لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

دادگاه، شکایت محمدرضا شجریان از سازمان صداوسیما را رد کرد


محمدرضا شجریان در مصاحبه‌های مختلف، از رفتار حکومت ایران با معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ انتقاد کرده بود.
محمدرضا شجریان در مصاحبه‌های مختلف، از رفتار حکومت ایران با معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ انتقاد کرده بود.

وکیل محمدرضا شجریان خبر داد که دادگاه پس از ۹ سال شکایت موکلش از صداوسیما مبنی بر پخش بدون مجوز آثارش را رد و اعلام کرده که انتشار این آثار در رادیو و تلویزیون ایران «موجب شهرت» آقای شجریان شده است.

محمدحسین آقاسی روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت: «تفسیر قضایی، سلیقه و طرز تفکر قاضی این بود که صداوسیما کار بدی نکرده و شاید پخش آثار به نفع موکل هم بوده است».

وی تاکید کرد که وزارت ارشاد نیز تایید کرده بود، امتیاز آثار پخش شده متعلق به آقای شجریان است.

به گفته آقای آقاسی، ابتدا بازپرس پرونده شکایت را رد کرده بود اما پس از مخالفت نماینده دادستان با این قرار، در نهایت در سال ۹۰ شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کارکنان دولت، اعلام کرده بود «صداوسیما آگاه بوده که لازم است برای انتشار از صاحب اثر رضایت بگیرد».

براساس این گزارش، در نهایت پس از شش سال دادگاه این پرونده برگزار شده و قاضی اعلام کرده که «صداوسیما کار بدی نکرده» و پخش آثار آقای شجریان «موجب شهرت وی شده و به زیان او نبوده است».

وکیل محمدرضا شجریان از حکم صادره درباره شکایت از صداوسیما می‌گوید
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:55 0:00
لینک مستقیم

آقای آقاسی پیش از این خبر داده بود که روز ۱۱ شهریور و در حالی که ۱۱۰ ماه از تاريخ طرح شكايت موکلش می‌گذرد،‌ اولین جلسه دادگاه تشکیل شده است.

محمدرضا شجریان در سال ۸۸ در نامه‌ای خطاب به عزت‌الله ضرغامی، رئیس وقت سازمان صداوسیما، از این سازمان خواسته بود صدا و آثار او را در هیچ‌یک از واحدهای رادیو و تلویزیون پخش نکند.

او در این نامه نوشته بود سرودهایی که خوانده به ویژه سرود «ای ایران، ای سرای امید» متعلق به سال‌های ۵۷ و ۵۸ بوده و «هیچ ارتباطی با شرایط کنونی ندارد».

آقای شجریان پس از آن از صداوسیما شکایت کرد.

محمدرضا شجریان، خواننده و هنرمند موسیقی سنتی ایرانی، در مصاحبه‌های مختلف، از رفتار حکومت ایران با معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ انتقاد کرده بود.

وی سال ۸۹ در گفت‌وگویی با شبکه تلوزیونی «اس‌بی‌اس» استرالیا گفته بود: «وقتی آقای احمدی‌نژاد کسانی را که برای اعتراض به خیابان‌ها رفته بودند، خس ‌و خاشاک خواند، من هم اعلام کردم، صدای این خس‌ و خاشاک‌ام».

در بحبوبه سرکوب‌های پس از انتخابات سال ۸۸، محمدرضا شجریان ترانه «زبان آتش» (تفنگت را زمین بگذار) منتشر کرد که هواداران جنبش سبز چندین کلیپ از روی آن ساختند.

این خواننده در مورد دلایل ارائه این آهنگ گفته بود: «با آتش نمی‌شود صحبت کرد. منطقی در گلوله نیست... با این آهنگ، از کسانی که تفنگ دست‌شان می‌گرفتند و رو به مردم شلیک می‌گرفتند، خواستم تفنگ‌شان را زمین بگذارند».

آقای شجریان در آبان سال ۸۸، هنگام بازگشت به ایران توسط مامورین امنیتی مستقر در فرودگاه امام خمینی تهران به مدت دو ساعت و نیم بازجویی شد.

پیس از شکایت وی از صداوسیما، روزنامه کیهان او را «وطن‌فروش»خواند. آقای شجریان از این روزنامه نیز شکایت کرده که گزارشی درباره تشکیل دادگاه آن منتشر نشده است.

وکیل محمدرضا شجریان روز یکشنبه در صفحه توئیتر خود همچنین خبر داده بود که در جلسه دادگاه شکایت موکلش از صداوسیما «تهديد به بازداشت» شده است.

وی اعلام نکرده بود که از طرف چه مقام و نهادی تهدید به بازداشت شده است.

محمدرضا شجریان در روزهای ابتدایی سال ۹۵ با انتشار ویدئویی از وجود یک بیماری طولانی مدت خبر داد.

او در این مدت فعالیت موسیقایی نداشته است.

همایون شجریان فرزند محمدرضا شجریان گفته که بیماری سرطان پدرش کنترل شده اما همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، توئیتر و رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG