لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۲

سپاه پاسداران دست داشتن در تجمع حوزه علمیه را رد کرد


سپاه پاسداران می‌گوید: بر اساس قرائن و شواهد موجود، این تجمع به صورت خودجوش برپا شده است
سپاه پاسداران می‌گوید: بر اساس قرائن و شواهد موجود، این تجمع به صورت خودجوش برپا شده است

ساعاتی پس از سخنان دو مرجع تقلید شیعه در اعتراض به شعار نوشته‌ها و گفته‌های سخنران تجمع گروهی از روحانیون علیه دولت در حوزه علمیه قم، سپاه پاسداران دست داشتن نیروهایش در برگزاری این تجمع را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سپاه پاسداران روز دوشنبه، ۲۹ مرداد، «برخی شعارها، دست نوشته‌ها و پلاکاردها» در این تجمع را «شدیدا محکوم» و اعلام کرد که «هیچگونه برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در این مراسم نداشته است».

سپاه پاسداران همچنین عنوان کرد که «بر اساس قرائن و شواهد موجود»، این تجمع «به صورت خودجوش برپا شده است».

بیانیه سپاه پاسداران درحالی صادر شد که حسین طیبی‌فر، فرمانده تیپ ویژه حوزویان، موسوم به «تیپ امام صادق»، یکی از سخنرانان این مراسم بود.

ساعاتی پیش از بیانیه سپاه پاسداران، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید شیعه، دربیانیه ای اعلام کرد که تجمع حوزه علمیه قم «به تمام معنا يك فاجعه بود».

وی در بیانیه خود خواستار توضیح حوزه علمیه قم درباره هویت برگزار کنندگان این مراسم شد و از سپاه پاسداران نیز خواست تا توضیح دهد حضور «گروهى از سپاهيان» در این مراسم با اجازه این نهاد بوده است یا نه.

این مرجع تقلید بدون ذکر نام شخص یا اشخاصی گفت که یکی از سخنرانان این مراسم «بدترين اهانت‌ها را به حوزه علميه و مراجع شيعه كرد و پلاكاردى را در دست گرفتند كه رئيس‌جمهور محترم را تهديد به مرگ مى‌كرد و اعتراف ضمنى به مطالب ديگرى داشت».

آیت‌الله حسین نوری همدانی، دیگر مرجع تقلید شیعه، هم درباره این تجمع گفت: «بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعارها نادرست و موجب تاسف بود و اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علما بزرگ و حوزه علمیه را زیر سوال ببرد و از مسئولان محترم حوزه می‌خواهم که سریعا موضوع پیگیری شود».

در تجمع فیضیه قم علاوه بر شعارهایی که حسن روحانی را تهدید به مرگ کرده بود، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیز گفت: «درس خارج‌هایی برگزار می‌شود که به جای این که تمدن دینی را تئوریزه کنند، فقه سکولار می‌سازند و در مورد بانک‌ها و روابط اجتماعی این دست مسائل حرفی نمی‌زنند».

در تجمع روز ۲۵ مرداد، که در اعتراض به «فساد اقتصادی» در قم برگزار شد، شماری از حاضران شعارهای ضددولتی سردادند و نوشته‌هایی تهدیدآمیز علیه حسن روحانی در دست داشتند.

در این میان، شعار نوشته‌ای با این عبارت که «ای آن که مذاکره شعارت/استخر فرح در انتظارت» بازتاب گسترده ای در شبکه‌های اجتماعی داشت و برخی آن را به تهدید رئیس‌جمهور به قتل با وضعیتی مشابه اکبر هاشمی رفسنجانی تفسیر کردند.

این شعار نوشته اشاره‌ به مرگ اکبر هاشمی، رئیس سابق مجمع تشخیص، در ۱۹ دی سال ۹۵ بود که هنگام شنا در استخر روی داد.

رضا سیار، فرماندار قم، اعلام کرده که گزارشی از شعار‌های تهدیدآمیز تجمع طلاب در مدرسه فیضیه قم را به مقامات ارشد استان ارسال کرده است و دستگاه‌های امنیتی به این اتفاق رسیدگی خواهند کرد.

پیش از این، فاطمه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، روز یکشنبه ۲۸ مرداد، گفته بود که پیگیری این پلاکاردها می‌تواند «روشن کننده ابهامات مرگ مشکوک» پدرش باشد که «تاکنون علیرغم پیگیری‌های خانواده، هنوز بی‌پاسخ مانده است».

علی مطهری، نایب رئیس مجلس، نیز این تجمع را نشان دهنده «انحطاط» بخشی از حوزه علمیه خوانده است.

وی همچنین درباره این شعار نوشته گفت:« مفهوم این شعار این است که آقای رئیس‌جمهور، ما همانطور که سر آقای هاشمی را زیر آب کردیم سر تو را هم زیر آب خواهیم کرد».

نایب رئیس مجلس خواستار پیگیری این موضوع از سوی وزارت اطلاعات شد تا به گفته او، «شاید ماجرای فوت ناگهانی و غیرقابل باور رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز روشن شود».

پیش از این، اعضای خانواده آقای هاشمی رفسنجانی مرگ او را «مشکوک» خوانده بودند.

در این ارتباط، یاسر هاشمی روز ۱۸ دی سال گذشته خبر داده بود که رئیس‌جمهوری ایران «کل محتوای» گزارش شورای عالی امنیت ملی درباره نحوه مرگ پدرش را «قبول نکرده» و دستور داده است که این موضوع بار دیگر در این شورا بررسی شود.

پیش از آن نیز فائزه هاشمی،‌ یکی از دختران اکبر هاشمی رفسنجانی، خبر داده بود که در جلسه‌ای با حضور تعدادی از اعضای شورای عالی امنیت ملی، به خانواده آقای هاشمی گفته شد که در بدن پدرش «۱۰ برابر حد مجاز رادیواکتیو وجود داشته‌است».

فاطمه هاشمی نیز اعلام کرده بود که پس از درگذشت پدرش، افرادی به دفتر کار وی در مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و گاو صندوقی که «مطالب مهمی» را در آن نگهداری می‌کرد٬ خالی کردند.

خانم هاشمی همچنین از گم‌شدن «دومین وصیت‌نامه» آقای هاشمی خبر داده بود.

وب‌سایت آیت الله مکارم شیرازی، خبرگزاری ایسنا، وب سایت زیتون و رادیو فردا/ ا.م/ ر.ب
XS
SM
MD
LG