلاح ایرانی ارائه نشده است».

بهرام قاسمی روز یک‌شنبه، ۱۸ شهریور، در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت: «صرف اینکه ادعا شده افراد مزبور اصالتاً ایرانی هستند و با گذرنامه جعلی وارد بحرین شده‌اند، قابل اثبات نیست و تا دریافت اطلاعات کامل در این زمینه نمی‌توان اظهارنظر بیشتری کرد».

به گفته آقای قاسمی، از چند سال پیش ایران و بحرین رابطه‌ای ندارند و امکان سفر شهروندان ایرانی به این کشور وجود ندارد.

مدیر کل اداره تحقیقات کیفری پادشاهی بحرین شامگاه شنبه از بازداشت ۱۴ «ایرانی» به اتهام ورود غیرقانونی با گذرنامه‌های جعلی به این کشور خبر داده بود.

عبدالعزیز معیوف الرمیحی گفته بود که این افراد «از طریق جعل گذرنامه‌های کشورهای آسیایی با نام‌های غیر واقعی وارد خاک این کشور شده‌اند».

براساس این گزارش ، پس از بازداشت این افراد «کارفرمایانی که این افراد نزد آنها دستگیر شده‌اند» نیز احضار شده‌اند.

به گفته آقای الرمیحی، افرادی بحرینی که ایرانی‌تبار هستند ورود این افراد را به بحرین را تسهیل کرده‌اند.

منامه بارها تهران را به حمایت از اقدامات مسلحانه در این کشور متهم کرده، ولی ایران این ادعاها را تکذیب کرده‌است.

سال گذشته دولت بحرین اعلام کرد که یک گروه «تروریست مرتبط با سپاه پاسداران ایران» را شناسایی و اعضای آن را بازداشت کرده است. به گفته دولت بحرین، این گروه در حمله به اتوبوس نیروهای پلیس نقش داشته است، ایران اما چنین اتهامی را «واهی و بی‌اساس» خواند.

بحرین زمستان ۹۵ نیز سه نفر از شیعیان این کشور را که متهم به قتل سه نفر از نیروهای پلیس بودند اعدام کرد. این اعدام‌ها برای اولین بار در دو دهه اخیر بود که در بحرین رخ می‌داد و به اعتراضاتی نیز در کشور انجامید.

بحرین از حدود هفت سال قبل شاهد ناآرامی‌ها و اعتراضات اکثریت شیعیان این کشور بوده که خواهان نقش پررنگ‌تری در اداره کشور هستند.

با استفاده از ایرنا ،العربیه و رادیو فردا / ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG