لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

تأثیر گرانی و تورم بر شهروندان؛ «تورم مردم را عصبانی‌تر کرده است»


ایسپا نیز مرداد سال ۱۴۰۱ با انتشار نتایج یک نظرسنجی اعلام کرد که «۵۷ درصد ایرانیان عصبانی هستند»
ایسپا نیز مرداد سال ۱۴۰۱ با انتشار نتایج یک نظرسنجی اعلام کرد که «۵۷ درصد ایرانیان عصبانی هستند»

روزنامه اعتماد در گزارشی با اشاره به تأثیر گرانی و تورم بر روحیه شهروندان ایرانی، نوشته که «تورم مردم را عصبانی‌تر» کرده است.

این روزنامه روز سه‌شنبه، ۹ خرداد، با اشاره به تازه‌ترین نرخ تورم که از سوی مركز آمار در آستانه ۵۵ درصد اعلام شده، نوشت: «از منظر اقتصادی، تورم و كاهش ارزش پول ملی به آسيب‌های اجتماعی می‌انجامد، كه فقر، بالا رفتن سرقت و كيف‌قاپی و زورگیری» بخشی از آن‌ها است و این مسئله بر شرایط روانی مردم ایران نیز تأثیر زیادی گذاشته است.

روزنامه اعتماد با اشاره به آمار «نزاع ثبت شده در پزشكی قانونی»، نوشته که در بهار سال گذشته میزان دعوا هشت درصد نسبت به بهار ۱۴۰۰ بالاتر بوده است.

این روزنامه عنوان کرده که در این زمینه «اتفاق عجیبی افتاده» و به ازای افزایش «یک درصد به تورم»، موارد نزاع هزار و ۲۰۰ مورد بالاتر رفته است. یعنی اگر تورم ۱۰ درصد در یک بازه زمانی رشد کرده باشد، موارد نزاع ۱۲ هزار مورد بالا رفته است.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نیز مرداد سال گذشته با انتشار نتایج یک نظرسنجی عنوان کرد که «۵۷درصد ایرانیان عصبانی هستند».

نظرسنجی این مرکز نشان می‌داد که آستانه تحمل مردم و تاب‌آوری جامعه کاهش یافته و با کوچک‌ترین تنش شاهد عکس‌العمل‌های کلامی و رفتاری «خارج از عُرف» بین مردم جامعه هستیم.

براساس‌ این نظرسنجی ۱۴.۳ درصد افراد شرکت‌کننده در پاسخ به گزینه «من معمولاً زود از کوره در می‌روم» پاسخ کاملاً، ۱۹.۳ درصد پاسخ زیاد و ۲۳.۱ درصد پاسخ تاحدودی داده‌ بودند.

پاسخی که نشان می‌داد ۵۶.۷ درصد افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی به میزان کامل، زیاد و تا حدودی در معرض خشم قرار می‌گیرند.

گزارش روزنامه اعتماد در ادامه به یک پژوهش دانشگاهی در دو سال پیش و همزمان با اوج‌گیری تورم در ایران اشاره کرده که در آن تلاش شده به تأثیر تورم بر روحیه «جوانان در سن کار» پرداخته شود.

در این پژوهش عنوان شده که شرايط تورمی و رشد بالای تورم، متولدان دهه ۷۰ و حتی ۸۰ را با دوران جوانی «كوتاه، گذرا، اندوهبار» و يک نوع «بزرگسالی سريع و سخت و پرچالش» روبرو کرده است.

نتایج این پژوهش همچنان نشان داده كه زندگی در شرايط فشار اقتصادی و به‌طور خاص تورم، سبب «شكل‌گيری يا برساخت منش يا عادت‌واره معينی در جوانان» شده است.

از نظر نویسندگان این پژوهش زندگی در چنین وضعیتی باعث شده که شهروندان ایرانی دچار احساس «بی‌هنجاری» شوند و همچنین آن‌ها از یک «نگرانی بزرگ» یعنی «فرهنگ فقر» سخن بگویند‌.

موضوع عصبانی‌تر شدن مردم ایران در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نیز ارزیابی‌ها نشان می‌داد شاخصه‌های احساسی در جامعۀ ایران در سطوح نازل و نامطلوبی قرار دارد.

در همین زمینه در گزارش‌های سال‌های پیش موسسه نظرسنجی «گالوپ» در زمینه احساسات جهانی ایران به عنوان یکی از خشمگین‌ترین جوامع شناسایی شده بود.

با استفاده از گزارش‌های روزنامه اعتماد و رادیو فردا؛ پ.م/ ب.ب
XS
SM
MD
LG