لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

وزیر خزانه‌داری آمریکا: ورشکستگی دو بانک آمریکایی ریسک سرایت جدی داشت


وزیر خزانه‌داری آمریکا اولین مقام دولتی است که برای ارائه توضیح در مورد تضمین تمامی سپرده‌های دو بانک ورشکسته در کنگره حاضر می‌شود
وزیر خزانه‌داری آمریکا اولین مقام دولتی است که برای ارائه توضیح در مورد تضمین تمامی سپرده‌های دو بانک ورشکسته در کنگره حاضر می‌شود

وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید تصمیم نهادهای مسئول به تضمین تمامی سپرده‌های دو بانک ورشکسته «سیلیکون‌ولی» و «سیگنیچر» به‌دلیل «ریسک جدی سرایت» این تلاطم و جلوگیری از هجوم مشتریان برای برداشت سپرده‌های خود از بانک‌های دیگر اتخاذ شد.

جنت یلن روز پنجشنبه ۲۵ اسفند در گزارش به کمیته امور مالی مجلس سنا افزود: چنین تصمیمی فقط در صورت موافقت اکثریت اعضای هیئت مدیره شرکت بیمه سپرده فدرال، اکثریت قریب به اتفاق اعضای هیئت مدیره بانک مرکزی و خود او و در مشاورت با شخص رئیس‌جمهور «و در شرایطی اتخاذ می‌شود که ارزیابی همه ما این باشد که عدم تضمین تمامی سپرده‌ها یک ریسک سیستماتیک بوجود می‌آورد».

خانم یلن در بخش دیگری از سخنانش افزود که نظام بانکی آمریکا کاملا سالم است و آمریکایی‌ها می‌توانند از امنیت سپرده‌های خود مطمئن باشند.

وزیر خزانه‌داری اولین مقام دولتی است که برای ارائه توضیح در مورد تضمین تمامی سپرده‌های دو بانک ورشکسته در کنگره حاضر می‌شود.

بسیای از قانونگذاران جمهوریخواه ضمن انتقاد از این تصمیم نهادهای مالی دولت، آن را «نجات مالی بانک‌های ورشکسته با بودجه دولتی» توصیف کرده‌اند.

خانم یلن در بخش دیگری از گزارش خود به کمیته امور بانکی مجلس سنا افزود: «دولت برای تقویت اعتماد افکار عمومی به نظام بانکی کشور اقدامات قاطع و اساسی انجام داد. می‌توانم به اعضای کمیته تضمین دهم که نظام بانکی ما سالم است و آمریکایی‌ها می‌توانند در مورد امنیت سپرده‌های خود مطمئن باشند».

بانک «سیلیکون‌ولی» که دفتر مرکزی آن در شهر سانتا کلارا ایالت کالیفرنیا است، ظرف یک هفته به‌دلیل هجوم مشتریان برای خارج کردن سپرده‌های خود ورشکسته شد.

در روزهای بعد همزمان با جلسه مشترک نهادهای مالی دولت آمریکا برای مدیریت این بحران، خبر ورشکستگی بانک «سیگنیچر» نيز که دفتر مرکزی آن در نیویورک است اعلام شد.

نهادهای مالی آمریکا تصمیم گرفتند تمامی سپرده‌های موجود در این دو بانک را با هر رقمی که باشد تضمین کنند در صورتی که طبق مقررات بانکی مصوب کنگره و دولت، سقف تعیین شده برای تضمین هر سپرده فقط ۲۵۰ هزار دلار است.

وزارت دادگستری و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از چند روز پیش تحقیقات جداگانه‌ای در مورد دلایل و روند ورشکستگی این دو بانک را آغاز کرده‌اند.

هر چند دو بانک ورشکسته در زمره بانک‌های منطقه‌ای و متوسط آمریکا تلقی می‌شوند و به‌عنوان نمونه بانک «سیلیکون‌ولی» از نظر ارزش مالی شانزدهمین بانک آمریکا بود، ولی نگرانی در مورد احتمال سرایت این بحران به بانک‌های بزرگتر برطرف نشده است.

براساس برنامه‌ریزی‌های قبلی قرار بود موضوع اصلی گزارش وزیر خزانه‌داری و حضور او در برابر کمیسیون امور مالی مجلس سنا، رئوس بودجه پیشنهادی دولت باشد ولی این جلسه تحت‌الشعاع ورشکستگی دو بانک و عملکرد دولت در این مورد قرار گرفت.

سناتور مایک کارپو، عضو جمهوریخواه این کمیسیون، در مورد تضمین تمامی سپرده‌های دو بانک ورشکسته ابراز نگرانی کرد و تصمیم دولت فدرال برای نجات سپرده‌های این دو بانک را یک «الگوی اخلاقی خطرناک» توصیف کرد.

جنت یلن روز یکشنبه پس از اتخاذ این تصمیم از سوی نهادهای مالی دولت آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» گفته بود که قصد نداریم بانک‌های ورشکسته را با بودجه دولتی نجات دهیم.

اشاره او به اقداماتی بود که دولت آمریکا در پی بحران مالی سال ۲۰۰۸ برای نجات بانک‌های ورشکسته و بازگرداندن سلامت به نظام بانکی کشور انجام داد و هزینه بسیار سنگینی به بودجه عمومی تحمیل کرد.

خانم یلن که در سال‌های قبل رئیس فدرال رزو بوده و در دوره بحران مالی سال ۲۰۰۸ نیز ریاست بانک مرکزی سانفرانسیسکو را برعهده داشت، یکی از تصمیم‌گیران اصلی در نهادهای مالی دولت آمریکا برای مهار بحران ناشی از ورشکستگی اخیر دو بانک آمریکایی است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG