لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

گالوپ: ایرانی ها عصبی‌ترین مردم دنیا


کشورهای آمریکای جنوبی احساساتی‌ترین جوامع و جامعۀ ایران از این نظر در ردۀ دهم ارزیابی شده است
کشورهای آمریکای جنوبی احساساتی‌ترین جوامع و جامعۀ ایران از این نظر در ردۀ دهم ارزیابی شده است

موسسۀ نظرسنجی «گالوپ» در نظرسنجی سالانه‌اش تحت عنوان «گزارش احساسات جهانی سال ۲۰۱۷» جامعۀ ایران را در میان احساساتی‌ترین جوامع روی زمین و در ردۀ دهم این فهرست شناسایی کرده است.

در گزارش گالوپ جامعۀ ایران عصبی‌ترین جامعۀ روی زمین ارزیابی شده است.

این گزارش سالانه بر اساس نتایج مصاحبه با نزدیک به ۱۴۹ هزار فرد بزرگسال در ۱۴۲ کشور که طی سال ۲۰۱۶ میلادی انجام یافته تنظیم و منتشر شده است.

در مقدمۀ گزارش گالوپ با اشاره به اینکه برخی شاید استدلال کنند احساسات به اصطلاح «داده‌های نیمبند» و تنها داده‌های استوار چون تولید ناخالص داخلی و بیکاری اند که برای آینده یک کشور واقعا اهمیت دارند، نتایج نظرسنجی امسال، هشداری نسبت به این طرز تفکر بخاطر دو کلمۀ «اقتصاد رفتاری» خوانده و افزوده شده تنها ۳۰ درصد رفتار فردی، عقلایی و ۷۰ درصد دیگر عاطفی است.

به اتفاق ایرانی‌ها (۵۰ درصد) و سودانی‌های جنوبی (۴۷ درصد) عراقی‌ها خشمگینترین جمعیت‌ها در جهان بودند.
گزارش گالوپ

گالوپ در این نظرسنجی ۱۰ پرسش را مطرح کرده است؛ پنج پرسش درباره تجربۀ مثبت و پنج پرسش درباره تجربۀ منفی.

در زمینه تجربۀ مثبت از هر نظردهنده پرسیده شده آیا احساس میکند دیروز خوب استراحت داشت؟ آیا در تمام روز با احترام با او رفتار شد؟ آیا دیروز خیلی لبخند زد یا خندید؟ آیا چیز جالبی یاد گرفت یا انجام داد؟ آیا بیشتر دیروز احساس خوشی داشت؟

در زمینه تجربۀ منفی هم از هر نظردهنده پرسیده شده، آیا بیشتر دیروز درد جسمانی داشت؟ نگران بود؟ اندوهگین؟ حرص و جوش میخورد یا به عبارتی استرس داشت؟ خشمگین بود؟

گزارش گالوپ حاکی است با پاسخ موافق بیش از ۷۰ درصد مردم روی زمین به داشتن روزی خوب، شاخص تجربۀ مثبت در سراسر جهان پایدار مانده و طی دهه گذشته تغییر چندانی نکرده است.

در فهرست بیشترین تجربیات مثبت، کشورهای آمریکای جنوبی با پاسخ آری ۸۰ درصد به بالا پیشتازند و پاراگوئه، کوستاریکا و پاناما به ترتیب در رده‌های اول تا سوم جای دارند. فیلیپین و ازبکستان از آسیا هم در رده‌های چهارم و پنجم قرار گرفته اند.

در فهرست کمترین تجربیات مثبت، یمن با ۵۱ درصد، ترکیه با ۵۲ درصد و عراق با ۵۴ درصد در نازل‌ترین سطح جای دارند.

گزارش گالوپ شاخص تجربۀ منفی در سطح جهان را همچنان بالاتر و طی دهه گذشته دارای سیر صعودی میبیند.

در فهرست بیشترین تجربیات منفی، عراق با ۵۸ درصد نظردهندگان در این خصوص برای پنجمین مرتبه و چهارمین سال متوالی در رأس مانده و سودان جنوبی با ۵۵ درصد در رتبۀ دوم. جامعۀ ایران با ۵۲ درصد نظردهندگان در مورد داشتن روزی نامطلوب مشترکا با لیبریا در صدر جدول در رتبۀ سوم قرار گرفته است.

در فهرست کمترین تجربیات منفی، قرقیزستان، ازبکستان، تایوان، سنگاپور، روسیه و قزاقستان در صدر قرار گرفته اند.

در گزارش گالوپ با اشاره به اینکه پنجاه درصد نظردهندگان در ایران به این پرسش که آیا دیروز عمدتا عصبی یا خشمگین بوده اند، پاسخ مثبت داده اند، جامعۀ ایران را عصبی‌ترین در دنیا برشمرده است.

جامعۀ یونان هم با ۶۷ درصد پر استرس‌ترین در جهان ارزیابی شده است.

گزارش گالوپ با محاسبۀ معدل پاسخهای آری به ۱۰ پرسشی که شاخص‌های تجربۀ مثبت و منفی را ارائه میدهد، تصویری از احساساتی‌ترین جوامع روی زمین را ترسیم کرده که در این فهرست اکوادور، ال سالوادور، لیبریا در صدرند و جامعۀ ایران در رده دهم جای گرفته است

در پایان گزارش گالوپ حدود خطای نتایج این نظرسنجی بین دو تا پنج درصد بالا یا پایین و میزان اطمینان به نتایج آن ۹۵ درصد برآورد شده است.

موسسۀ گالوپ را «جورج گالوپ» کارشناس آمریکایی روشهای آماری در سال ۱۹۳۵ میلادی در پرینستون نیوجرسی بنیاد نهاد.

نتایج نظرسنجیهای گالوپ که امروزه ۳۰ دفتر نمایندگی در بیش از ۲۰ کشور دارد، مورد توجه و بررسی دولت‌ها و شرکت‌های بازرگانی قرار دارد.

XS
SM
MD
LG