لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

گزارش سالانه احساسات جهانی «گالوپ» و آمار بالای خشم در ایران


نقشۀ تعاملی سایت «گالوپ» جوامع غمگین‌تر را پُر رنگ‌تر ترسیم کرده است
نقشۀ تعاملی سایت «گالوپ» جوامع غمگین‌تر را پُر رنگ‌تر ترسیم کرده است

مؤسسۀ نظرسنجی «گالوپ» گزارش سالانه‌اش در زمینه احساسات جهانی را منتشر کرده که حاوی تازه‌ترین نتایج بررسی‌ از تجربه‌های روزانه مثبت و منفی مردم در کشورهای گوناگون است.

«گزارش احساسات جهانی سال ۲۰۱۹» گالوپ بر اساس بیش از ۱۵۱ هزار مصاحبه با افراد بزرگسال در بیش از ۱۴۰ کشور تهیه و تنظیم شده است.

گالوپ که این گزارش را از سال ۲۰۰۵ به این‌سو هر سال منتشر کرده امسال هم شاخصه‌های احساسی در جامعۀ ایران را در سطوح نازل و نامطلوب ارزیابی کرده است.

گالوپ در این گزارش شاخص‌های تجربۀ مثبت و منفی در زمینه‌های غیرمتعارف زندگی چون احساسات و عواطف را بررسی کرده که مؤلفه‌های سنتی اقتصادی چون تولید ناخالص داخلی هد.ر آن نقشی ندارد

به‌گزارش گالوپ هر شاخص، تصویری در زمان واقعی از تجربیات روزانه مردم فراهم می‌آورد و بینش‌هایی به رهبران در زمینه تندرستی جوامع‌شان به دست می‌دهد که نمی‌توانند به آنها صرفا از طریق ارزیابی‌های اقتصادی دست یابند.

مؤسسۀ گالوپ طی سال میلادی گذشته از بزرگسالان در ۱۴۳ کشور پرسید آیا در روز پیش از نظرسنجی پنج تجربۀ مثبت داشتند؟ بنا بر گزارش گالوپ، از هر ۱۰ تن در جهان دست‌کم ۷ تن گفتند خوشی بسیاری تجربه کردند (۷۱ درصد)، احساس استراحت خوب داشتند (۷۲ درصد)، بسیار لبخند زدند یا خندیدند (۷۴ درصد)، و احساس کردند با احترام با آنها رفتار شده (۸۷ درصد).

به‌طور معمول احتمال بسیار کمی می‌رفت که گفته شود روز پیش از مصاحبه چیزی جالب یاد گرفتند یا انجام دادند و از این رو در سال ۲۰۱۸ نیز همچنان کمتر از نصف جهان، ۴۹ درصد این‌را تجربه کردند.

گالوپ پاسخ‌های آری به این پنج پرسش را در قالب نمرۀ شاخص تجربۀ مثبت برای هر کشور گردآوری می‌کند. مؤسسۀ نام‌برده نمرۀ شاخص برای جهان در سال ۲۰۱۸ را نمره ۷۱ در نظر گرفته است.

امتیازها در جهان از نمرۀ بالای ۸۵ در پاراگوئه و پاناما بوده تا نمرۀ پایین ۴۳ در افغانستان. پاراگوئه در گزارش سال‌های پیش گالوپ هم از نظر شاخص تجربۀ مثبت در صدر جهان ارزیابی شده بود.

از ۱۰ کشور بالای جدول شاخص تجربۀ مثبت در گزارش گالوپ ۹ کشور در قارۀ آمریکا هستند.

در گزارش گالوپ جدول شاخص تجربیات منفی هم ترسیم شده که در آن پاسخ‌های مصاحبه‌شوندگان در ایران با نمرۀ شاخص ۴۸ آن را در ردیف پنج جامعۀ صدر جدول پس از چاد، نیجر، سیرالئون و عراق قرار داده است.

از ۱۳ جامعۀ قیدشده در این جدول ۱۰ جامعه در قاره آفریقا قرار دارند.

در جدول پُر استرس‌ترین‌ها به ترتیب یونان، فیلیپین و تانزانیا در صدر قرار گرفته‌اند در حالی که ۵۵ درصد از مصاحبه‌شوندگان در آلبانی، ایران، سری‌لانکا و ایالات متحده آمریکا با بیان اینکه بیشتر روز گذشته حرص و جوش خورده یا به‌اصطلاح استرس داشته‌اند در رتبه‌های بعدی پر استرس‌ترین جوامع شناسایی شده‌اند.

در گزارش گالوپ ۴۵ درصد مصاحبه‌شوندگان در ارمنستان، ۴۴ درصد در عراق و ۴۳ درصد در ایران و اراضی فلسطینی با بیان اینکه روز گذشته خشم زیادی احساس کردند به‌ترتیب رأس جدول خشمگین‌ترین جمعیت‌ها را تشکیل داده‌اند.​

در گزارش سال‌های پیش گالوپ هم جمعیت ایران به عنوان یکی از خشمگین‌ترین جوامع شناسایی شده بود.

موسسۀ گالوپ را «جورج گالوپ» کارشناس شیوه‌های آماریابی در سال ۱۹۳۵ میلادی در ایالت نیوجرسی آمریکا بنیاد نهاد.

نتایج نظرسنجی‌های گالوپ با ده‌ها دفتر نمایندگی در کشورهای گوناگون، مورد توجه و بررسی دولت‌ها و شرکت‌های بازرگانی قرار دارد.

XS
SM
MD
LG