لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

سری‌لانکا پوشش چهره و روبنده را ممنوع کرد


نیروهای پلیس سری‌لانکا در اطراف خانه یکی از مظنونان به حملات یک‌شنبه عید پاک
نیروهای پلیس سری‌لانکا در اطراف خانه یکی از مظنونان به حملات یک‌شنبه عید پاک

رئیس‌جمهوری سری‌لانکا پوشاندن صورت با روبنده یا هرآنچه هویت‌یابی و شناسایی فرد از روی چهره‌اش را ناممکن کند، ممنوع کرد.

در بیانیه‌ای که دفتر روابط عمومی رئیس‌جمهوری سری‌لانکا منتشر کرده، اعلام شده‌است که این ممنوعیت از روز دوشنبه نهم اردیبهشت ماه و در راستای مقررات امنیتی تازه، اجرایی می‌شوند.

مشخص نیست ممنوعیت روبنده تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و آیا قانونی همیشگی خواهد بود یا نه.

آن‌طور که در بخشی از بیانیه روابط عمومی ریاست‌جمهوری سری‌لانکا آمده «این ممنوعیت برای حفظ امنیت ملی‌ست… هیچ فردی نباید طوری چهره خود را بپوشاند که شناسایی او را مختل کند».

یک‌شنبه هفته پیش، در جریان مراسم عید پاک مسیحیان، شماری از کلیساها و هتل‌های کلمبو، پایتخت، و دو شهر دیگر در سری‌لانکا، هدف حملات یک گروه رادیکال اسلام‌گرا قرار گرفتند. حملاتی با بیش از ۲۵۰ کشته که گستردگی و شدت آن از زمان جنگ داخلی آن کشور تا کنون بی‌سابقه بوده‌است.

همزمان با قانون منع پوشاندن چهره، نخست‌وزیر سری‌لانکا نیز اعلام کرده قوانین تازه‌ای برای مقابله با تروریسم در این کشور اجرا خواهند شد.

رانیل ویکرمسینگه، نخست‌وزیر سری‌لانکا، گفته کشورش هیچ قانونی ندارد که بر پایه آن بتوان افرادی که به عضویت «گروه‌های تروریستی» خارجی در می‌آیند، بازداشت کرد.

دولت سری‌لانکا با انتقادها از نادیده‌گرفتن هشدارها و گزارش‌ها در مورد برنامه‌ریزی اسلام‌گرایان برای حملات روبه‌رو است. هشدارهایی که چند هفته پیش از وقوع انفجارها توسط گروه «جماعت ملی توحید» در اختیار شماری از مقام‌ها قرار گرفته بود. این گروه ظاهرا با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» بیعت کرده بود.

در پی انجام حملات، پلیس سری‌لانکا دست به عملیات گسترده‌ای زده‌است که تا کنون به بازداشت‌ ده‌ها نفر و کشته‌شدن شماری از افراد و مظنونان انجامیده‌است.

زهران هاشم که کلمبو می‌گوید رهبر حملات بوده، خود در جریان انفجاری در یکی از هتل‌ها کشته شده‌است. روز جمعه اعلام شد پدر و دو برادر هاشم نیز در جریان درگیری‌ها بین نیروهای ارتش و مظنونان در استان شرقی آمپارا کشته شده‌اند.

بسیاری از اقلیت تامیل، از جمله هندوها و مسلمانان سری‌لانکا در شرق و شمال این کشور ساکن هستنند.

ایست‌های بازرسی در سراسر کشور مستقر شده و نیروهای امنیتی و شرکت‌های خصوصی بر تمهیدات و بازرسی‌ها افزوده‌اند‌. پلیس سری‌لانکا روز یک‌شنبه اعلام کرد ۴۸ تن دیگر طی ۲۴ ساعت بازداشت شده‌اند.

رسانه‌های محلی سری‌لانکا می‌گویند بازگشت تمهیدات امنیتی گسترده در سراسر کشور، یادآور دوران جنگ ۳۰ ساله داخلی‌ست.

خبرگزاری فرانسه، هندو، رسانه‌‌های محلی سری‌لانکا، اسوشیتدپرس|ت
XS
SM
MD
LG