لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

آغاز تخلیه شورشیان از «آخرین منطقه تحت محاصره» در سوریه


اتوبوس ها در حال انتقال شورشیان از اردوگاه یرموک (عکس از آرشیو)
اتوبوس ها در حال انتقال شورشیان از اردوگاه یرموک (عکس از آرشیو)

منابع نظامی سوریه وشاهدان عینی می گویند، صدها شورشی مخالف حکومت بشار اسد و خانواده هایشان روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت تخلیه آخرین منطقه مهم تحت محاصره نیروهای دولتی در مرکز این کشور را آغاز کرده اند و انتظار می رود طی روز های آینده هزاران نفر دیگر این منطقه را ترک کنند.

به گزارش رویترز، به دنبال مذاکرات ارتش روسیه و شورشیان، آنها پذیرفته اند که شهر الرستن در استان حمص را تخلیه کنند و به شمال سوریه منتقل شوند.

طبق این گزارش روز دوشنبه نخستین کاروان اتوبوس های حامل صدها شورشی و خانواده هایشان باهمراهی پلیس روسیه شهر الرستن را ترک کردند.

قرار است شورشیان شهر الرستن و روستاهای اطرافش را تخلیه کنند.چند گروه وابسته به ارتش آزاد سوریه این منطقه را در کنترل خود داشت.

رویترز می گوید، در جریان مذاکرات فشرده ژنرال های روسی و شورشیان در شهر «دار الکبری» در شمال حمص در هفته گذشته، آنها به توافق رسیدند که شورشیان سلاح های سنگین خود را به جای بگذارند و در مقابل از امنیت کامل برای رسیدن به مناطق شمالی تحت کنترل شورشیان برخوردار شوند.

طبق این گزارش، نگرانی از بمباران های شدید نیروهای حکومت سوریه و روسیه مانند آنچه که در حلب و غوطه شرقی روی داد باعث شد تا شورشیان خروج از منطقه را بپذیرند.

رویترز می گوید، تصرف غوطه شرقی توسط نیروهای دولتی متحدان آن باعث شد تا شورشیان در مناطق دیگر در موضع ضعیف تری قرار گیرند.

طبق این گزارش اکنون تنها محاصره شده باقی مانده در کنترل مخالفان بخش هایی از اردوگاه فلسطینی یرموک در نزدیکی دمشق است. این منطقه در کنترل نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش است و نیروهای دولتی هم اکنون درحال بمباران این منطقه هستند.

رویترز می گوید، توافق برای خروج شورشیان از الرستن باعث نگرانی شهروندان سنی در این شهر شده است، چرا که آنها نگران اقدامات انتقام جویانه شبه نظامیان علوی حاضر در روستای های اطراف این شهر هستند.

طبق این گزارش، شورشیان از روس ها تضمین گرفته اند که پلیس روسیه پست های ایست و بازرسی در این شهر و منطقه اطراف ایجاد کند و در منطقه مستقر شود. مخالفان براین باورند حضور نیروهای پلیس روسیه مانع ورود شبه نظامیان علوی مورد حمایت حکومت بشاراسد به این منطقه خواهد شد.

در همین حال، مخالفان حکومت بشار اسد را متهم می کنند که با فرستادن مخالفان به مناطق شمالی، بافت جمعیتی سنی نشین مناطق آزاد شده را تغییر می دهد. این در حالی که حکومت بشار اسد این اتهام را رد می کند و می گوید، شهروندان در این شهر گروگان شورشیان بودند.

جنگ داخلی در سوریه صدها هزار کشته و میلیون ها آواره برجای گذاشته است.

با استفاده از گزارش رویترز، خ.ک
XS
SM
MD
LG