لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

گروه ویژه اقدام مالی در مورد پاکستان اعلام نظر نکرد


ورودی بیمارستان دولتی العزیز که پیشتر متعلق به خیریه‌ای مرتبط با گروه اسلامگرای جماعت الدعوه بود.
ورودی بیمارستان دولتی العزیز که پیشتر متعلق به خیریه‌ای مرتبط با گروه اسلامگرای جماعت الدعوه بود.

به رغم گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال قرار گرفتن پاکستان در فهرست پیگیری یا لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی در ارتباط با «تأمین مالی تروریسم»، این گروه در بیانیه روز جمعه خود اشاره‌ای به پاکستان نکرد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از یک دیپلمات و نیز یک مقام پاکستانی خبر داده بود که «گروه ویژه اقدام مالی» مصمم به بازگرداندن نام پاکستان به فهرست پیگیری «تأمین مالی تروریسم» است. موضوعی که ممکن بود با ضربه زدن به اقتصاد پاکستان، روابط این کشور با ایالات متحده را متشنج کند.

در گزارش رویترز در این زمینه یادآوری شده بود که این حرکت بخشی از راهبرد گسترده‌تر آمریکا برای فشار بر پاکستان برای قطع روابط احتمالی با گروه‌های شبه‌نظامی اسلامگراست که به آشوب در افغانستان دامن می‌زنند. آمریکا همچنین انتظار دارد که پاکستان به حمایت احتمالی از حملات در هند پایان دهد.

این در حالی که چند روز پیش گزارش‌هایی منتشر شد که از ضرب‌الاجل سه ماهه گروه ویژه اقدام مالی به پاکستان داده بود، در مورد احتمال بازگشت به فهرست سیاه این گروه حکایت داشت. موضوعی که می‌توانست روابط بانکی و مالی و سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور را با موانعی روبه‌رو کند.

رویترز مدعی شده بود که آمریکا در یک هفته گذشته مشغول رایزنی با اعضای گروه ویژه اقدام مالی برای بازگرداندن پاکستان به فهرست موسوم به خاکستری بوده، چرا که آمریکا معتقد است این کشور اقدامات کافی برای مقابله با تأمین مالی تروریسم صورت نمی‌دهد.

همچنین بر اساس این گزارش پاکستان در آستانه پایان گرفتن مهلت سه ماهه گروه اقدام مالی، تلاش‌هایی را برای فرار از بازگشتن به فهرست این گروه صورت داد که از جمله آنها، مصادره چند خیریه مرتبط با یک چهره شاخص اسلامگرا بود.

در عین حال محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، واکنش به این موضوع را به اعلام رسمی آن موکول کرد و گفت که «پس از آن می‌توانیم نظر دهیم که این اقدام چه تأثیری بر روابط پاکستان با آمریکا خواهد گذاشت».

گروه ویژه اقدام مالی یک سازمان بین دولتی است که هدف آن مبارزه با پولشویی است. مقر اصلی این سازمان در پاریس در کشور فرانسه است.

این گروه ویژه اقدام مالی در سال ۱۹۸۹ و به پیشنهاد هفت قدرت صنعتی جهان موسوم به جی هفت، تأسیس شد و هدف اصلی آن تعیین استاندارهای بین‌المللی ضدپولشویی بود.

گروه ویژه اقدام مالی در سال ۲۰۱۲ مأموریت خود را گسترده‌تر کرد و علاوه بر مقابله با پولشویی، اقدامات ضد تأمین مالی تروریسم و سلاح‌های کشتار جمعی را هم به آن اضافه کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ ک.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG